Karasar, ŞahinUncular, Muhittin Hasan2024-07-122024-07-1220162016Uncular, M. (2016). Havacılık ittifaklarında bir pazarlama aracı olarak müşteri sadakat programlarının yeri: Gulf Alliance model önerisi / As a marketing tool the place of customer loyalty programs in aviation and Gulf Alliance model suggestion. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.https://hdl.handle.net/20.500.12415/11121Ticaret ve alış verişin insanlık tarihi kadar eski olduğunu söylemek mümkündür. Uygarlık tarihinin her aşamasında insanlar temel ihtiyaçlarını karşılayabilmek için birbirlerinin sanat, zanaat ve üretiminden de faydalanmış ve bir ticaret kültürü var olmaya ve gelişmeye başlamıştır. Günümüze gelindiğinde çok geniş bir yelpazede farklı ürünler, farklı firma ve kuruluşlar tarafından ve yine farklı pazarlama stratejileri ile sunulmuşlardır. Doğal olarak, rekabetçi bir yaklaşımla firmalar birbirleri ile müşteri çekme ve müşterileri sadık kılma noktasında bir müdaceleye ve yarışa girmişlerdir. Bir ürünün fiyatı, kalitesi, sunumu ve bunun gibi bir takım unsurlar müşteriyi cezbetmede önem arz ederken, artık müşteri memnuniyeti, tatmini ve sadakati gibi kavramlar da iş dünyasında yerlerini almaya başlamışlardır. Kurum ve kuruluşlar ellerinde bulundurdukları mevcut müşterilere ilaveten müşteri portföylerini daha da artırmak için farklı programlar geliştirmeye devam etmektedirler. Havacılık sektörü de müşteri sadakatinin önemli olduğu sektörlerden biri olarak yerini almıştır. Dünyadaki birçok sektöre göre daha da düşük kar marjlarıyla varlıklarını sürdüren havayolları için belki de müşteri artık her zamankinden daha da velinimet halini almıştır. 20. yüzyılın son çevreğinde çok hızlı bir şekilde gelişim gösteren havayolları sektörü bu trendi 21. Yüzyılda da sürdürmeye devam etmektedir. Ortak amaç ve hedefler doğrultusunda zamanla birbirlerinin "hub"larından, mevcut müşteri-yolcu networkundan ve özetle güç ve sinerjisinden faydalanmak isteyen havayolları farklı birliktelikler gösterip ittifaklar oluşturmuştur. Bu ittifaklar vesilesi ile de daha çok yolcu-müşteri profilini ellerinde tutma yolunda ciddi mesafeler kat etmişlerdir. Dünya havacılığına baktığımızda temel olarak üç büyük havayolları ittifakından bahsetmek mümkün olmaktadır. Bunlar; 1) Oneworld 2) Skyteam 3) Star Alliance'dır. Yukarıda ifade edilen üç büyük havacılık ittifakında birbirinden farklı özelliklerde ve cazibede onlarca farklı sadakat programı yolcuların beğenisine sunulmaya devam edilmektedir. Hiç şüphe yok ki, havacılığın eksen kayması batıdan doğuya doğru gerçekleşirken, gerek coğrafi konum özellikleri, gerekse arkalarındaki güçlü devlet sübvansiyonu olduğu iddia edilen körfez taşıyıcıları tüm dünya havayolu sektörünün hızla yükselen yıldızları olmaya devam etmektedirler. Bu çalışmada körfez taşıyıcıları kavramı Etihad, Emirates ve Qatar havayollarını ifade etmek için kullanılmaktadır. Bu üç önemli körfez taşıyıcısı havayolunun diğer üç büyük havayolu ittifakında olduğu gibi bir ittifak oluşturup bu çerçevede müşteri sadakat programları geliştirmeleri ve "Gulf Alliance" şeklinde bir havacılık ittifakı modeli önerisinin bu çalışma ile sunulması amaçlanmaktadır.It is possible to say that trade and business are as ancient as the history of mankind. In each stage of the history of the civilization, in order to meet their basic needs, people made use of the art, handicraft and production among the others and a trade culture began to exist and develop. When we look at today, in a very wide scope different products have been presented by different firms and companies with different marketing strategies. Naturally, with a competitive attitude the companies started a competition and struggle with each other to attract customers and keep them loyal. While the price, quality, presentation and similar factors play important role to attract the customers, the concepts as customer satisfaction, pleasure and loyalty have already taken their places in the business literature. The companies and institutions have been trying to develop different programs in order to increase their customer portfolio more in addition to their existing customers. The aviation industry has also taken its place as one of the prominent sectors in which the customer loyalty is crucial. Perhaps for the airlines which continue their existence with low margins of profit compared to the many other sectors in the world, the customers have been more benefactor than ever. The airline industry which has been rapidly developing in the last quarter of the 20th century has been continuing this trend in the 21st century as well. In accordance with the common goals and targets, the airlines which want to make use of each other's "hubs", existing customer-passenger network and briefly the power and synergy showing different types of unities formed alliances. Thanks to these alliances they took prominent steps to keep more customer-passenger profile in their hands. When we look at the world aviation it is possible to talk about three big alliances. They are; 1) Oneworld 2) Skyteam 3) Star Alliance. In the three great alliances mentioned above tens of customer loyalty programs with different properties have been presented to the passengers. There is no doubt that as the axial of the aviation has been shifting from the west to the east, both for their geographical location and with the claimed strong government subvention the gulf carriers have been going on being the rising stars in the aviation industry worldwide. In this study the term "gulf carriers" will be used for Etihad, Emirates and Qatar Airways. With this study it is aimed to offer a new alliance model as "Gulf Alliance" formed by the gulf carriers developing their customer loyalty program just as the other three great alliances.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessHavacılık ittifaklarıMüşteri sadakat programıKörfez taşıyıcılarıAirline alliancesCustomer loyalty programGulf carriersHavacılık ittifaklarında bir pazarlama aracı olarak müşteri sadakat programlarının yeri: Gulf Alliance model önerisiAs a marketing tool the place of customer loyalty programs in aviation and Gulf Alliance model suggestionDoctoral Thesis