Yazar "Alkan, Cenan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Kanonik Mücadele alanı olarak Türk sinemasında ulusal anlatı: (1960-1980)(Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2019) Alkan, Cenan; Bozok, MehmetBu araştırma, iktidar ve merkezkaç güçlerin üzerinde hegemonik mücadele sürdürdüğü en yaygın popüler kültür ürünü olan sinemanın siyasi kültürümüzün ekseni etrafında hangi merhalelerden geçtiğinin izleğini sürme amacındadır. İncelemede başlangıcından itibaren milliyetçilik kuramlarının bir hülasası sunulmuş, bunun Türk sinemasındaki takibinin oluşturulması için sinema tarihimizde öne çıkan akımlar ve propagandaya konu olabilecek filmler ekseninde Türk sineması ve siyasi tarihimiz araştırılmıştır. Bu bağlamda 1960’a kadar olan dönemin önemli olayları ve filmleri ortaya konulmuş, bundan sonraki süreç 27 Mayıs-12 Mart için 92 film ve 12 Mart-12 Eylül darbeleri eksenindeyse 51 filmle iki dönem olarak incelenmiştir. Çalışmadaki sınıflandırma partilerden daha çok ideolojik bağlamda oluşturulmuş, bu anlamda Atatürk’ün sınırlarını çizdiği anlamda resmi ideoloji “Atatürk Milliyetçiliği”, Türklerin İslam öncesi Orta-Asya dönemine işaret eden siyasi simgesini Nihal Atsız ve ekibinde bulan “Bozkurt”, Türklerin İslam’ı yücelttiğini söyleyen Türklük ağırlıklı “Üç Hilal” ve İslam’ın Türklüğü yücelttiğini savunan İslam ağırlıklı “Türk-İslam Sentezi” ideolojilerinin izleğinin filmler ekseninde takibi yapılmıştır.Yayın Oryantalizm: Coğrafi ayrımdan söylemsel ayrışmaya Türk düşünce hayatı örneği(Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015) Alkan, Cenan; Oktik, NurgünOryantalizm, Batı'nın Doğu üzerindeki söylemsel kurgusu üzerinden oluşturulan hakimiyeti anlamında kavramsallaştırılmıştır. Batı öncelikle kendi coğrafi sınırını belirleme anlamında Doğu ile arasına bir fark koymuş, sonrasında bu coğrafi farkı zihinsel, akılsal, davranışsal, ahlaksal vb. ayrılıklar üzerinde kurgulamıştır. Süreç içinde Batı'nın oluşturduğu kurgu değişerek Doğu'nun üzerinde kurduğu hakimiyetin bir aracı haline gelmiştir. Edward Said'in 1978'de yazdığı kitap oryantalizm açısından bir milat niteliğindedir. Batı'nın hegemonik söylemsel kurgusunun, sömürgeciliğini temellendirdiğini bize göstermiştir. Oryantalizmin araştırma nesnesi Doğu'dur. Doğu toplumlarını açıklama iddiasıyla yola çıkmış olan Batı entelektüelleri, bu incelemeleriyle kendilerini de şekillendirmişlerdir. Bu anlamda oryantalizm, Batı'nın fikirleri, tarzları, ilgileri ve eylemlerinin de tarihidir. Batı, hegemonik söylemsel oluşum sürecini önce dini ve edebi literatüründe gerçekleştirmiş, sonraları daha sistematik hale gelmiş, felsefe ve edebiyat gibi çeşitli bilim dallarında, resim ve müzik gibi sanat alanında görülürken, fotoğraf ve filmin icadıyla sinemada yaygın olarak kullanılmıştır. Bu çalışmada oryantalizmin coğrafi ayrışmadan söylemsel ayrışmaya doğru giden süreci incelenmiş, bu anlamda edebiyat, felsefe, cinsellik ve sanat alanında stereotiplerin oluşumu literatür taraması yapılarak incelenmiştir. Bu bağlamda Oryantalizmi daha iyi anlayabilmek için Türkiye'deki aydınların Batı'nın Doğu'ya bakışı üzerine fikirlerini almak amacıyla görüşmeler yapılacaktır.