Yazar "Kutlusoy, Zekiye" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Analitik felsefe geleneğinin metafizik karşıtlığı(T.C. Maltepe Üniversitesi, 2023) Kutlusoy, Zekiye; Çotuksöken, Betül; Arlı Çil, Dilek; Paçacıoğlu, Mehmet Bahadır; Serin, MustafaAristoteles'in ölümünden sonra öğrencileri kitaplarını bir düzen içinde sıralarken, onun "tüm felsefelerin (tüm bilimlerin) temeli" olarak görüp "ilk felsefe (prote philosophia)" olarak adlandırdıklarını, doğa hakkındaki "ikinci felsefe/bilim, genel fizik (physika/phusis)" olarak adlandırdığı kitaplarının arkasına yerleştirirler. Böylece de tümüyle rastlantısal olarak, -var olan her şeyin (kısaca varlığın) ilk ilkelerinin araştırılmasını üstlenen- ilk felsefe hakkındaki kitapları belirtmek için "doğaya/fiziğe ilişkin olanları izleyen, onlardan sonra gelen kitaplar (ta meta ta physika; Latince metaphysika)" anlamında "metafizik" terimi İÖ 4. yüzyılda ortaya atılarak kullanılmaya başlanmış olur (Ajdukiewicz, 1994: 76). Şimdi, ilk felsefesi kapsamında Aristoteles'in, doğanın ötesindeki/ üstündeki bir varlık olan Tanrıyı da konu ettiğine değinen Polonyalı analitik düşünür Kazimierz Ajdukiewicz (1890-1963) için "[i]lk felsefeye tahsis edilmiş olan kitapların, doğanın ötesinde olanı araştırdıkları olgusu, 'metafizik' terimiyle ilgili olarak daha sonra farklı etimolojik yorumlar yapılmasının başlıca nedeni haline geldi" (Ajdukiewicz, 1994: 77). Bu doğrultuda metafiziğin duyusalı aşanı soruşturan bir bilim olarak değerlendirilmesi noktasına gelindiğini bildiren Ajdukiewicz'e göre, "[i]nsansal düşüncenin akışı içinde 'metafizik' adı verilmiş olan araştırmaları incelediğimizde, Tanrı ve yaşam-ötesi gibi doğaüstü konuların metafiziksel araştırmaların kapsamı içinde gerçekten de içerildiğini söyleyebiliriz" (Ajdukiewicz, 1994: 77).Yayın Bir paradoks ve düşündürdükleri(Türk Felsefe Derneği, 1995) Kutlusoy, ZekiyeYunanca kökenli paradoks sözcüğü, para (: karşı(t), zıt, ters, aykırı), doxos (: fikir, düşünce, inanç, kanı) sözcüklerinden oluşur ve genellikle kabul görmüş bir fikre, düşün-ceye zıt olan önerme anlamını taşır. Bir paradoks kendi kendiyle çelişen bir önerme ola-bilir. Bunun yanı sıra, birlikte gerçekleşmesi, var olması, beklenmeyen iki olgu veya nitelikle ilgili, kapsamlı bir süreçle ortaya çıkan paradoksal bir sonuç, hatta, düpedüzmantıksal bir çelişki olabilir. BöyJe paradoksa] bir süreç, geri plandaki bir öyküden yolaçıkarak, görünüşle kabul edilebilir/akla yatkın öncüllerden, yine görünüşle kabul edilebi-lir/akla yatkın bir akıl yürütme zinciri ile, asla kabul edilemeyecek bir sonuca vanr. Bu,açıklanmayı gereksinen, garip, saçma bir durumdur. Bu duruma yol açan neden açıklığakavuşturulmayı beklemektedir. Bu bağlamda, bir paradoksun çözümü/açıklanması (hattakeşfi/icadı bile) insanın düşünsel bir etkinliğidir ve yoğun bir biçimde kavramların, nos-yonların, olguların, ilkelerin, sezgilerin ve benzerlerinin, bunların aralarındaki ilişkilerin,yeniden gözden geçirilmesinden, tüm ayrıntılarıyla derinlemesine irdeienmesinden, ba-zen de, yeniden doğru olarak aydınlatılmasından, başka bir şey değildir. İşte bu anlamda,burada çözüm önereceğim, epistemolojinin bir paradoksu olan Önsöz Paradoksu da, gü- nümüzün epistemolojisinin en önemli kavramlarına ışık tutmakta ve bu alanda oluşmak- ta olan dağarcığın gelişimine katkıda bulunmaktadır.Yayın Felsefi soruşturmanın bilgi edin(dir)me yolundaki yol göstericiliği üzerine(Maltepe Üniversitesi, 2021) Kutlusoy, Zekiye; Tunçel, Ahu; Karasar, ŞahinEn genel anlamda eğitim etkinliği, kuramsal ve uygulamalı boyutları olan bilgisel bir ortamda buluşturur eğitmen/öğretmen ve öğrenciyi. Doğru bir biçimde gerçekleştirilmesi gereken bu bilgisel ortamın en yetkin düzeyde bir işlevsellik kazanıp hedefleneni gerçekleştirebilmesi için, öncelikle eğitmenin “bilgi”nin ne olduğuna, bilgi kavramına ilişkin bir bilince sahip olması gerekir. Bunun için de her zaman olduğu gibi en iyi yol gösterici yine felsefedir. Bilgiye yönelik olarak yürüttüğü soruşturmalarıyla felsefe, bir yandan bilgi edinme bir yandan da bilgi edindirme amacı doğrultusunda yol almakta olan eğiticiyi bilgilendirirken dikkatini özellikle kimi noktalara çekip onu bazı açılardan uyarmakta, böylelikle yoluna ışık tutarak yolculuğunu aydınlatmaktadır. Hem zaten David Pears’ın da dediği gibi “bilgi üstüne bilgi, tıpkı öteki bilgi türleri gibi, salt kendisi için peşine düşülmeye değer bir bilgi” değil midir? (Pears, 2004: 15)...Yayın “Küresel salgının bizleri uyarıcı, ders verici bir yanı olmalı”(T.C.Maltepe Üniversitesi, 2021) Kutlusoy, ZekiyeCOVID-19 pandemisi başlayalı tam bir yıl oldu ve pandeminin ne zaman sona ereceği hâlâ belirsiz. Bu süreçte bütün dünya pek çok sorunla uğraştı, sorunlara çözüm üretmeye çalıştı. Virüs her gün daha fazla can almaya devam ederken insanlığın dört gözle beklediği aşı nihayet bulundu, ama bu sefer de aşıyla ilgili farklı sorunlar baş gösterdi. Teknoloji pek çok konuda imdadımıza yetişti, ama ne var ki dijital yaşam da, cevap bulunması gereken başka sorunları ve soruları getirdi. Peki, bu küresel salgından nasıl bir ders çıkarmalıyız? Salgının uyarıcı, ders verici bir yanı olması gerektiğini belirten Maltepe Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Felsefe Bölümü Başkanı Prof. Dr. Zekiye Kutlusoy, “Yaşanmakta olan bu olağandışı durum, bunca ölüm, tüm insanlığın ortak bir deneyimi olarak, öncelikle hiçbir şeyin insanın yaşamından, insanın kendisinden daha önemli ve değerli olmadığı, olamayacağı noktasına getirdi bizi; kanımca bu şekilde de bizleri uyarıyor” diyor.Yayın Mantık-matematik ilişkisi üzerine(2013) Kutlusoy, ZekiyeMantık ve matematik, başlangıçlarından beri birbirlerine hep yakın durmuş ve çeşitli şekillerde ilişki içinde olmuşlardır. Tarihsel olarak bakıldığında, genel olarak, aralarındaki ilişkinin özellikle birinde yaşanan bir sorunun diğerinin yardımıyla aşılmaya çalışılması durumunda kendini gösterdiği görülür. Bu yazıda, başlıca üç döneme odaklanılarak mantık-matematik ilişkisinin nasıl ortaya çıktığı aydınlatılmakta; dahası, bu ilişkinin genelde mantığın gelişimine büyük bir katkı sağladığı netleştirilmektedir.Yayın Sonu başına çıkan çıkmaz sokak?! İşte Paradokslar!(TÜBİTAK, 1995) Kutlusoy, ZekiyeBir alanı daha mı iyi tanımak istiyorsunuz? O alanın özelliklerini daha iyi kavramak, kolay kolay yakalayamayacağınızı düşündüğünüz daha çok ayrıntısına dokunabilmek, söylemine girerek o alanı gerçekten içselleştirebilmek mi istiyorsunuz? O halde, hiç durmayın, o alanda ortaya çıkmış paradokslara yanaşın. Hatta, o alanda gizli saklı kalmış olası paradoksları görmeye, ortaya çıkarmaya çalışın...