Nene hatun ilkokulunda bir eylem araştırması -Swot analizi-
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışma bir eylem araştırması olup, araştırmada ilköğretim okullarının SWOT analizi ile içinde bulunduğu durumun kritik başarı etmenleri açısından saptanması ve saptanan duruma dayalı eylemler planlanması ve bu planların uygulanıp değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında İstanbul ili, Sultanbeyli ilçesinde bulunan resmi okul olan Nene Hatun İlkokulu, araştırmanın çalışma evreni olarak seçilmiştir. Çalışmada nicel ve nitel olmak üzere farklı verilere gereksinim duyulmuştur. Araştırmada ilk olarak Nene Hatun İlkokulunun içinde bulunduğu durumun saptamak, okulun güçlü ve zayıf yönlerinin ortaya çıkarıp, okulun önündeki fırsat ve tehditleri belirlemek için, öğretmen, öğrenci, veli ve okul yöneticilerine okuldaki kritik başarı etmenleri çerçevesinde birer memnuniyet anketi uygulanmıştır. 2018-2019 eğitim-öğretim yılını kapsayan anket çalışmasında 41 öğretmen,5 yönetici, 283 veli ve 300 öğrenci verisi kullanılmıştır. Bunun yanında öğretmen, öğrenci, yönetici, okul rehber öğretmeni, okul aile birliği üyesi olan veliler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşme formlarında daha çok okulun zayıf yönlerine ilişkin önermelere dair maddeler yer almıştır. Elde edilen bulgular doküman analizi (İç çevre ve dış çevre analizi) ile desteklenmiştir. Belirlenen kritik başarı etmenlerinin her biri (eğitim-öğretim, alt yapı, insan kaynakları, toplumla ilişkiler, iletişim, araştırma geliştirme ve finans) bir eylem alanı olarak ele alınmıştır. Bulgular doğrultusunda her bir kritik başarı etmeni alanına yönelik okulda bulunan zayıf yönler için eylem planları hazırlanmıştır. Eylem planlarının hazırlanma aşamasında okul paydaşları ile ortak kararlar alınmış, okulun iyileşmesi ve gelişmesi adına sürece okul rehber öğretmeninin yönetiminde öğretmenler, öğrenciler okul aile birliği temsilcileri de dahil edilmiştir Eylem planlarının uygulanmasına bağlı olarak belli zaman aralıkları ile öğretmen, öğrenci, yönetici, okul rehber öğretmeni, okul aile birliği üyesi olan veliler ile tekrar görüşmeler yapılarak faaliyetlerin izleme ve değerlendirme raporları hazırlanmıştır. Araştırmanın sonucunda Nene Hatun İlkokulunun eğitim öğretim, alt yapı, toplumla ilişkiler, iletişim, AR-GE ve finans konularında kimi zayıf yönlerinin bulunmasına karşı bunları sahip olduğu insan ve madde kaynakları ile iyileştirip geliştirebilecek yeterli potansiyele sahip olduğu tespit edilmiştir. İnsan ve madde kaynaklarının etkili kullanımı ile okulun zayıf yönlerinin kısmen önüne geçilebileceği yapılan eylem araştırması ile görülmüştür. Çalışmanın sonunda elde edilen bulgulara dayalı olarak her bir kritik başarı etmenine ilişkin hazırlanan eylem planlarının uygulanması ve sürece yayılması konusunda öneriler sunulmuştur.
The aim of this study is to determine the situation of primary schools in terms of critical success factors by SWOT analysis and to plan the actions based on the situation determined and to apply and evaluate these plans as an action research. Within the scope of the study, Nene Hatun Primary School, which is the official school in Sultanbeyli district of Istanbul, was chosen as the study population. Different data, both quantitative and qualitative, were needed in the study. First of all, a satisfaction questionnaire was applied to teachers, students, parents and school administrators within the framework of critical success factors in order to determine the situation of Nene Hatun Primary School, to reveal the strengths and weaknesses of the school and to identify opportunities and threats in front of the school. In the survey which covers the 2018-2019 academic year, 41 teachers, 5 administrators, 283 parents and 300 student data were used. In addition, semi-structured interviews were conducted with teachers, students, administrators, school counselors, parents who are members of the school unity. In the interview forms, articles related to the propositions regarding the weaknesses of the school were mostly included. The findings were supported by document analysis (internal and external analysis) Each of the identified critical success factors (education, infrastructure, human resources, relations with society, communication, research and development and finance) has been considered as a field of action. In line with the findings, action plans were prepared for each of the critical weaknesses in the school. During the preparation of the action plans, joint decisions were taken with the school stakeholders, teachers and students under the supervision of the school counselor were included in the process for the improvement and development of the school. Parents who are members of the Parent-Teacher Association were interviewed again and monitoring and evaluation reports of the activities were prepared. As a result of the study, it was determined that Nene Hatun Primary School has sufficient potential to improve and improve it with its human and material resources against some weaknesses in education, infrastructure, community relations, communication, R & D and finance. It has been seen through an action research that effective use of human and material resources can be partially prevented by the weaknesses of the school. Based on the findings obtained at the end of the study, recommendations were made for the implementation and dissemination of the action plans prepared for each critical success factor.
The aim of this study is to determine the situation of primary schools in terms of critical success factors by SWOT analysis and to plan the actions based on the situation determined and to apply and evaluate these plans as an action research. Within the scope of the study, Nene Hatun Primary School, which is the official school in Sultanbeyli district of Istanbul, was chosen as the study population. Different data, both quantitative and qualitative, were needed in the study. First of all, a satisfaction questionnaire was applied to teachers, students, parents and school administrators within the framework of critical success factors in order to determine the situation of Nene Hatun Primary School, to reveal the strengths and weaknesses of the school and to identify opportunities and threats in front of the school. In the survey which covers the 2018-2019 academic year, 41 teachers, 5 administrators, 283 parents and 300 student data were used. In addition, semi-structured interviews were conducted with teachers, students, administrators, school counselors, parents who are members of the school unity. In the interview forms, articles related to the propositions regarding the weaknesses of the school were mostly included. The findings were supported by document analysis (internal and external analysis) Each of the identified critical success factors (education, infrastructure, human resources, relations with society, communication, research and development and finance) has been considered as a field of action. In line with the findings, action plans were prepared for each of the critical weaknesses in the school. During the preparation of the action plans, joint decisions were taken with the school stakeholders, teachers and students under the supervision of the school counselor were included in the process for the improvement and development of the school. Parents who are members of the Parent-Teacher Association were interviewed again and monitoring and evaluation reports of the activities were prepared. As a result of the study, it was determined that Nene Hatun Primary School has sufficient potential to improve and improve it with its human and material resources against some weaknesses in education, infrastructure, community relations, communication, R & D and finance. It has been seen through an action research that effective use of human and material resources can be partially prevented by the weaknesses of the school. Based on the findings obtained at the end of the study, recommendations were made for the implementation and dissemination of the action plans prepared for each critical success factor.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Eylem araştırması, SWOT analizi, Kritik başarı etmenleri, İç çevre ve dış çevre analiz, SWOT analysis, Critical success factors, Internal and external environment analysis
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Diktaş, Z. (2019). Nene Hatun ilkokulunda bir eylem araştırması -Swot analizi- / Action research in Nene Hatun prımary school: a swot analysis (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.