Diyabetik ayak bakımına ilişkin verilen çevrimiçi eğitim programının tip II diyabetli bireylerin ayak bakım davranışı ve öz-etkililik düzeyleri üzerine etkisi

Küçük Resim Yok

Tarih

2023

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu çalışma; diyabetik ayak bakımına ilişkin verilen çevrimiçi eğitimlerin tip II diyabetli bireylerin ayak bakım davranışı ve öz-etkililik düzeyleri üzerine etkisini incelemek amacıyla randomize kontrollü çalışma olarak gerçekleştirildi. Çalışma, bir araştırma hastanesi, bir devlet hastanesi ve bir üniversite hastanesi dahiliye polikliniğine başvuran veya yatarak tedavi gören tip II diyabetli 90 hasta ile yürütüldü. Hasta bilgi formu, Ayak Bakım Davranış Ölçeği (ABDÖ) ve Diyabetik Ayak Bakımı Öz-Etkililik Ölçeği (DABÖÖ) kullanılarak veriler toplandı. ABDÖ ve DABÖÖ, araştırma sürecinde; eğitim öncesinde, eğitim sürecinde ve sonrasında bir kez olmak üzere toplam üç kez katılımcılara uygulandı. 13 haftalık eğitim programı çevrimiçi olarak eğitim grubundaki her hastaya ayrı olacak şekilde uygulandı. Araştırma sonucunda; eğitim grubundaki hastaların kontrol grubundaki hastalara göre ABDÖ ve DABÖÖ’nden aldıkları puanların istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği saptandı. Kontrol grubunun üç ölçümü arasında istatistiksel olarak herhangi bir farklılık bulunmadığı, eğitim grubunda ikinci ölçümden itibaren ABDÖ ve DABÖÖ puanlarının arttığı belirlendi. Sonuç olarak; çevrimiçi birebir eğitimlerin tip II diyabetli bireylerin ayak bakım davranışlarına ve diyabetik ayak bakımı öz-etkililik düzeylerine olumlu yansımalarının olduğu saptandı.
This study was conducted as a randomized controlled trial to examine the effect of online trainings on foot care behavior and self-efficacy levels of individuals with type II diabetes. The study was conducted with 90 patients with type II diabetes who were admitted to the internal medicine outpatient clinic of a research hospital, a state hospital, and a university hospital or received inpatient treatment. Data were collected using a patient information form, the Foot Care Behavior Scale (FCBS) and the Diabetic Foot Care Self-Efficacy Scale (DFAS). ABDÖ and DABÖÖÖ were administered to the participants three times in total, once before, once during and once after the training. The 13-week training program was applied online to each patient in the training group separately. As a result of the study, it was found that the scores of the patients in the training group differed statistically significantly from the patients in the control group. It was determined that there was no statistically significant difference between the three measurements of the control group, while in the training group, the scores of ABDÖ and DABÖÖÖ increased from the second measurement. In conclusion, it was determined that online one-to-one trainings had positive effects on the foot care behaviors and diabetic foot care self-efficacy levels of individuals with type II diabetes.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Tip II Diyabet, Diyabetik ayak bakımı, Çevrimiçi eğitim, Uzaktan eğitim öz-etkililik, Type II diabetes, Diabetic foot care, Online education, Distance education self-efficacy

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Kandemir, A. (2023). Diyabetik ayak bakımına ilişkin verilen çevrimiçi eğitim programının tip II diyabetli bireylerin ayak bakım davranışı ve öz-etkililik düzeyleri üzerine etkisi / The effect of online trainings program on diabetic foot care on foot care behavior and self-effectiveness attitudes of individuals with type II diabetes. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.