Bulunmaz, Ali2024-07-122024-07-122005Bulunmaz, A. (2005). Albert Camus'un insan anlayışı. Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, Maltepe Üniversitesi. 1(1-2), s. 5-42.1303-3115https://hdl.handle.net/20.500.12415/6686Camus, felsefesini iki temel kavram üzerine kurar: "Absurde"(saçma) ve başkaldırı. "Absurde" yaşamın anlamsızlığı ve intihar konularını içerir. Burada Camus, "yaşamın bir anlamı var mıdır?" sorusunu yanıtlamaya çalışır ve intiharın çözüm olup olmadığını irdeler. Yaşam, "absurde" bir nitelik taşır. "Absurde"ün üstesinden gelmek, onu/yaşamı yok etmekten değil; onu kabul etmekten geçer. Bu aynı zamanda "absurde"e karşı başkaldırıyı da kabul etmektir. Başkaldırı, metafizik ve tarihsel olarak ikiye ayrılır. Metafizik başkaldırı, Tanrıya ve dine başkaldırıdır. Tarihsel başkaldırı ise Tanrının ölümü düşüncesini temel alır ve yeryüzünü, insanın kendisinin düzenleyeceği ilkesini içerir. Camus bu noktada devrimleri inceler ve devrimlerin nihilizme yönelmesi nedeniyle onları eleştirir. Camus'ya göre başkaldırının bu çeşitleri "sınır" düşüncesinden uzaklaşmıştır ve bu nedenle çözüm değildir. Çünkü başkaldırı ancak sınırla birlikte hem yaratımı hem de dayanışmayı içerir. Bu yüzden başkaldırının asıl formu sanattır. Bu bağlamda Camus, çağının "düşmüş" insanını, evrensel değerlerle yeniden ayağa kaldırmaya çalışır. Bu yol da da Camus, çağının aktif tanığı olan bir sanatçı-filozof-ahlakçıdır.Camus builds his philosophy on two basic concepts: "Absurde" and Rebellion. "Absurde" deals with the meaninglesness of life and suicide. Camus tries to answer the question 'Does life have a meaning?' and examines whether suicide is a solution or not. Life is a "absurde" quality. To overcome "absurde" is possible through acceptances of life rather than destruction of it. This is the also acceptance of rebellion against "absurde". Rebellion is divided into two: Metaphysical and historical. Metaphysical rebellion is against God and religion. Historical rebellion, on the other hand, takes the idea of God as the basis and consists of the principle which calls the idea that regulation of the world is only realized by people themselves. In this framework, Camus examines revolutions and criticizes them since they have a tendency towards nihilism. According to Camus, this kind of rebellion distances itself from the idea of limit and that's why it can not be a solution because rebellion contains both solidarity and creativity only through limit. Therefore, the real form of rebellion is art. Camus wants to revive the humiliated human being of his century with the help of the universal values. He becomes an active witness of his age as an artist, a philosopher and mortalist while doing this.trAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United Statesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbsurde (saçma)BaşkaldırıSınırTanıkNihilizmDüşmüşİnsanDeğerRebellionLimitWitnessNihilismHumiliatedHuman beingValueAlbert Camus'un insan anlayışıArticle421.Şub51