Üniversite öğrencilerinde ebeveyn kabul reddi ve psikolojik uyum arasındaki ilişkide çocukluk çağı travmalarının aracı rolü / The intermediate role of childhood trauma in the relationship between parent acceptance and psychological adaptation in university students

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2024

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu çalışma üniversite öğrencilerinde ebeveyn kabul reddi ve psikolojik uyum arasındaki ilişkide çocukluk çağı travmalarının aracılık rolünü incelemeyi amaçlamaktadır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın evrenini Türkiye’nin çeşitli illerinde üniversite eğitimine devam eden üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen 456 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Verilerin anket yöntemi ile elde edildiği çalışmada veri toplama aracı olarak Sosyo Demografik Form, Yetişkin Ebeveyn Kabul-Red Ölçeği Kısa Form, Kişilik Değerlendirme Ölçeği ve Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği kullanılmıştır. Anketler, gönüllülük esasına göre internet üzerinden Google Forms aracılığıyla katılımcılara ulaştırılmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler SPSS 25 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, ebeveyn kabul/reddinin psikolojik uyuma etkisinde çocukluk çağı travmalarının aracılık rolünün olduğu tespit edilmiştir. Buna göre, psikolojik uyum üzerinde ebeveyn kabulünün olumlu, ebeveyn reddinin ise olumsuz etkisi vardır. Bunun yanında, ebeveyn kabulü çocukluk çağı travmalarını azaltmakta ve bu da psikolojik uyuma katkı sağlamaktadır. Diğer taraftan, ebeveyn reddi ise çocukluk çağı travmalarını artırmakta ve bu da psikolojik uyumu negatif etkilemektedir.

This study aims to examine the mediating role of childhood traumas in the relationship between parental acceptance rejection and psychological adjustment in university students. The population of the study, which was conducted in the relational screening model, consists of university students continuing their university education in various provinces of Turkey. The sample of the study consists of 456 university students determined by convenience sampling method. Socio Demographic Form, Adult Parental Acceptance-Rejection Scale Short Form, Personality Assessment Scale and Childhood Trauma Scale were used as data collection tools. The questionnaires were delivered to the participants through Google Forms over the internet on a voluntary basis. The data obtained from the participants were analyzed using SPSS 25 statistical package program. As a result of the analyses, it was determined that childhood traumas have a mediating role in the effect of parental acceptance/rejection on psychological adjustment. Accordingly, parental acceptance has a positive effect on psychological adjustment, while parental rejection has a negative effect. In addition, parental acceptance reduces childhood traumas and this contributes to psychological adjustment. On the other hand, parental rejection increases childhood traumas and this has a negative effect on psychological adjustment.

Açıklama

Tam Metin / Full Text

Anahtar Kelimeler

Ebeveyn kabul reddi, Psikolojik uyum, Çocukluk çağı travmaları, Parental acceptance rejection, Psychological adjustment, Childhood traumas

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Özkaya Haymana, P. (2024). Üniversite öğrencilerinde ebeveyn kabul reddi ve psikolojik uyum arasındaki ilişkide çocukluk çağı travmalarının aracı rolü / The intermediate role of childhood trauma in the relationship between parent acceptance and psychological adaptation in university students. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.