Cross-cultural interactıon within innovative startups and the role of the youth

Küçük Resim Yok

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Youth from various countries can promote the boost of innovative startups’ activity thanks to both: 1. Active involvement into international communication and cultural exchange, and 2. Comprehension of cultural differences and specificities. These two interrelated components can lead to the increase in efficiency of startups’ operations including, above all, innovative ones which often require professional expertise from specialists living in different countries and societies. The importance of the research is highly linked to the problem of economic growth in both developed and developing economies interested in any opportunity for employing new sources of growth. At the same time, there is also a need to accelerate knowledge exchange in different fields of economic activity. Nevertheless, cultural barriers are usually outlined as issues hindering communication within one company, association or community what is to be solved by involvement of young generation. The basic theories used for the research are Lewis’ cultural triangle (differentiation of reactive, multi-active and linear-active types of cultures) as well as Hofstede’s model of cultural differences (e.g. degree of individualism, characteristics of power distance, long-term orientation and etc.) which assists in identifying and assessing the level of basic values among different nations. The analysis will be based on actual case studies of multinational groups and sturtups operating in innovative fields with the focus on cultural peculiarities and the contribution which can be made by young leaders. To sum up, the youth can be seen as a factor for better employment of cultural differences and cross-cultural interaction, especially within innovative startups.
Çeşitli ülkelerdeki gençler, yenilikçi girişimlerin etkinliğini aşağıdaki yollarla artırabilir: 1. Uluslararası iletişim ve kültürel alışverişe aktif katılım 2. Kültürel farklılıkların ve özelliklerin kavranması. Birbiriyle ilişkili bu iki bileşen, başta farklı ülke ve topluluklarda yaşayan profesyonel uzmanların gerektiği girişimlerin verimliliğinin artmasına öncülük edebilir. Bu çalışmanın önemi, hem gelişmiş hem gelişen ekonomilerdeki ekonomik büyüme probleminin yeni kaynaklar tedarik ederek aşılması ile yakından ilgilidir. Aynı zamanda, iktisadi faaliyetin farklı alanlarındaki bilgi değişimini hızlandırmaya da ihtiyaç vardır. Bununla birlikte, kültürel engeller genellikle genç neslin katılımıyla çözülecek olan bir şirket, dernek veya topluluk içindeki iletişimi engelleyen konular olarak belirtilir. Araştırma için kullanılan temel teoriler, Lewis’in kültürel üçgeni (reaktif, çok aktif ve lineer aktif kültür türlerinin farklılaşması) ve farklı ülkeler arasında temel değerlerin seviyesinin belirlenmesine ve değerlendirilmesine yardımcı olan Hofstede’nin kültürel farklılıklar modeli (örneğin bireycilik derecesi, güç mesafesinin özellikleri)’ dir. Analiz, kültürel özelliklere ve genç liderlerin yapabileceği katkıya odaklanarak, yenilikçi alanlarda faaliyet gösteren çok uluslu grupların ve sturtupların gerçek durum çalışmalarına dayanacaktır. Özetle, gençlik özellikle yenilikçi girişimlerde, kültürel farklılıkların daha iyi kullanılması ve kültürlerarası etkileşim için bir faktör olarak görülebilir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Kaynak

Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Amagaev, R. ve Fainshmidt, R. (2019). Cross-cultural interactıon within innovative startups and the role of the youth / Yenilikçi hareketlerin başlamasında kültürler arası etkileşim ve gençliğin rolü. Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi. s. 50-51.