Özen, Sadettin2024-07-122024-07-122014Özen, S. (2014). Yükseköğretim felsefesi, gereksinimler ve görüşler. Ekonomik, Toplumsal ve Siyasi Analiz Dergisi. s. 35-57.http://analiz.maltepe.edu.tr/sites/default/files/Ekonomik%20Toplumsal%20Siyasal%20Analiz%203.%20Say%C4%B1s%C4%B1.pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.12415/2580Üniversite ve yükseköğretim süreci, bilim ve teknolojik gelişme düşüncesi, ekonomik kalkınma düşüncesi, öğrenim ve eğitim düşüncesi, etik ve sanat düşünceleri ve uygulamalar› tarihi süreçleri birbirleri ile iç içe, etkileşim içinde gelişmekte oldukları gözlendi. Bu düşünceler ve bakış açıları içinde Türkiye genelinde üniversitelerin ve yüksek öğ- retimin; • Osmanlı Döneminde teoloji, iktisadi siyasi genişleme realizmi ve idealizmi temelli; • Cumhuriyet Döneminde tarım ve sanayi üretimi ile ekonomik kalkınma, akıl ve bilim eğitimi realizmi, determinizmi, pragmatizmi ve idealizmi temelli; düşünceleri, uygulamalar› bulunduğu gözlemlendi. Çalışma amacı ve yöntemi, bu süreçler içinde ve ilerisinde üniversite ve yükseköğretimin bilim, felsefe, bilim ve eğitim felsefesi tanımlamaları ile olgusal ve içsel süreçleri, süreçlerin nesnel ve öznel koşulları, sorunlar› ve bazı çözümleme bakış açıları sentezleri odaklıdır. Süreçler içinde ve ilerisinde üniversitenin yükseköğretimin genel ve ortalama değerleri ile doğrultuların›, olanaklarını geliştirmeye odaklıdır. Çalışma yöntemi üniversite ve yükseköğretimin, sektörlerin ve süreçlerin dünden bugüne ve geleceğe uzantıları ile olanaklarını, sorunlar› ortaya koyma; nesnellik, içsellik, özgürlük, süreklilik, özgünlük, bağımsızlık ve verimlilik düşüncelerini ve bakış açılarını geliştirme temellidir. Üniversite ve yükseköğretimin temel ve uygulamalı bilimler, felsefeler ilişkilerinin doğrultuları, toplam kalite ve verimlilikleri, temel bilim, eğitim ve araştırma etkinlikleri, teorik ve pratik birlikteliği sürekli verimlilikleri ile teknik öğretimin etkinliklerini, bilimsel araştırma ilişkilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ülkenin temel, sosyal ve eğitim bilimleri toplam teori ve uygulamaları ile lisans üstü, lisans, ön lisans öğretiminin toplam verimlilik tekniklerini ilerletmeyi amaçlamaktadır. Çalışma, üniversite temel düşüncesi ve modeli içinde; • Üniversite, yükseköğretim temel ve uygulamalı bilimler modelinde genellik, özellik, içsellik, süreklilik ve verimlilik düşünceleri ve uygulamaları; • Üniversite ve yükseköğretim düşüncesinde iç ve dış olanaklar, dinamikler, kısıtlar ile nesnellik, özgünlük, özgürlük, bağımsızlıklık, sorumluluk, etkinlik, verimlilik düşünceleri; • Üniversite ve yükseköğretim amaçları, gerek koşulları, ana konuları ve sorunları ile gelişme ve etkinleşme doğrultuları, sosyoekonomik kalkınma, bilgi ahlak olanakları; • Sektörlerin günün ve geleceğin teknik ve ekonomik sorunları ile üniversitenin temel bilim ve ileri meslek eğitimi gereksinimleri ve içsellikleri deterministik, analitik ve sentetik olarak açmayı, ilerletmeyi denedi.The philosophic concepts of higher education are produced by combining of the science philosophy, the education and training philosophy concepts in higher education processes. The philosophy of higher education researches the necessities, restrictions, problems, models, priorities and methods. So this study’s goal is to bring out the productivity problems and models of these educations and training programs activities at higher education systems and processes. This higher education philosophy provides the obtaining of theories, methods and plans. In the same way, the decision approaches are researched to improve functional relationship, activities and projects in the postgraduate education and training which contains higher technical and vocational training, undergraduate and graduate education activities.trCC0 1.0 Universalinfo:eu-repo/semantics/openAccessÜniversiteyükseköğretimbilim ve eğitim felsefesibilgi ötesiçözümleme ve kalkınmaHigher education philosophyproductivityopinionsprioritiesmethods and plansYükseköğretim felsefesi, gereksinimler ve görüşlerArticle57335I