Kolluk gücünden yasama organına: güvenlik konseyi - reform mümkün mü?
Küçük Resim Yok
Tarih
2018
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
İkinci Dünya Savaşından sonra uluslararası hukukta meydana gelen en önemli gelişme, devletler arası İlişkilerin kurumsallaştırılmasını sağlayan uluslararası örgütlerin ortaya çıkmasıdır. İşlevselliği ve geniş kapsamlı faaliyetalanı ile Birleşmiş Milletler, kendisinden sonraki örgütlenmelerin öncüsü olmuştur. Uluslararası kurumsallaşmanın önemli bir parçası olarak Güvenlik Konseyi, bütünüyle eksiksiz bir kurum olmasa da,Birleşmiş Milletlerin kurumları arasında öne çıkmıştır. Güvenlik Konseyi Demir Perde yıkılıncaya kadar çok aztartışma konusu olmuştur. Ancak, uluslararası toplumun devlet dışı aktörler gibi yeni ve zor tanımlanır hadiselerle karşı karşıya kalarak farklı bir evreye geçmesi ve Güvenlik Konseyi’nin, kural koyucu bir kimliğe bürünerek söz konusu hadiselere karşı aktif tutum takınması, egemen devletlerin işbirliğini kolaylaştırmak için kurdukları sistemin, onların aleyhine bir yöne yönelmesi nedeniyle reform taleplerine konu olmaya başlamıştır. Böylece siyasetçilerin kullandığı bir mekanizma olarak hukuk, ulusal ve uluslararası düzeyde, yeniden çok zor bir görev üstlenmek zorunda bırakılmıştır.
One of the most Umportant changes in Unternational law order since WW II has taken place with in the area of institutionalization of states’ relationship that has given rise to Unternational organizations. Characterising subsequent ones in their own activity of fields, the United Nation (UN) has become the leader of the subsequent Institutions by establishing a functional and far reaching system for maintaining the international peace and security. As one of the key Unstitution of international institutionalization, the Security Council has stand out with the role which has designed in the Charter, one may claim that it has not been thoroughlydone. The Security Council has rarely been a topic on agenda of Unternational community until the end of theperiod of the Iron Curtain. Together wUth the transformation of Unternational communUty by confronting newchallenges, such as non-state actor phenomenon, that have moved Unternational community into a dixerentstage of impetus on the one hand, and the Security Council’s active deployment over the new challenges, as if it was a law maker on the other, the cooperatUon system established sovereign state turns into them that callsurgent reform especially for the Security Council. One more time the law as a machinery of politicians in bothnational and international level is invited for a conundrum.
One of the most Umportant changes in Unternational law order since WW II has taken place with in the area of institutionalization of states’ relationship that has given rise to Unternational organizations. Characterising subsequent ones in their own activity of fields, the United Nation (UN) has become the leader of the subsequent Institutions by establishing a functional and far reaching system for maintaining the international peace and security. As one of the key Unstitution of international institutionalization, the Security Council has stand out with the role which has designed in the Charter, one may claim that it has not been thoroughlydone. The Security Council has rarely been a topic on agenda of Unternational community until the end of theperiod of the Iron Curtain. Together wUth the transformation of Unternational communUty by confronting newchallenges, such as non-state actor phenomenon, that have moved Unternational community into a dixerentstage of impetus on the one hand, and the Security Council’s active deployment over the new challenges, as if it was a law maker on the other, the cooperatUon system established sovereign state turns into them that callsurgent reform especially for the Security Council. One more time the law as a machinery of politicians in bothnational and international level is invited for a conundrum.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Uluslararası hukuk, Güvenlik konseyi reformu, Güvenlik konseyinin yetkileri ve sınırları, Denetim, International law order, Security council reform, Powers of the security council and limits of powers, Judicialand political review
Kaynak
Maltepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
17
Sayı
2
Künye
Sak, Y. (2018). Kolluk gücünden yasama organına: güvenlik konseyi - reform mümkün mü? Maltepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. 17(2), s. 27-41.