Bedel, AhmetErcan, Ahmet Burak2024-07-122024-07-1220222022-03Ercan, A. B. (2022). Problem çözme becerileri eğitiminin, ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerileri, akılcı olmayan inançları ve sınav kaygıları üzerindeki etkisi / The effect of problem solving skills education on middle school students problem solving skills, irrational beliefs and exam anxiety (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.https://hdl.handle.net/20.500.12415/12346Bu araştırmanın amacı, problem çözme beceri eğitim programının ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerileri, akılcı olmayan inançları ve sınav kaygıları üzerindeki etkisini ve bu etkinin kalıcılığını incelemektir. Bu amaçla Amasya ili Taşova ilçesine bağlı bir köy okulundaki 8. Sınıf öğrencileri deney grubunu, Amasya ili Taşova ilçesinde bulunan diğer bir ortaokulun 8. Sınıf öğrencileri ise kontrol grubunu oluşturmaktadır. 8. Sınıf öğrencilerine Problem Çözme Becerileri Ölçeği, Ergenler için Mantıkdışı İnançlar Ölçeği ve Sınav Kaygısı Envanteri uygulanmıştır. Problem Çözme Becerileri Psiko-eğitim programı için, aralarından gönüllü olan 9 öğrenci deney grubunu, 9 öğrenci ise kontrol grubunu oluşturmaktadır. Seçilen öğrencilerle oluşturulan gruplarda deney grubuna 10 haftalık problem çözme becerileri eğitim programı uygulanmış olup kontrol grubuna hiçbir işlem yapılmamıştır. Araştırmanın son testi uygulandıktan üç ay sonra, uygulamanın kalıcılığını test etmek amacıyla izleme ölçümleri yapılmıştır. Araştırmanın istatiksel analizleri için Mann Whitney U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Veriler SPSS 25 programında analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre deney grubunda yer alan öğrencilerin problem çözme becerileri ölçeği, ergenler için mantık dışı inançlar ölçeği ve sınav kaygısı envanterinden aldıkları ön test-son test puan ortalamalarının deney grubu lehine anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucu elde edilmiştir. Kontrol grubunda yer alan öğrencilerde problem çözme becerileri ölçeği, mantıkdışı inançlar ölçeği ve sınav kaygısı envanteri ön test-son test puan ortalamalarında istatiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı sonucuna varılmıştır. Aynı zamanda deney ve kontrol gruplarının problem çözme becerileri ölçeği, akılcı olmayan inançlar ölçeği ve sınav kaygısı envanteri son test-izleme testi puanları arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı gözlenmiş ve bu sonuçla birlikte eğitim programının etkisinin kalıcı olduğu söylenebilir. Bu doğrultuda önleyici rehberlik hizmetlerinin ve psikoeğitim uygulamalarının önemine vurgu yapılarak tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.The purpose of this research is to examine the effect of the problem solving skills training program on the problem solving skills, irrational beliefs and test anxiety of middle school students and the permanence of this effect. For this purpose, 8th grade students in a village school in Amasya province Taşova district constitute the experimental group, and 8th grade students from another secondary school in Amasya province Taşova district constitute the control group. The Problem Solving Skills Scale, the Irrational Beliefs Scale for Adolescents, and the Exam Anxiety Inventory were administered to 8th grade students. For the Problem Solving Skills Psycho-education program, 9 volunteers form the experimental group and 9 students form the control group. In the groups formed with the selected students, a 10-week problem-solving skills training program was applied to the experimental group and no action was taken to the control group. Three months after the last test of the study was applied, follow-up measurements were made to test the permanence of the application. Mann Whitney U Test and Wilcoxon Signed Rank Test were used for statistical analysis of the research. The data were analyzed in SPSS 25 program. According to the results of the study, it was concluded that the pretest-posttest mean scores obtained from the problem solving skills scale, the irrational beliefs scale for adolescents and the test anxiety inventory of the students in the experimental group differed significantly in favor of the experimental group. It was concluded that there was no statistically significant difference in the pretest-posttest mean scores of the students in the control group in the problem solving skills scale, irrational beliefs scale and test anxiety inventory. At the same time, it was observed that there was no significant difference between the problem solving skills scale, irrational beliefs scale and test anxiety inventory post-test-follow-up test scores of the experimental and control groups, and with this result, it can be said that the effect of the training program is permanent. In this direction, the importance of preventive guidance services and psychoeducation practices were discussed and suggestions were presented.trAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Statesinfo:eu-repo/semantics/openAccessOrtaokul öğrencileriProblem çözme becerileriAkılcı olmayan inançlarSınav kaygısıGrupla psikolojik danışmaMiddle school studentsProblem solving skillsIrrational beliefsTest anxietyGroup counselingProblem çözme becerileri eğitiminin, ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerileri, akılcı olmayan inançları ve sınav kaygıları üzerindeki etkisiThe effect of problem solving skills education on middle school students problem solving skills, irrational beliefs and exam anxietyMaster Thesis