Yalın, Celal OktayAslanyürek, Yusuf2024-07-122024-07-1220212021-04Aslanyürek, Y. (2021). Sinemada görüntü yönetiminin evrimi / The evolution of cinematographer (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.https://hdl.handle.net/20.500.12415/12002Sinema, hareketli fotoğraf olarak doğmuştur. Sonraları sessiz tiyatroya dönüşmüş ve nihayet kendi diline sahip olmuştur. Kendi diline sahip oldu olalı yaşanan gelişmeler, sinemanın kendi estetiği üzerinden yani sinematografisi üzerinden ele alınmıştır. Kameramansa, aynı zamanda makinist ve mühendis olarak ortaya çıkmıştır. Kameraman kamera ve aksesuarlarını tasarlar, çekimini yapar, kendi banyosunda kendi formülüyle filmi yıkar ve projeksiyonu kullanarak gösterimini yapardı. Bugün de geçmişteki gibi Biograph‘ ve sonradan açılan özel çekim şirketleri hariç bütün kameramanlar kendi ekipmanlarının sahibiydi ve çoğunlukla çektikleri eserin yapımcısıydılar. Sovyet Devrimi ve Hollywood‘un keşfine kadar bu sistem böyle devam etmiştir. Hollywood‘dan sonra bile teknik olanakları geliştiren ve film çekimlerinde kullananlar da kameramanlardı. Yönetmen anlayışı, yirminci yüzyılın başlarında öykü yazarı ve oyuncuyu yönetmekten ibaret iken, kameranın nereye konulacağına, hangi açıdan neyi çekeceğine karar verenler sadece kameramanlardı. Yönetmen, özellikle Avrupa ülkelerinde 1940‘lardan sonra merkezi bir yönetici haline gelmişse de kameramanlar dijital devrime kadar ikinci adam olarak görülmeye devam etmiştir. Bunun başlıca sebebi sanat bilgisinin yanı sıra optik, ışık ve kimya bilgisinin onu diğer tüm departmanlardan ayırmış olmasıdır. Örneğin laboratuvarların yaygınlaştığı 1930‘lara kadar her kamera üreticisinin kendi tankları vardı. Filmler, buralarda yapılan pozlamaya göre görüntü yönetmeni tarafından yıkanıp kurutulurdu. Çünkü o dönemin pozitif baskı makinasında pozlama düzeltmeye yarayan diyagramlar yoktu. Yapılan pozlama direkt olarak pozitife basılıyordu. Bu durum ise o dönemde kameramanı kritik bir departman haline getirmiştir. Zaman içerisinde görevleri, esere katkıları ve hatta unvanları değişse de teknik bilgileri ve kameramanlıktan gelmiş olmaları bir kambur gibi kalmıştır. Bu durum birçok ülkede onların yaratıcı kimliğinin sorgulanmamasına neden olmuştur. Kameramanların sanatçı kişiliği göz ardı edilmiştir. Bu durum özellikle bu ülkelerde görüntü yönetmenlerinin kendilerini teknik ekip şefi olarak görmelerine neden olmuştur. Sinemada ilk telif hakkı sahipleri müzisyenlerdi, çünkü müzik sinemanın kendisinden çok daha eski ve organizasyon olarak dünya çapında oturmuştu. Yapılan çalışmada görüntü yönetmenliğinin zaman içinde değişimiyle sinematografinin evrimi koşut olarak ele alınmıştır. Sinematografinin sorumluluğunu yüklenen görüntü yönetmeninin çalıştığı coğrafyaya göre koşullarının farklılaştığı ve henüz meslek tanımının evrenselleşmediği sonuçlarına ulaşılmıştır.Cinema was born as a motion picture. Then it turned into a quiet theater. Then it got his own style. The developments that have taken place in its own style have been handled through cinema's own aesthetics, cinematography. The cameraman was also a machinist (the one who uses projector), film developer and engineer who construct things like filters, reflectors for different shooting experience. He would design the camera and its accessory, shoot, wash the film with his own formula in his bathroom, and show it using the projector which it was same camera at early stage of cinema. Biograph and subsequent private shooting companies, all cinematographers owned their own equipment and were mostly investors of the business they were doing. This system continued until the Soviet revolution and the discovery of Hollywood. Even after Hollywood, those who developed technical possibilities and used them for filming were also cinematographers. While the director's understanding consisted of directing the actor and being story writer at the beginning of the 20th century, it was only the cameramen who decided where to put the camera and what angle to shoot. Although the director became a central manager after the 1940s, the cameraman continued to be seen as the second director of the set until the digital revolution in cinematography. The main reason for this is besides art knowledge; The knowledge of optics, light and chemicals is that it distinguishes it from all other departments. For example, until the 1930s when laboratories became widespread, each camera manufacturer had its own tanks and films were washed and dried by the cinematographer. The knowledge of chemistry, physics of light and optics made the cinematographer unique and technical person. These technical abilities in time become hump in time as digital technology developed and made it unbelievable easy compared to that time. This situation has caused their creative identity not to be questioned in many countries. The artistic personality of the cinematographer has been ignored. They are considered as technical chiefs of film crew in these countries. And many directors of photography is unaware or even happy with the title and situation. Cinematographers are the directors of visual perception in film. Yet they are not considered as photographer of film in many countries including Turkey. Musicians were the first copyright holders in Turkey because Music is much older than cinema itself and established worldwide as an organization. In the study, the evolution of cinematography with the change of cinematography over time has been discussed in parallel. It has been concluded that the conditions of the cinematographer, who bears the responsibility of cinematography, differ according to the geography he works in and that the definition of his profession has not yet become universal.trAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Statesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGörüntü yönetmeniSinematografiTelifIşıklandırmaSeyircinin payıAlgıKompozisyonCinematographerCinemaDirector of photographyVisual perceptionAuthorCopyrightSinemada görüntü yönetiminin evrimiThe evolution of cinematographerArt Thesis