Türkiye’de okul öncesinde resimli çocuk kitapları ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi

dc.contributor.authorErtekin, Betül Dilşad
dc.contributor.authorÇamlıbel Çakmak, Özlem
dc.date.accessioned2024-07-12T20:31:55Z
dc.date.available2024-07-12T20:31:55Z
dc.date.issued2019en_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesien_US
dc.description.abstractBireyin gelişime ve öğrenmeye en açık olduğu yıllar erken çocukluk yıllarıdır. Bu dönemde ebeveyn ve eğitimciler tarafından çocuğa; onun merakını, ilgisini ve gelişimini destekleyecek zengin uyarıcılar sunulmalıdır. Zengin uyarıcı çevrenin önemli materyallerinden biri, çeşitli çizgi ve renklerle çocuğun ilgisini çeken; kitaba yönelik erken yaşta olumlu tutum kazanmasını sağlayan ve çeşitli gelişim alanlarını destekleyen resimli çocuk kitaplarıdır. Bu açıdan bakıldığında okul öncesi dönem çocuklarının gelişimi için önemli olan resimli çocuk kitaplarına yönelik yapılan çalışmaların incelenmesi önem taşımaktadır. Bu çalışmada, erken çocukluk döneminde resimli çocuk kitaplarına yönelik yapılan araştırmalardaki genel eğilimlerin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu araştırmanın yöntemi doküman analizi olarak belirlenmiştir. Araştırma evrenini, YÖK Yayın Dokümantasyon Daire Başkanlığı tarafından arşivlenen, konu bölümü “çocuk ve kitap” olarak dizginlenen toplam 187 lisansüstü eğitim tezi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemine erken çocukluk döneminde resimli çocuk kitapları ile ilgili 35 lisansüstü tez dâhil edilmiştir. Araştırmacı tarafından ulaşılan tezleri sistematik bir şekilde incelemeye yönelik “Tez künyesi” kullanılmıştır. İncelenen tezler bulgular kısmında tezin yapıldığı yıla, türüne, araştırmanın yapıldığı üniversiteye, çalışma grubuna, bilim dalına ve temalara göre incelenerek bu konu alanında araştırma yapmak isteyen yeni araştırmacılara yol göstermek hedeflenmiştir. Araştırma bulgularında, resimli çocuk kitaplarını çeşitli açılardan inceleyen 35 lisansüstü tez çalışması yer almaktadır. Araştırma sonuçlarına göre yapılan lisansüstü tezlerin büyük çoğunluğunun nitel araştırma yöntemine dayandığı, Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı’na ait olduğu belirlenmiştir. Yapılan çalışmalar arasında, resimli çocuk kitaplarının içerik ve resimlemelerinin incelendiği tez çalışmaları çoğunlukta olmakla birlikte; öğretmen ve ebeveyn görüşlerine yönelik hazırlanan, resimli çocuk kitaplarında yer verilen değerlerin belirlendiği; resimli çocuk kitaplarının çocukların sosyal ve dil gelişimleri üzerindeki etkisinin incelendiği saptanmıştır.en_US
dc.identifier.citationErtekin, B. D. ve Çamlıbel Çakmak, Ö. (2019). Türkiye’de okul öncesinde resimli çocuk kitapları ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/643
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartof14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyasıen_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Konferans Öğesien_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.snmzKY06112
dc.subjectOkul öncesien_US
dc.subjectResimli çocuk kitaplarıen_US
dc.subjectErken çocukluk dönemien_US
dc.titleTürkiye’de okul öncesinde resimli çocuk kitapları ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesien_US
dc.typeConference Object
dspace.entity.typePublication

Dosyalar