Yazar "Sungur, Elif" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Çalışan sağlığı ve güvenliği kültürünün sürdürülebilirliği: davranış odaklı yaklaşımın rolü(Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2020) Sungur, Elif; Özgeldi, MürşideTezde, çalışan sağlığı ve iş güvenliğinin sürdürülebilirliğinde güvenlik kültürü ve davranış odaklı güvenlik yaklaşımının ilişkisi araştırılmıştır. Metalurji endüstrisinde yer alan, davranış odaklı çalışmalar yapan bir işletmede nitel yöntemle veri toplanmıştır. Organizasyonun tamamını etkileyen güvenlik kültürünün çalışanların iş yapma biçimlerinde ortaya çıkan riskli ve güvenli davranışlarla ilişkisi ortaya koyulmuştur. Çalışanın bireysel sorumluluğuna indirgenebilen güvenli ve riskli davranışların hangi örgütsel faktörlerin etkisi altında gerçekleştiği bulgulanmıştır. Riskli davranışların tetikleyicileri, güvenli davranışların caydırıcıları ile pekiştirici faktörler ortaya koyulmuştur. Sağlık ve güvenliğin sürdürülebilirliğini sağlayan unsurlardan; çalışan katılımı, güven, esnek bir ÇSG sistemi, sahiplenme, formalitelerin azaltılması, önleyici performans göstergeleri kullanılması ve üretim baskısı karşısında tutarlı yönetsel yaklaşımların önemli güvenlik kültürü boyutları olduğu ortaya koyulmuştur. Davranış odaklı güvenlik yaklaşımı uygulamalarının sürdürülebilirliğini sağlayan unsurlar olarak; etkili eğitim, güven, üretim baskısı karşısında tutarlı yönetsel yaklaşım, çalışan katılımı, birimler ve çalışanların iletişimi, olumluya odaklanma ve standart zaman gösterilmiştir. Sağlık ve güvenliğin sürdürülebilirliğinin engellerinin ve kolaylaştırıcılarının yer aldığı ÇSG Sürdürülebilirliği Modeli önerilmiştir.Yayın İlköğretim 2. sınıf öğrencilerinin trafikte güvenli davranışa yönlendirilmesi(Maltepe Üniversitesi, İletişim Fakültesi, 2014) Karadeniz, Gülçin; Kılıç, Nevin; Sungur, ElifTrafik eğitimi, çocukların pratikte uygulamaları gereken bilgi ve becerilere sahip olmaları açısından gereklidir. Yapılan araştırmalar, okulöncesi dönemdeki çocukların trafik eğitimi konusunda ebeveynlerini rol modelleri aldıklarını ve onları taklit ederek kuralları kavramaya çalıştıklarını ancak 7 yaşından sonra bilişsel yeterliliklerin bu eğitimi almaya uygun olduğunu ifade etmektedir. Bu dönemde verilecek eğitimlerde oyunun önemi büyüktür. Bu proje; Trafik Hayattır! kapsamında 2012 yılında başlatılan Hayatı Öğreniyorum İlköğretim Okulları Trafik Güvenliği Eğitimi Projesi (HOITGEP) ilköğretim ikinci sınıf öğrencilerinin trafik konusunda yaş seviyelerine uygun olarak hazırlanan içeriklerle bilgi düzeylerini artırmaya yönelik bir farkındalık projesi olarak gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda, 2012-2013 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı?na bağlı İl Milli Eğitim Müdürlükleri iş birliğinde 10 ilde 1438 öğretmenin katıldığı eğitimler verilmiş ve eğitim paketi yaklaşık 45 bin öğrenciye uygulanmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucunda öğretmenler HOITGEP kapsamında hazırlanan eğitim programını “çok yeterli” bulduklarını belirtmişlerdir. Öğrenci bilgisinin ölçüldüğü sonuçlar her iki yıl için tüm illerde ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Dönem sonunda öğrencilerin trafik bilgilerinde genel ortalamada %5,4 oranında artış sağlanmıştır. Bu tür projeler konuya farkındalık yaratması katkısıyla önemlidir ancak asıl önemli olan bu konuda en büyük rol modeli teşkil eden ebeveynlerin davranışlarıdır. Hazırlanacak yeni eğitimlerde okullarda anne-babalara bu eğitimde ne denli önemli rol aldıklarının önemini vurgulamak üzere konferans ve veli trafik bilgisi eğitimleri de verilmelidir.Yayın İş sağlığı ve güvenliği çalışmalarında davranış odaklı yaklaşım(Güven Plus Grup A.Ş., 2018) Sungur, Elif; Özgeldi, Mürşideİşletmelerde olumlu sağlık ve güvenlik ortamının sağlanması, çok disiplinli yaklaşımla iş sağlığı ve güvenliği (İSG) çalışma alanı içinde ele alınmaktadır. Mühendislik, tıp işletmecilik gibi disiplinlerin hakim olduğu İSG alanına büyük endüstriyel kazalardan ve Turner’in öncü kitabı “Man Made Disasters” dan (1978) sonra, daha soyut ancak kapsayıcı bir kavram olarak giren güvenlik kültürü, psikoloji ve iletişim gibi sosyal bilim disiplinlerinden yaralanarak önleyici bir yaklaşımla özünde tüm çalışanların sisteme katılımını önerir. İSG Yönetiminde doğası gereği yönetilmesi en çok çaba gerektiren konular, yöneticisinden işçisine, çalışanlarla ilgili olanlardır. Çalışanların sergiledikleri davranışlar bir işyerindeki İSG çalışmalarının en önemli unsurudur, çünkü davranışçı yaklaşıma göre davranışlar bulunulan ortama aittir ve çoğu zaman doğru davranış kazaya giden yolda “köprüden önceki son çıkış”tır. Güvenlik kültürünün bir parçası olan ve çalışanların güvenli davranışlarına odaklanan “Davranış Odaklı Güvenlik” (Behavioral-based safety-BBS), uygulamalı psikolojinin örgütsel davranışı dönüştürmek üzere kullandığı, Skinner tarafından temelleri atılan bir yöntemdir. (Geller, S.E., 1998) DOGY “Sosyal bilişsel kuram”ın gözlem ve geribildirim tekniklerinden riskli davranışların azaltılmasında yararlanır. DOGY aynı zamanda “Planlı davranış kuramı”ndan yararlanan bir dizi sistematiği işletme ortamına taşır.