Karaduman, Gül ŞahinBakır, Gizem KubatSim-Sim, Maria Margarida Santana FialhoBaşak, TülayGöktaş, SonaySkarbaliene, AelitaAbrome, Indre BrasaiteLopes, Manuel Jose2024-07-122024-07-122022Karaduman, G.Ş., Bakır, G.K., Sim-Sim, M.M.S.F., Başak, T., Göktaş, S., Skarbaliene, A., Abrome, I.B., Lopes, M.J. (2022). Nursing students’ perceptions on clinical learning environment and mental health: a multicenter study. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 30, s. 1-11.1518-834510.1590/1518-8345.5577.35282-s2.0-85136807878https://doi.prg/10.1590/1518-8345.5577.3528https://hdl.handle.net/20.500.12415/5291This study aimed at evaluating the perceptions of Nursing students from public universities in three European Union countries on mental health and clinical learning environments, a topic that has been rarely investigated in the literature. Method: data collection took place using a demographic data form, the Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher Scale, and the Mental Health Continuum Short Form. A total of 571 participants from Turkey, Lithuania and Portugal were included in the study. Results: there was a significant difference among the three groups regarding clinical learning environment and mental health status (p<.001). Supervision was the most valued element. The Portuguese students presented the highest mean in the Mental Health Continuum Short Form and Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher Scale scores (p<.001). Age, gender and mental health were effective in the Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher Scale scores. Conclusion: the results indicated that the Mental Health Continuum Short Form and Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher Scale scores obtained by the Portuguese Nursing students were higher. It was also revealed that the students’ perceptions on the clinical learning environment were affected by age and gender, and that their perceptions on mental health were influenced by the Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher scale scores.Bu çalışma, üç Avrupa Birliği ülkesindeki devlet üniversitelerindeki Hemşirelik öğrencilerinin, literatürde nadiren araştırılan bir konu olan ruh sağlığı ve klinik öğrenme ortamlarına ilişkin algılarının değerlendirilmesini amaçlamıştır. Yöntem: Veri toplama, demografik veri formu, Klinik Öğrenme Ortamı, Süpervizyon ve Hemşire Öğretmen Ölçeği ve Ruh Sağlığı Sürekliliği Kısa Formu kullanılarak gerçekleştirildi. Araştırmaya Türkiye, Litvanya ve Portekiz'den toplam 571 katılımcı dahil edildi. Bulgular: Üç grup arasında klinik öğrenme ortamı ve zihinsel sağlık durumu açısından anlamlı fark vardı (p<.001). Denetim en değerli unsurdu. Portekizli öğrenciler Ruh Sağlığı Sürekliliği Kısa Formu ve Klinik Öğrenme Ortamı, Denetim ve Hemşire Öğretmen Ölçeği puanlarında en yüksek ortalamayı gösterdiler (p<.001). Klinik Öğrenme Ortamı, Süpervizyon ve Hemşire Öğretmen Ölçeği puanlarında yaş, cinsiyet ve ruh sağlığı etkili olmuştur. Sonuç: Sonuçlar, Portekizli Hemşirelik öğrencilerinin aldıkları Ruh Sağlığı Sürekliliği Kısa Formu ve Klinik Öğrenme Ortamı, Denetim ve Hemşire Öğretmen Ölçeği puanlarının daha yüksek olduğunu gösterdi. Öğrencilerin klinik öğrenme ortamına ilişkin algılarının yaş ve cinsiyetten etkilendiği, ruh sağlığı algılarının ise Klinik Öğrenme Ortamı, Süpervizyon ve Hemşire Öğretmen ölçeği puanlarından etkilendiği ortaya çıktı.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessNursingStudentClinicalHealthHemşirelikÖğrenciKlinikSağlıkNursing students’ perceptions on clinical learning environment and mental health: a multicenter studyArticle1135830124N/A130WOS:000849695200001Q3