Çiftci, Hasan BasriŞahbaz, İbrahimKuru, GoncaYetimoğlu, Melike Ezgi2024-07-122024-07-122022Çiftci, H. B. (2022). 2017 anayasa değişikliğinin bütçe ve kesinhesap kanunları bakımından getirdikleri. Şahbaz, İ., Kuru, G. ve Yetimoğlu, M.E. (ed.). Anayasa Hukukundaki Gelişmelerin Işığında Kamu Hukuku Sempozyumu içinde (74-92 ss.). İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları.978-605-2124-55-0https://hdl.handle.net/20.500.12415/14611982 Anayasasının önceki metninde bütçe ve kesinhesap kanunlarına ilişkin “Bütçenin hazırlanması ve uygulanması” başlıklı 161. madde, “Bütçenin görüşülmesi” başlıklı 162. madde, “Bütçelerde değişiklik yapabilme esasları” başlıklı 163. madde ve “Kesinhesap” başlıklı 164. madde hükümleri, 2017 anayasa değişikliğiyle birlikte “Bütçe ve kesinhesap” başlıklı 161. madde altında birleştirilmiştir. Mezkûr değişiklik çerçevesinde, Anayasanın önceki metninde yer alan dört maddenin içeriği büyük oranda tekrar edilmekle birlikte, ilga edilen maddelerin hepsinde bazı hususlar yeniden düzenlenmiştir. Bunlar, Bütçe Komisyonunun üye sayısının belirlenmesine ilişkin Anayasadaki usulünün terk edilmesi, yürütmenin düzenleyici işlemleriyle bütçede değişiklik yapamayacağına ilişkin vurgunun kaldırılması, önceki yıl bütçesinin yeniden değerleme oranına göre artırılarak uygulanması usulünün getirilmesi ve kesinhesap kanun teklifi için yürütmeye verilen sürenin kısaltılması şeklinde dört başlıkta toplanabilir. Bütçe ve kesinhesap kanunlarına ilişkin yetkilerin, yasamanın yürütme üzerinde kamu gelir ve harcamaları bakımından denetimini sağlayacak şekilde dağıtılması, hem tarihsel hem olgusal olarak, modern demokrasi anlayışında bütçe hakkının yeriyle yakından ilişkilidir. 2017 Anayasa değişikliğiyle Anayasada bütçe ve kesinhesap kanunlarına ilişkin olarak yapılan düzenlemeler, anılan kanunların bu önemli rolünü yeterince teslim etmemektedir.The previous four articles in the Constitution regarding budget and final account laws were consolidated under Article 161 titled “Budget and final account” with the amendments of 2017. Although the content of four articles was largely repeated, some issues were rearranged. These are collected under four main changes: Abandoning the Constitutional procedure for determining the number of members of the Budget Committee; removing the specific emphasis on the executive’s inability to make changes in the budget through its regulatory transactions; employing a new procedure regarding the implementation of the previous year’s budget by increasing it according to the revaluation rate; and, shortening the time period given to the executive for its proposal of final account law. Distribution of powers regarding budget and final account laws, in a way to ensure that the legislature controls the executive in terms of public revenues and expenditures, is closely related with the role of right to budget in modern democracies. The amendments do not adequately acknowledge such important role.trAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Statesinfo:eu-repo/semantics/openAccessBütçeKesinhesap2017 anayasa değişikliğiBütçe hakkıÖnceden izin ilkesiBudgetFinal accountThe constitutional amendment of 2017Right to budgetPrinciple of prior authorization2017 anayasa değişikliğinin bütçe ve kesinhesap kanunları bakımından getirdikleriImpacts of the 2017 constitutional amendment on budget and final account lawsBook Part9274