''Son performans'' toplumsal cinsiyet kimlik sorununa bir filmde yaklaşım: eser metni
Citation
Çoban, İ. (2021). ''Son performans'' toplumsal cinsiyet kimlik sorununa bir filmde yaklaşım: eser metni / ''Last performance'' an approach to gender identity problem in a movie: work text (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.Abstract
Çalışma “Son Performans” filmi bağlamında, sinemanın temsil gücünü
kullanarak feminist anlatı yapısı içerisinde kadınların Türkiye toplumu içerisinde
yaşadıkları zorluklara, ön yargı temasından bakmayı amaçlamaktadır. Dünya genelinde
ataerkil toplum düzeninin yarattığı toplumsal cinsiyet kimlik eşitsizlikleri, özellikle
kadınların gündelik pratiklerinde zorlanmalarına ve erkekler tarafından şiddete maruz
kalmalarına neden olmaktadır. Türkiye’de yaşayan bir kadın olarak tarafımın karşılaştığı
ya da her gün haberlerde okuduğu bu olumsuz durumların düzelmesine yönelik bir
farkındalık yaratmak amacıyla çalışmada, yedinci sanat sinemanın çoklu etkisi
kullanılmak istenmiştir. Bu isteğin bir diğer önemli unsuru ise, toplumsal cinsiyet kimlik
eşitsizliklerinin sinema sektöründeki kadın çalışanlar tarafından da yaşanıyor olması ve
erkek egemen sinema sektörü içerisinde kadın karakterlerin inşa ediliş biçimleridir. Bu
olgular ışığında projenin amacı, film içerisinde oluşturulan Eda ve Aysel karakterleri
üzerinden, ataerkil düzenin ortaya koyduğu kurallar çerçevesinde ikincil görülen kadın
kimliğinin yaşadığı zorluklara dikkat çekmek ve bu anlayışın düzelmesinin en
temelinde, kadınların hemcinslerine önyargılı ve yargılayıcı bakışlarının değişmesi
gerektiği fikrinin yattığını belirtmektir.
Çalışmanın ilk aşamasında “Son Performans” filminin sanatsal düşüncesini
desteklemesi amacıyla toplumsal cinsiyet kimlik kavramı sosyolojik, psikanalitik ve dini
boyutlarıyla incelenmekte ve ardından feminizm olgusu analiz edilmektedir. Türkiye’de
feminizm düşüncesinin nasıl somutlaştığı ve Türkiye toplumunda kadının yeri, Eda ve
Aysel karakterinin oluşumu için hayati öneme sahiptir. Çalışmada ayrıca, özne olarak öne
çıkan kadın karakterler işleme isteği doğrultusunda, feminist sinemanın ve film anlatı
yapısının dünya sineması ve Türkiye Sineması üzerinden analizi gerçekleştirilmiştir.
Türkiye Sineması içerisinde filmlerini kadın ana karakterler üzerinden işleyen kadın
yönetmenlerin filmleri izlenerek çalışmanın amacına benzer üretilen, Çiğdem Vitrinel’in
Geriye Kalan (2012), Yeşim Ustaoğlu’nun Tereddüt (2016) ve Pelin Esmer’in İşe Yarar
Bir Şey (2017) filmleri örneklem olarak seçilmiş ve genel hatlarıyla ele alınmıştır.
İncelenen kuramsal çerçeveler ve Feminist anlatı yapısının sinemada yer alış biçimleri
ekseninde son aşamada, “Son Performans” filminin üretim süreci açıklanmıştır. Bu
doğrultuda filmin sanatsal düşüncesi, feminist anlatı yapısı temelinde analizi, estetik
yaklaşımı ve teknik bilgileri açıklanmıştır. Çalışmanın eseri olan “Son Performans”
filminde, kadın sorunlarına kadın karakterler üzerinden değinen ve kadın yönetmenler
tarafından çekilen filmlerden farklı olarak, kadınların hemcinslerine karşı önyargılı
tutumlarına dair farkındalık oluşturulmak ve toplumsal cinsiyet kimlik sorunlarına dair
çözümün her bireyi anlamakta ve bir arda olmakta yattığını aktarmak, izleyiciyi bütün bu
sürece dahil ederek düşünmeye sevk etmek istenmiştir. The study, in the context of the film "Last Performance", aims to look at the
difficulties that women face in society in Turkey by using the power of representation of
cinema narrative structure in prejudices theme. The gender identity inequalities created
by the patriarchal social order around the world cause especially women to have
difficulties in their daily practices and to be exposed to violence by men. As a woman
who lives in Turkey, the negative situations that I face or read in the news, must be fixed.
It is aimed to use the multiple effects of the seventh art cinema in the study in order to
create an awareness for the improvement of these situations. Another important element
of this aim is that gender identity problems are also experienced by female employees in
the cinema sector and the way female characters are constructed within the maledominated cinema sector as a desire object. In the light of these facts, the aim of the
project is to draw attention to the difficulties experienced by the female identity, which is
seen as secondary within the framework of the rules set forth by the patriarchal order,
through the characters of Eda and Aysel and to state that the idea that the prejudiced and
judgmental views of women should change towards their fellows lies at the basis of the
improvement of this understanding.
In the first chapter of the study, the concept of gender identity is examined with
its sociological, psychoanalytic and religious dimensions in order to support the artistic
thought of the movie "Last Performance", and then the phenomenon of feminism is
analyzed. The process of the embodiment of feminist thought in Turkey and the place of
women in society in Turkey is vital for the formation of Eda and Aysel characters. In the
direction of the request of forming female characters as the main subject, the analysis of
feminist cinema and narrative structure through world cinema and Turkish Cinema is
done. Films of women directors which is created with women main characters in Turkish
Cinema are watched and the films -Çiğdem Vitrinel’s What Remains (2012), Yeşim
Ustaoğlu’s Clair Obscur (2016) ve Pelin Esmer’s Something Useful (2017)- that are
similar with the aim of the study are selected and generally analyzed. In the last chapter,
the production process of the movie "Last Performance" is explained in the axis of the
theoretical frameworks examined and the feminist narrative structure. In this direction,
the artistic thought of the film, its analysis on the basis of the feminist narrative structure,
its aesthetic approach and technical information are explained. In the film “Last
Performance” which is the work of the study, unlike the films made by female directors
that touch on women's issues through female characters, raising awareness about the
prejudiced attitudes of women towards their fellows is wanted. Besides, conveying the
audience by giving the idea of understanding each individual and being together are the
only solution of gender identity problems, is second aim of the film.
Collections
The following license files are associated with this item: