Öz-şefkat ve tekrarlayıcı düşünmenin olumsuz duygulanım ve depresyon ile ilişkilerinin incelenmesi
Citation
Kıcalı, Ü.Ö. (2015). Öz-şefkat ve tekrarlayıcı düşünmenin olumsuz duygulanım ve depresyon ile ilişkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Abstract
Bu tezin amacı öz-şefkat ve tekrarlayıcı olumsuz düşünmenin depresyon ve
olumsuz duygulanımla olan ilişkilerinin Türk üniversite öğrencileri örnekleminde aracı
değişkenli regresyon analizi ile incelenmesidir. Öz-sevecenlik, ortak insanlık ve
farkındalık olmak üzere 3 bileşenden oluşan öz-şefkat kavramı, Batı psikolojisinde yakın
geçmişte çalışılmaya başlanmış; çalışmalar öz-şefkatin psikopatolojilere karşı koruyucu
ve iyileştirici bir rol oynadığını göstermiştir. Kişinin kendisi, kendisini ilgilendiren
meseleler ve deneyimleri üzerine tekrarlı olarak sıklıkla düşünmesini içeren zihinsel bir
süreç olan tekrarlayıcı düşünme ise olumsuz duygulanım ve depresyon ile pozitif ilişki
içindedir.
Çalışmanın örneklemi uygun örneklem yöntemiyle seçilen 250 üniversite
öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu,
Öz-Duyarlık Ölçeği, Tekrarlayıcı Düşünme Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği ve Olumsuz
Duygulanım Ölçeği kullanılmıştır.
Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmış; analizlerde ise T-testi,
Pearson Korelasyon Analizi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve Regresyon Analizi
uygulanmıştır.
Araştırmanın sonucunda öz-şefkat, olumsuz duygulanım ve depresyon ile anlamlı
ve negatif bir ilişki göstermiştir. Tekrarlayıcı olumsuz düşünme, olumsuz duygulanım ve
depresyon ile anlamlı ve pozitif bir ilişki göstermiştir. Ayrıca, öz-şefkatin olumsuz
duygulanım ve depresyon üzerinde olan etkisinde tekrarlayıcı olumsuz düşünmenin
kısmi aracı rol oynadığı saptanmıştır. Bu tezin sonuçları, yazındaki birçok başka çalışma
gibi, öz-şefkatin olumsuz duygulanım ve depresyon karşısındaki koruyucu rolünü
desteklerken tekrarlayıcı olumsuz düşünmenin olumsuz duygulanım ve depresyona
yatkınlığı arttırdığıyla ilgili çalışmalarla da tutarlılık içindedir. Çalışmanın sonuçları
ilgili yazın çerçevesinde tartışılmıştır. The aim of this thesis was to examine the relationships of self-compassion and
repetitive thinking with negative affect and depression in a sample of Turkish university
students using regression analysis. Self-compassion is a recently formulated and studied
concept in Western psychology consisting of three elements: Self-kindness, common
humanity and mindfulness. Studies show that self-compassion has a protective and
therapeutical power against different forms of psychopathology. Repetitive thinking is a
mental process through which the individual thinks repetitively about oneself, concerns
about oneself and experiences of oneself. Repetitive thinking was shown to have
positive correlations with negative affect and depression.
This study was conducted with 250 university students between the ages 18-28. The
students were selected by convenience sampling method. The data were collected using
Personal Information Form, Self-Compassion Scale, Repetitive Thinking Questionnaire,
Negative Affect Scale and Beck Depression Inventory. The data were entered into the
SPSS 22.0, statistical software package, and statistical analyzes were run by this
program.
Self-compassion was found to be significantly and negatively correlated with
repetitive thinking, negative affect and depression. Repetitive thinking was found to be
significantly and positively related to negative affect and depression. In addition,
repetitive thinking was found to partially mediate the relationships of self-compassion
both with negative affect and depression. The results of this study, in line with many
other studies in the literature, supported empowering effect of self-compassion against
negative affect and depression. Moreover, the findings were consistent with the literature
about repetitive thinking increasing tendency for negative affect and depression.
Findings of the study were discussed in the context of the relevant literature.