Ulusoy, Can2024-07-122024-07-122015Ulusoy, C. (2015). Aydınlanma ve din: Deizmden sivil dine, insandan yurttaşa. Ekonomik, Toplumsal ve Siyasi Analiz Dergisi. II(6), s. 5-18.1303-0496http://analiz.maltepe.edu.tr/sites/default/files/Ekonomik%20Toplumsal%20Siyasal%20Analiz%206.%20Say%C4%B1s%C4%B1.pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.12415/2589Aydınlanma, kurumsal bir din olan Katolikliğe ve hurafelere karşı güçlü bir itirazdır. Bu bağlamda bir özerklik ve bireyin aklileştirilmesi talebidir. Özellikle Aydınlanmanın ilk döneminde, Katolik inancının, günahkâr bir doğaya sahip, aciz insanına karşı; “iyi tanrı, iyi doğa, iyi insan” ilkesi savunulmuştur. Çoğunlukla deist olan bu aydınların din hakkındaki düşüncelerinde, Saint Barthelemy Katliamı ile püriten bir hareketin Fransa’da gelişiminin engellenmesi arasında bağlar vardır. Püriten temellerden hareketle, yurttaşın moral dünyasını oluşturan bir sivil din anlayışı ise, Aydınlanmanın ikinci döneminde Jean Jaques Rousseau tarafından geliştirilebilmiştir.Enlightenment is a strong objection against superstitions and Catholicism that is an institutional religion. In this context, it’s a demand for autonomy and for rationalizing of the individual. Especially in the first period of Enlightenment, principle of “good God, good Nature, good Man” has been defended against the incapable human having an evil nature as defined by the Catholic faith. In the thought about religion of these intellectuals who were deist, there are links between the prevention of the development a puritanical movement in France and the Saint Berhalemy Massacre. As for the conception of a civil religion which creates the moral world of the citizen with the influence of Puritan ethics, it has been able to be developed by Jean Jacques Rousseau in the second period of the Enlightenment.trCC0 1.0 Universalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAydınlanmadeizmdinKatolik KilisesiPüritenizmEnlightenmentdeismreligionCatholic ChurchPuritanismAydınlanma ve din: Deizmden sivil dine, insandan yurttaşaArticle1865II