Özdemir Beceren, BurcuZembat, Rengin2024-07-122024-07-122016Özdemir Beceren, B. ve Zembat, R. (2016). Güçlü başlangıç sosyal duygusal öğrenme programı’nın 5 yaş çocuklarının duygusal gelişimleri üzerine etkisi / The effect of strong start social emotional learning program on social and emotional development of five-year-old children. International Journal of Human Scienses. 13(1), s. 1003-1016.1303-5134https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/issue/view/Aziz_Sancarhttps://hdl.handle.net/20.500.12415/1075Bu araştırmada, Güçlü Başlangıç Sosyal Duygusal Öğrenme Programı’nın okul öncesi eğitime devam eden beş yaş çocuklarının duygusal gelişimleri üzerine etkililiğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, öntestsontest kontrol gruplu deneysel desende gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu beş yaş grubundaki 20 deney grubu, 20 kontrol grubu olmak üzere toplam 40 çocuk oluşturmuştur. Deney grubundaki çocuklara okul öncesi eğitim programlarına ek olarak oniki hafta süreyle haftada bir kez Güçlü Başlangıç Sosyal Duygusal Öğrenme Programı uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklar ise okullarında uygulanan okul öncesi eğitim programına devam etmişlerdir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve “Çocukların Duygusal Becerilerinin Değerlendirilmesi Testi” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, Mann Whitney U-Testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ve Friedman Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda deney ve kontrol grubundaki çocukların duygusal beceri puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde farklılık olduğu belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, Güçlü Başlangıç Sosyal Duygusal Öğrenme Programı’nın beş yaş çocuklarının duygusal gelişimleri üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir.In this study, it is aimed to determine the effectiveness of the Strong Start Social Emotional Learning Program on emotional development of the five-year-old children attending at preschool institutions. The study is conducted with pre-test and post-test control grouped experimental design. The study group consists of 40 five-year-old children attending at the two pre-school groups. Half of participants are attained to one control group and to one experimental group. Strong Start Social Emotional learning program is taught to children in experimental group once a week for 12 weeks in addition to their curriculum. Children in the control group continue to study their preschool education program. In the study, Personal Information Form, the Scale of Assessment of Children’s Emotion Skills (ACES) were employed as data gathering instruments. In statistical data analysis, Mann Whitney U-Test, Wilcoxon Signed Rank Test, and Friedman Test are used.The results indicate that there is a statistically significant difference between the experiment and control group regarding their scores on emotional skills. Depending on the results obtained, it is concluded that Strong Start Social Emotional Learning Program has a positive effect on the emotional development of five-year-old children.trCC0 1.0 Universalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSosyal duygusal öğrenmeSosyal duygusal öğrenme programıDuygusal gelişimSocial emotional learningSocial emotional learning programEmotional developmentGüçlü başlangıç sosyal duygusal öğrenme programı’nın 5 yaş çocuklarının duygusal gelişimleri üzerine etkisiThe effect of strong start social emotional learning program on social and emotional development of five-year-old childrenArticle10161100313