Çep, Kerem2024-09-242024-09-24Eylül 2023Çep, Kerem. (2023). Yazılım mühendisliği perspektifinden SOYAÇ çalışmaları, SOYAÇ (Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi), T.C. Maltepe Üniversitesi, s.44-46.978-605-2124-57-4https://hdl.handle.net/20.500.12415/12795Yazılım mühendisliği gibi teknik alanlarda eğitim alırken teorik bilgileri pratik uygulamalarla bütünleştirmenin önemini hepimiz biliyoruz. Peki ya bu durum psikoloji gibi bir alanda nasıl işliyor? Klinik-toplum psikolojisi, bu sorunun cevabını sunan disiplinlerden biri. Bu alanda, sadece teorik bilgi birikimi değil, aynı zamanda toplumun gerçekleriyle yüzleşerek iletişim becerilerini geliştirmek de büyük önem taşıyor. Hayata şöyle bir baktığımızda iletişim becerisinin gelişmişliğiyle paralel olarak kişiler karşılaştıkları olumsuz durumları sağlıklı bir şekilde atlatabilmekte, başkalarıyla daha tatmin edici ilişkiler kurabilmekte ve mesleklerinde başarılı olabilmektedir (Kumcağız vd., 2011). İletişim becerisini yeterince geliştirememiş bireyler çevresiyle uyum kurmada zorlanır, yanlış anlaşılma korkusu yaşar; mutsuzluklar ve huzursuzluklar ortaya çıkar. Bu durum toplumsal düzende sıkıntılar meydana getirir. Toplum bireylerden oluşan bir zincir ise en zayıf olduğu yerden kopar (Oğuz, 2005). Ben, Yazılım Mühendisliği bölümünde okuyan bir öğrenciyim. Üniversiteye yeni başladığımda Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Uygulama ve Araştırma Merkezinin (SOYAÇ) düzenlediği bir atölyeye psikoloji öğrencisi bir arkadaşımla birlikte katıldım. Bu atölyede yazılım mühendisliği becerilerimi kullanarak projenin alt yapısını oluştururken, psikoloji öğrencisi arkadaşından insan davranışları ve toplum psikolojisi ile ilgili bilgiler edindim. Bu sayede, sadece teknik becerilerimi geliştirmekle kalmadım, aynı zamanda farklı bir disiplinin bakış açısını da öğrenme imkanı buldum. Isaac Newton'un (1643-1727) bilim dünyasına kazandırdığı hareket kanunlarıyla doğanın gizeminin çözülebileceği fikri, keşfetme ya da bilme eyleminin araçları olarak fizik biliminin pozitivist yöntemlerinin sosyal bilimler tarafından kullanılmasıyla egemenleşmiştir (Bilmez, 2018). Bu durum, sadece yeni bilginin üretilmesine değil, aynı zamanda farklı disiplinler arasındaki bilgi akışının da artmasına katkıda bulunmuştur. SOYAÇ'ın disiplinler arası çalışma modeli sadece iletişim becerilerimi geliştirmekle kalmadı, aynı zamanda farklı ülkelerden öğrencilerle tanışma imkanı da verdi. Atölye grubunda, Türkiye'nin yanı sıra farklı ülkelerden de öğrenciler yer almaktaydı. Farklı dil ve kültürlerden gelen insanlarla birlikte çalışmak entelektüel ufuklarımı genişleterek farklı bakış açılarına karşı daha açık olmamı sağladı. Ayrıca, ekip çalışması ve problem çözme becerilerimi de geliştirdi. Bilgi çağı olarak nitelendirilen 21. yüzyılda disiplinler arası yaklaşımın var olan bilgiyi yorumlayabilme, çıkarımda bulunabilme, analitik düşünebilme gibi temel becerilerin geliştirilmesine katkı sağladığını belirtmiştir (Coşkun, 2009). Mühendislik eğitimi alan öğrencilerin kıyaslama yapabilme, çıkarımda bulunma, risk alırken ve karar verirken haklı gerekçeler sunabilmeleri amacıyla analitik ve eleştirel düşünmenin oldukça önemli bir yere sahip olduğu bilinmektedir. Analitik düşünme sayesinde öğrencilerin kendi yeteneklerini en üst düzeyde kullanabilecekleri ve mantıklı kararlar alarak yaratıcı olabilecekleri savunulmaktadır (Fatin, 2011). SOYAÇ'ın sağladığı bu uluslararası platform, sadece benim gibi yazılım mühendisliği öğrencileri için değil, psikoloji, sosyoloji ve farklı bölümlerde eğitim alan öğrenciler için de büyük önem taşımaktadır. Farklı disiplinlerden gelen öğrencilerin bir araya gelerek bilgi ve becerilerini paylaşmaları hem bireysel hem de toplumsal açıdan önemli katkı sağlamaktadır. SOYAÇ'ın disiplinler arası çalışma modelinin en önemli özelliklerinden biri, her atölye grubunda mutlaka bir psikoloji öğrencisinin yer almasıdır. Bu sayede, teknik becerilerimizle birlikte insan psikolojisi ve toplum dinamikleri hakkında da bilgi edinilmektedir. Bu bilgi, projelerin daha etkili ve sürdürülebilir olmasına da katkı sağlamaktadır. Sonuç olarak, SOYAÇ'ta edinilen deneyimler hem akademik hem de kişisel gelişim için büyük önem taşımaktadır. Farklı disiplinlerden gelen öğrencilerle birlikte çalışmak, iletişim becerilerini geliştirmek, farklı dil ve kültürleri tanımak ve entelektüel ufukları genişletmek açısından önemli katkılar sağlamaktadır. SOYAÇ'ın disiplinler arası çalışma modelinin, psikoloji ve yazılım mühendisliği gibi farklı alanlarda eğitim alan öğrenciler için son derece faydalı olduğu düşünülmektedir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessDisiplinler Arası Çalışmaİletişim BecerileriEkip ÇalışmasıYazılım mühendisliği perspektifinden SOYAÇ çalışmalarıBook4644