Discover testinin uzamsal-analitik boyutunun a-2 ve 3-5 formlarının geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları

dc.authorid0000-0001-6854-3587en_US
dc.contributor.authorDavaslıgil, Zekiye Ümit Tülin
dc.contributor.authorÖzyaprak, Melodi
dc.date.accessioned2024-07-12T20:39:14Z
dc.date.available2024-07-12T20:39:14Z
dc.date.issued2011en_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümüen_US
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı, DISCOVER Testi'nin, Uzamsal Analitik Zekâ Ölçeğinin (DISCOVER UAZÖ) A-2 ve 3-5 formlarının geçerlik ve güvenilirlik çalışmalarını yapmaktır. Araştırmanın örneklemini; geçerlik çalışması için, 51 üstün zekâlı ve yetenekli ve 51 normal öğrenci; güvenilirlik çalışması içinse zekâ tanılaması yapılmamış 49 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada Raven'ın Standart Progresif Matrisler Testi, DISCOVER - UAZÖ'nin A-2 ve 3-5 formları ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, DISCOVER UAZÖ'nin psikometrik özelliklerini belirlemek amacıyla, farklı ölçümler arasındaki ilişkilerin belirlenmesi için Pearson ve Diskriminant Fonksiyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmada, DISCOVER-UAZÖ'nin 3-5 formunun sayfa sayısı ve üstünlük derecesi değişkenleri güvenilir çıkmışlardır. Yapılan Diskriminant Fonksiyon analizlerine göre de DISCOVER UAZÖ'nin bağımsız değişkenlerinin öğrencilerin üstün zekalı ya da normal olup olmadığını doğru kestirme olasılıklarının A-2 formu için % 61,9, 3-5 formu içinse % 65,5 olduğu tespit edilmiştir.en_US
dc.description.abstractThe main aim of this study is to investigate the validity and reliability of the A-2 and 3-5 forms of the DISCOVER Spatial Analytical Assessment. For validity analysis 51 gifted and 51 average students were chosen as the target group and for reliability, 49 average students were included in this study. The students were administered the SAIA of DISCOVER Assessment, the Raven's SPM Test and the Inquiry Form. In order to identify psychometric characteristics of DISCOVER SAIA, Pearson and Discriminant Function analyses were used. The study showed that the two variables of the DISCOVER SAIA's 3-5 form; the number of pages and the degree of giftedness respectively were found to be reliable. It was also found that 61.9% of original group cases were correctly classified by DISCOVER SAIA A-2 form and 65.5% by 3-5 form.en_US
dc.identifier.citationDavaslıgil, Z. Ü. T. (2011). Discover testinin uzamsal-analitik boyutunun a-2 ve 3-5 formlarının geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları. HAYEF: Journal of Education. (8), s. 119-134.en_US
dc.identifier.endpage134en_US
dc.identifier.issn2602-4829
dc.identifier.issue8en_US
dc.identifier.startpage119en_US
dc.identifier.urihttps://hayefjournal.org/en/discover-testinin-uzamsal-analitik-boyutunu-n-a-2-ve-3-5-formlarinin-gecerlik-ve-guvenilirlik-calismalari-13533
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/1150
dc.language.isotren_US
dc.publisherİstanbul Üniversitesi Cerrahpaşaen_US
dc.relation.ispartofHAYEF: Journal of Educationen_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Hakemli Dergide Makale - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKY01169
dc.subjectÜstün zekâlı ve yetenekli çocuklaren_US
dc.subjectUzamsal analitik zekâen_US
dc.subjectMantıksal-matematiksel zekâen_US
dc.subjectProblem çözme becerisien_US
dc.subjectDISCOVER - UAZ ölçeğien_US
dc.subjectGifted and talented childrenen_US
dc.subjectSpatial - analytical intelligenceen_US
dc.subjectProblem solving abilityen_US
dc.subjectDISCOVER SAIA assessmenten_US
dc.titleDiscover testinin uzamsal-analitik boyutunun a-2 ve 3-5 formlarının geçerlilik ve güvenilirlik çalışmalarıen_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar