Aydoğan, Ebrar2024-09-242024-09-24Eylül 2023Aydoğan, Ebrar. (2023). Üniversite eğitiminde disiplinler arası iş birliği ile toplum temelli uygulamalar, SOYAÇ (Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi), T.C. Maltepe Üniversitesi, s.40-41.978-605-2124-57-4https://hdl.handle.net/20.500.12415/12793Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ) toplum temelleri uygulamaları, projelerini “SOYAÇ Modeli” olarak adlandırdığı disiplinler arası iş birliği içeren bir çalışma modeli ile yürütmektedir. SOYAÇ ile bağım 2018 yılından bu yana çeşitli projelerde gerek yürütücü gerekse yardımcı koordinatör rolü ile sürmektedir. Psikoloji disiplini perspektifinden, bir psikolog-klinik psikolog adayının disiplinler arası toplum temelli bu uygulamada yer almanın deneyimsel, mesleki ve akademik yönü değerlendirilebilir. Psikoloji eğitimi, amacı ve içeriği bakımından insan zihni, davranışları, duyguları ve bunlarla ilişkili tüm fenomenleri anlamaya odaklanmış durumdadır (Köroğlu çev., DSM-5, 2013). Çeşitli kuram ve bilimsel araştırma sonuçları ile insanı anlamaya çalışan psikoloji öğrencileri için psikolojiyi öğrenme süreci ağırlıklı olarak bilgi edinme yolunda geçmektedir. Nitekim öğrenmek, kişinin ruhsallığından ayrı düşünülecek bir durum değildir. Uygulama ve duygusal bağ kurma yolu ile öğrenme ise kişinin davranışlarında farklılığa yol açan etkin bir öğrenme biçimi olarak görülmektedir (Youell, 2015). Gelişimsel travma, aile içi şiddet, ihmal, istismar, suça sürüklenme gibi kavramsallaştırılan insan deneyimlerini, kitaplardan ve kuramlar üzerinden okumak ile, bunu deneyimleyen insanla karşı karşıya gelmek birbirinden farklı olacaktır. Benzer şekilde bu sorunları yaşamış insanlarla bir terapi odasında karşı karşıya gelmek ile, onları kendi fiziksel bağlamlarında görmek de birbirinden farklı deneyimler olarak ele alınabilir. Günümüz bilişsel nöropsikoloji çalışmaları ışığında anlıyoruz ki, uygulama olmaksızın teorik öğrenmek kalıcı bir öğrenme sunmayabilir (Domjan, 2006). SOYAÇ projeleri psikolog adaylarının indirgemeci olmadan insanı anlamayı deneyimleyerek öğrenmesinin yolunu açmıştır. Bu süreçte eşlik eden süpervizörler ile kişi hem destek almayı hem de projeye destek vermeyi sürdürebilmiştir. Süpervizyon teorik bilginin uygulamaya dönüştürülürken üçüncü bir göz tarafından değerlendirilmesini sağlar ve bu yol ile hem psikolog adaylarının hem de projenin uygulandığı bireylerin korunması mümkün hale gelebilir (Hingley, 2017). Bu bakımdan değerlendirildiğinde Türkiye’de SOYAÇ Modeli, böylesi kapsamlı oluşturulmuş nadir örneklerden biridir. Ben de SOYAÇ çalışmalarına katıldığım ilk yılda klinik psikoloji yüksek lisans programında öğrenciydim ve bahsettiğim deneyimleyerek öğrenme ve süpervizyon ile beceri kazanma halini şahsi deneyimimden bilmekteyim. Kavramsallaştırmak ve dili jargonlaşmış ifadeler kullanmak, deneyimin kendisinden uzaklaşma tehlikesi taşımaktadır (Fink, 2016). Psikoloji bilimi de kendi kavramları ile insanı değerlendirmeye çalışırken, insan deneyiminden ve bunun toplumsal bağlamından uzaklaşmamaya, tedavi yöntemlerini günlük ve toplumsal yaşama uyarlamaya önem vermelidir (Kağıtçıbaşı, 2012). SOYAÇ projeleri psikolog adayı öğrencilerin toplum temelli bir bakış açısı kazanmaları ve farklı disiplinler ile nasıl iş birliği içerisinde çalışılabileceğini deneyimlemelerini sağlamaktadır.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessPsikoloji EğitimiÖğrenmeToplum Temelli UygulamalarDisiplinlerarasıÜniversite eğitiminde disiplinlerarası iş birliği ile toplum temelli uygulamalarBook4140