Toplumsal hareketlerin markalanmasında reklamın kullanımı
Küçük Resim Yok
Tarih
2015
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
20. yüzyılda kültürün postmodern dönüşümü ve tüketim kültürlerinin ortaya çıkışı ile birlikte reklam ve marka olguları yalnızca ticari faaliyetlerin bir aracı olmaktan çok, kültürel, toplumsal ve ideolojik anlamların taşıyıcıları haline gelmişlerdir. Diğer yandan bakıldığında toplumsal hareketler de 20. yüzyıldan farklı bir biçimde evrilerek giderek görselleşmiş ve oluşturmuş olduğu sembol ve ikonlarla kitlelerde görsel bir deneyim yaşatmıştır. Bu araştırmanın amacı güncel toplumsal hareketlerin kendilerini marka toplulukları olarak gerçekleştirme biçimlerinin çözümlenmesidir. Bu doğrultuda Türkiye’den hareketle Gezi ve Rabia hareketlerini karşılaştırmalı olarak inceleyecek olan bu çalışma, marka topluluğunu oluşturan nitelikleri baskın kodlar olarak ele alarak, toplumsal hareketlere mensup bireylerin yaratıcı tasarımıyla kitlelere yaygınlaştırılan anlam, sembol ve ikonları içeren görsellerin, toplumsal hareketin markalanması ve reklamının yapılasındaki rolüne dikkat çekmiş olacaktır. Sonuç olarak bu araştırma, toplumsal hareketlerin marka toplulukları haline gelmesi sürecinde reklamın kullanılma biçimlerini çözümleyerek, mevcut literatüre katkı sağlamayı hedeflemektedir.
With the advent of consumer cultures and the postmodern turn of culture at 20th century, advertising and branding became increasingly associated to cultural, social and ideological processes of meaning construction, rather than merely acting as a tool for economic facilities. Similarly, social movements went through a transformation by becoming even more visual with all kinds of symbols and icons experienced by social agents. The aim of this study is to analyze the ways in which social movements actualize themselves as brand communities. For this aim, this study will undertake a comparative analysis of Gezi and Rabia movements in Turkey by analyzing the visuals designed by activists in accordance with the characteristics of brand communities that are taken as dominant visual codes as it will eventually show that such visuals with meanings, symbols and icons have important roles in branding and advertising of social movements. In sum, this study aims to contribute to the existing literature by analyzing the role of advertising in the process by which social movements are transformed into brand communities.
With the advent of consumer cultures and the postmodern turn of culture at 20th century, advertising and branding became increasingly associated to cultural, social and ideological processes of meaning construction, rather than merely acting as a tool for economic facilities. Similarly, social movements went through a transformation by becoming even more visual with all kinds of symbols and icons experienced by social agents. The aim of this study is to analyze the ways in which social movements actualize themselves as brand communities. For this aim, this study will undertake a comparative analysis of Gezi and Rabia movements in Turkey by analyzing the visuals designed by activists in accordance with the characteristics of brand communities that are taken as dominant visual codes as it will eventually show that such visuals with meanings, symbols and icons have important roles in branding and advertising of social movements. In sum, this study aims to contribute to the existing literature by analyzing the role of advertising in the process by which social movements are transformed into brand communities.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Marka, reklam, marka topluluğu, toplumsal hareketler, görsel iletişim, Branding, Advertising, Brand Community, Social Movements, Visual Communication
Kaynak
Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
2
Sayı
1
Künye
Yel, A , Nas, A . (2016). Toplumsal hareketlerin markalanmasında reklamın kullanımı / The use of advertisement in branding social movements. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 1-23. http://dergipark.org.tr/iled/issue/18466/194407