Grundlagen des neuen Gewerkschafts- und Tarifvertragsgesetzes der Türkei
Citation
Hekimler, A. ve Ulucan, D. (2013). Grundlagen des neuen Gewerkschafts- und Tarifvertragsgesetzes der Türkei / Basic Principles of the New Turkish Labour Unions and Collective Labour Agreement Code.Maltepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. 3(2), s. 13-30.Abstract
Bu yazıda, 7.11.2012 tarihinde yürürlüğe giren yeni Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu ile getirilen
değişiklikler ana hatları ile inceleme konusu yapılmaktadır. Yapılan değişikliklerin aslında eski yasalardaki
temel yaklaşım olan devlet gözetiminde bir toplu iş sözleşmesi özerkliği sisteminde köklü bir değişim
getirmediği, sadece bazı uzun usul kurallarını kısaltarak veya kaldırarak, sendikalara toplu iş sözleşme
yapabilmeleri için bazı kolaylıklar sağladığı görülmektedir. Bu bağlamda sendika üyeliğinin noter kanalı ile
değil, e-devlet kanalı ile gerçekleşmesi öngörülmekte, ancak yetki belgesinin çoğunluğu belirleme
konumunda olan Bakanlıkça verilmesi esası gene benimsenmektedir. Toplu iş sözleşme yapma yetkisi için iş
kolunda yüzde on barajı kalkmakta, yerine yüzde üç barajı getirilmekte, işyerinde de yarıdan bir fazla üye
barajı gene korunmakta, böylece çifte bir baraj varlığını sürdürmektedir. Bunun gibi daha birçok devlet
gözetimini sağlayan kural kapsamlı bir biçimde ortada durmaktadır. Bir karşılaştırma yapmak gerekirse,
örneğin AB ülkelerinin hiçbirinde toplu iş sözleşmesi özerkliği sistemi üzerinde böylesine bir kamusal
denetim bulunmamaktadır. In this article, the alterations made by Labour Unions and Collective Labour Agreement Code which entered
into force on 7.11.2012 are generally studied. In fact, the alterations which were made did not revolutionize
the system of Collective Labour Agreement on Public oversight which was the basic approach in repealed
laws, only some rules of procedure have been abridged and repealed and it provides convenience to labour
unions to make Collective Labour Agreements. In this regard, Labour Unions membership is not entitled
through the notary, but e-government is envisaged. However, certicate of authorization, must be given by
the Ministry which is in the position to determine majority, is still adopted. Ten percent threshold in Business
segments which is necessary for the authority to make collective agreement has been repealed. Instead of
this, three percent threshold was allowed and more than half of the members in the workplace threshold is still protected. So, double threshold system is still remaining. Similarly, many more rules that supply the
public oversight remain comprehensively. By comparison, for example in European Union countries, there is
no public oversight on the system of Collective Labour Agreement autonomy like this.
Source
Maltepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi DergisiVolume
3Issue
2Collections
- Makale Koleksiyonu [98]