Ülke orijininin kurumsal kültüre yansıması, kurum içi iletişim ve insan kaynakları uygulamaları: Ikea örneği
Küçük Resim Yok
Tarih
2018
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bir toplum içinde doğup gelişen kurumlara o toplumun kültürel öğeleri etki eder, kurumun kültürü içinde oluştuğu toplumun bir alt kültürüdür. Bu nedenle kurumların ülke orijinleri, kurum kültürleri üzerinde etkilidir. Kurum kültürü, çalışanlar tarafından paylaşılan; kurumun var oluş nedenini, iş yapma biçimlerini, hakim değerlerini, inançlarını içeren, çevresi ile iletişiminde kurumun rotasını çizen bir sistemdir. Kurum kültürüne çalışanların uyumunun sağlanması iyi iş sonuçlarının elde edilmesi açısından önemlidir. Kurum kültürünü etkileyen ülke orijini kavramının tarifi küreselleşme nedeniyle oldukça zorlaşmıştır. Küresel pazardaki aktörlerin çokluğu nedeniyle, çalışanlar için bütün dünya bir iş yerine dönüşmüştür. Ülke orijini konusuna yakından bakıldığında, “yeni İsveçlilik” denilebilecek bir kavramla karşılaşılır. İsveçlilik nedir? İsveç coğrafi olarak bildiğimiz dünyanın biraz dışındadır, eski bir sanayidir ve uzaklığı dezavantajıdır. Ancak çağın yeni iletişim teknolojileri ile bunları avantaja dönüştürmektedir, değişik sektörlerde bir çok markanın “İsveçli” olduğu fark edilmektedir. Scania, Volvo, Ericcson, Oriflame, IKEA bunlardan birkaçıdır. IKEA markası, perakende sektöründe “İsveçli” marka kimliği ve kurum kültürü ile yer almaktadır. IKEA iş fikri ve başarı kriterleri İsveç ulusal kültürüne dayandırılmıştır. IKEA başlangıçtan beri aynı kalan başarı kriterleri ve farklı pazarlarda tekrarladığı “tek, biricik “tarzı ile farklılaşmaktadır. Makalede, IKEA iş fikrinin dayandırıldığı İsveç ulusal kültürünün özelliklerinin kurum kültürüne ve insan kaynakları yönetimi uygulamalarına yansımaları IKEA İstanbul Ümraniye mağazasında yapılan bir dizi niteliksel ve niceliksel araştırma sonuçları irdelenerek gösterilecektir.
The cultural factors of a society affect a corporation that stems and develops in that society. The culture of the corporation is a sub-culture of the society in which it develops. Thus, the origins of corporations are effective in the cultures of their own corporate cultures. Corporate culture is a system shared by staff, that defines the mission, believes and corporate’s priorities in its surroundings. The adaptation of staff to the corporate culture is vital to obtain good business results. This is achieved by in-house corporate communication and human resources methods. Defining “origin of the corporation” that effects corporate culture, has become harder because of globalization. Actors in the global market are generally multinational and the world has become a workplace for people. When the subject of “origin of the corporation” is examined, a concept called “New Swedishness” comes up. What is “Swedishness”? Sweden is geography that we are not really familiar with. It is an old industry. Lately, it has turned all such kinds of disadvantages into advantages making good use of modern communication technologies. Many brands are Swedish; Scania, Volvo, Erickson, Oriflame, Ikea are some of them. Ikea takes place in the retail sector with its Swedish brand identity and corporate culture. Ikea concept and criteria of success are based on Swedish national culture. Ikea differentiates due to its criteria of success that has remained unchanged since the beginning and its uniqueness in different markets. In this paper, the reflections of Swedish national culture upon the corporate culture and human resources practices of Ikea will be examined with qualitative and quantitative methods experimented in Istanbul Ümraniye Ikea organization.
The cultural factors of a society affect a corporation that stems and develops in that society. The culture of the corporation is a sub-culture of the society in which it develops. Thus, the origins of corporations are effective in the cultures of their own corporate cultures. Corporate culture is a system shared by staff, that defines the mission, believes and corporate’s priorities in its surroundings. The adaptation of staff to the corporate culture is vital to obtain good business results. This is achieved by in-house corporate communication and human resources methods. Defining “origin of the corporation” that effects corporate culture, has become harder because of globalization. Actors in the global market are generally multinational and the world has become a workplace for people. When the subject of “origin of the corporation” is examined, a concept called “New Swedishness” comes up. What is “Swedishness”? Sweden is geography that we are not really familiar with. It is an old industry. Lately, it has turned all such kinds of disadvantages into advantages making good use of modern communication technologies. Many brands are Swedish; Scania, Volvo, Erickson, Oriflame, Ikea are some of them. Ikea takes place in the retail sector with its Swedish brand identity and corporate culture. Ikea concept and criteria of success are based on Swedish national culture. Ikea differentiates due to its criteria of success that has remained unchanged since the beginning and its uniqueness in different markets. In this paper, the reflections of Swedish national culture upon the corporate culture and human resources practices of Ikea will be examined with qualitative and quantitative methods experimented in Istanbul Ümraniye Ikea organization.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Corporate culture, origin of corporation, IKEA, Kurumsal kültür, ülke orijini
Kaynak
Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
5
Sayı
2
Künye
Sungur, E . (2019). Ülke orijininin kurumsal kültüre yansıması, kurum içi iletişim ve insan kaynakları uygulamaları: Ikea örneği / Reflections of country of origin upon corporate culture, practices of in-house communication and human resources management: case study on Ikea. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 109-133. http://dergipark.org.tr/iled/issue/43342/527394