Discover testinin uzamsal-analitik boyutunun a-2 ve 3-5 formlarının geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları

Küçük Resim Yok

Tarih

2011

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu araştırmanın temel amacı, DISCOVER Testi'nin, Uzamsal Analitik Zekâ Ölçeğinin (DISCOVER UAZÖ) A-2 ve 3-5 formlarının geçerlik ve güvenilirlik çalışmalarını yapmaktır. Araştırmanın örneklemini; geçerlik çalışması için, 51 üstün zekâlı ve yetenekli ve 51 normal öğrenci; güvenilirlik çalışması içinse zekâ tanılaması yapılmamış 49 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada Raven'ın Standart Progresif Matrisler Testi, DISCOVER - UAZÖ'nin A-2 ve 3-5 formları ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, DISCOVER UAZÖ'nin psikometrik özelliklerini belirlemek amacıyla, farklı ölçümler arasındaki ilişkilerin belirlenmesi için Pearson ve Diskriminant Fonksiyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmada, DISCOVER-UAZÖ'nin 3-5 formunun sayfa sayısı ve üstünlük derecesi değişkenleri güvenilir çıkmışlardır. Yapılan Diskriminant Fonksiyon analizlerine göre de DISCOVER UAZÖ'nin bağımsız değişkenlerinin öğrencilerin üstün zekalı ya da normal olup olmadığını doğru kestirme olasılıklarının A-2 formu için % 61,9, 3-5 formu içinse % 65,5 olduğu tespit edilmiştir.
The main aim of this study is to investigate the validity and reliability of the A-2 and 3-5 forms of the DISCOVER Spatial Analytical Assessment. For validity analysis 51 gifted and 51 average students were chosen as the target group and for reliability, 49 average students were included in this study. The students were administered the SAIA of DISCOVER Assessment, the Raven's SPM Test and the Inquiry Form. In order to identify psychometric characteristics of DISCOVER SAIA, Pearson and Discriminant Function analyses were used. The study showed that the two variables of the DISCOVER SAIA's 3-5 form; the number of pages and the degree of giftedness respectively were found to be reliable. It was also found that 61.9% of original group cases were correctly classified by DISCOVER SAIA A-2 form and 65.5% by 3-5 form.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Üstün zekâlı ve yetenekli çocuklar, Uzamsal analitik zekâ, Mantıksal-matematiksel zekâ, Problem çözme becerisi, DISCOVER - UAZ ölçeği, Gifted and talented children, Spatial - analytical intelligence, Problem solving ability, DISCOVER SAIA assessment

Kaynak

HAYEF: Journal of Education

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

8

Künye

Davaslıgil, Z. Ü. T. (2011). Discover testinin uzamsal-analitik boyutunun a-2 ve 3-5 formlarının geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları. HAYEF: Journal of Education. (8), s. 119-134.