Coşkun Özüaydın, Bergen2024-07-122024-07-122019Coşkun Özüaydın, B. (2019). "Hannah Arendt’in Vita Activa’sı", İnsan Toplum ve Siyaset: Felsefi Sorgulamalar, Sosyal Yayınları. s. 87-140.9786057883933https://hdl.handle.net/20.500.12415/1779Kendimizi içinde evimizde hissedebileceğimiz bir dünya kurmanın yolunun, önce anlamaktan ve sonra da anlamanın öteki yüzü olan eylemden geçtiğini söyleyen Hannah Arendt’te eylem, kendine, vita activa içinde bir yer bulur. Elisabeth Young-Bruehl, Arendt biyografisinde, Arendt’in 1950’lerin başında dünya savaşı, totalitarizm, atom bombası gibi siyasal olayların meydana geldiği bir dünya için yeni bir siyaset bilimi tasarlamaya başladığını belirtir.1 Young-Bruehl’e göre: Hannah Arendt için, yeni bir siyaset bilimine öncelikle gerekli olan bir eylem anlayışıdır; öngörülemez, dolayısıyla da insan tarafından imal edilemez ya da Varlık tarafından yaratılamaz bir yeni başlangıçtır. Yeni bir başlangıç üzerine ciddi olarak düşünüldüğünde, bunu izlemesi gereken sorular şunlardır: Siyaset nedir? Siyasal eylemin koşulları nelerdir? Siyasal eylemin ilkeleri nelerdir? Özgürlük nedir?2 İçinde yaşadığı dünyayı değiştirmek ve yeni bir dünya kurabilmek, yeni bir başlangıç yapabilmek için eylem anlayışından hareketle yeni bir siyaset teorisi geliştirmek isteyen Arendt, bu soruların cevaplarını ve eyleme dayalı bu yeni siyaset biliminin inceliklerini ele alır. Arendt için siyaset bilimine temel oluşturacak bu eylem anlayışı da vita activadır. Young-Bruehl, Arendt’in, yeni bir dünya kurabilmek için vita activaya duyduğu inancı ve vita activa üzerine yoğunlaşma sürecini şu sözlerle anlatır: Üretim yapan bir tür olarak faaliyet göstermenin getireceği sapmanın kötülüğünü reddetmeden, insanı eyleyen varlık olarak görmek ve insan eyleminin koşullarına bakmak Hannah Arendt’in yeni siyaset biliminin temel görevi haline geldi. The Origins of Totalitarianism’i izleyen üç çalışmada –The Human Condition, Between Past and Future ve On Revolution– bu görevleri farklı bağlamlarda ama aynı inançla yerine getirdi; yani, eskilerin felsefenin temeli olarak gördüğü sorgulama dürtüsünün doğrudan insan meseleleri âlemine, vita activaya yöneltilmesi gerektiği inancıyla.trCC0 1.0 Universalinfo:eu-repo/semantics/openAccessHannah Arendt’in Vita Activa’sıBook14087