Türkiye’de müzik sektörünün 1980 sonrası dönüşümü: Müziğin metalaşma süreci
Küçük Resim Yok
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
1980’li yıllar Türkiye’de yeni bir kültür-sanat bilincinin geliştiği bir dönemin başlangıcı sayılabilir. Araştırmada bu dönemle gelen değişim ve değişime bağlı olarak gerçekleşen bir dönüşümün varlığı da yapılan incelemeler sonucunda ortaya çıkmıştır. Türkiye’deki büyük sermaye gruplarının gücünün müzik sektörü faaliyetleri üzerindeki etkisinin en çok hissedildiği dönemlerden biri olmuştur. Dönemin hükümetinin duyurduğu kültür politikalarında, kültür-sanat faaliyetlerinin kamu ve özel kuruluşlar tarafından yapılmasının destekleneceğine yönelik maddeler yer almaktadır. Bu maddeler, sektörde bu dönemden itibaren görülmeye başlanan özelleştirmeler için bir zemin niteliği taşımaktadır. 2000’li yıllar ise sadece Türkiye’yi değil dünyayı etkisi altına alan dijital atmosferiyle ön plana çıkmaktadır. Müzisyenler açısından avantajlı değişimler ortaya çıkmıştır fakat telif hakkı ihlali gibi sorunlar da daha yoğun görülmeye başlanmıştır. Araştırmada konuya yönelik kaynaklar incelenerek genel tarama yöntemi kullanılmıştır. Dokuman analizi yapılarak araştırmanın bulguları elde edilmiştir. Tüm bu süreç ve yürütülen bu aşamalar kapsamında, tezin amacına uygun bir şekilde ilerlenerek sonuca varılmıştır.
The 1980s can be considered the beginning of a period in which a new culture and arts consciousness developed in Turkey. In the research, the existence of a transformation that took place due to the change and change that came with this period has also emerged as a result of the examinations made. It was one of the periods when the impact of the power of Large Private Equity Firms in Turkey on the music industry activities was felt most. In the cultural policies announced by the government of the period, there were articles stating that public and private organizations would be supported in their cultural and artistic activities. These articles constitute a basis for the privatizations that have begun to be seen in the sector since this period. The 2000s, on the other hand, stand out with the digital atmosphere that influenced not only Turkey but also the world. Advantageous changes have emerged for musicians, but problems such as copyright infringement have also become more intense. In the research, the general survey method was used by examining the sources on the subject. The findings of the research were obtained through document analysis. Within the scope of all this process and these stages, a conclusion was reached by proceeding in accordance with the purpose of the thesis.
The 1980s can be considered the beginning of a period in which a new culture and arts consciousness developed in Turkey. In the research, the existence of a transformation that took place due to the change and change that came with this period has also emerged as a result of the examinations made. It was one of the periods when the impact of the power of Large Private Equity Firms in Turkey on the music industry activities was felt most. In the cultural policies announced by the government of the period, there were articles stating that public and private organizations would be supported in their cultural and artistic activities. These articles constitute a basis for the privatizations that have begun to be seen in the sector since this period. The 2000s, on the other hand, stand out with the digital atmosphere that influenced not only Turkey but also the world. Advantageous changes have emerged for musicians, but problems such as copyright infringement have also become more intense. In the research, the general survey method was used by examining the sources on the subject. The findings of the research were obtained through document analysis. Within the scope of all this process and these stages, a conclusion was reached by proceeding in accordance with the purpose of the thesis.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Müzik sektörü, Özelleştirme, Kültürün özelleştirilmesi, Adorno, Kültür, Kültür endüstrisi, Music sector, Privatization, Privatization of Culture, Adorno, Culture, Culture industry
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Çakal, D. (2023). Türkiye’de müzik sektörünün 1980 sonrası dönüşümü: Müziğin metalaşma süreci / The transformation of the music sector in Turkey after 1980: The commodification process of music. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.