Türk sinemasında emeğin temsili: Karanlıkta Uyananlar Belgeseli
Künye
Özyurt, E. (2021). Türk sinemasında emeğin temsili: Karanlıkta Uyananlar Belgeseli / Representation of labor in Turkish cinema: '' a documentary on those Awoke in the Dark''. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.Özet
İşçi sınıfı ve emeğin temsili Türk Sinemasında çoğu zaman göz ardı edilmiş bir
temadır. Özellikle 1961 Anayasasının işçilere tanımış olduğu toplu sözleşme ve grev
hakkı önemli bir dönüm noktası olmuş ve Türk Sinemasında bunun yansımaları
görülmüştür. Toplumsal Gerçekçilik akımının önemli filmlerinden “Karanlıkta
Uyananlar” Türk sinema tarihinde işçi sınıfını, sendikal mücadeleyi, toplu sözleşme ve
grev hakkını doğrudan merkezine alan ilk önemli yapıt olarak karşımıza çıkmaktadır.
Vedat Türkali ve Ertem Göreç işbirliğinin ürünü olan “Karanlıkta Uyananlar” yapım ve
üretim süreçleri ile de yerleşik geleneklerin tamamen dışında bir örnektir. Ertem Göreç,
genç yaşta sinema endüstrisi içinde çalışmaya başlamış bir sinema emekçisi olarak aynı
zamanda Türk sinemasındaki ilk sendikalaşma girişimlerine de öncülük etmiştir. Tez
çalışmasının amacı, bir yandan “Karanlıkta Uyananlar” filmini sinemada emeğin temsili
açısından irdelemek diğer yandan da filmin yapımı ile de iç içe geçen Sine -İş
sendikasının kuruluş safhasını araştırmaktır. Bu araştırmanın bir diğer çıktısı yaşayan
kişilerin tanıklıklarında “Emeğin Sineması : Karanlıkta Uyananlar” adlı belgesel film
çalışması olacaktır. Working class and the representation of labor has been underrepresented in the
Turkish Cinema. But with the new Constitution in 1961 and collective bargaining and
striking rights in effect, Turkish cinema had a change of tunes as well. As a pioneer film
of Social Realism school of Turkish cinema, “Those Awoke in the Dark” became the first
film to put issues like collective bargaining, strikes, labor movement and unionization to
center of its story. The movie, which was Vedat Turkali and Ertem Goreç’s collaborative
brainchild, is a complete distinction from the orthodox moviemaking production efforts
in Turkey. Ertem Goreç, a veteran of film business since his youth, had also paved the
way for unionization in Turkish Cinema. The aim of this thesis is to shed light on the
representation of labor in the movie “Those Awoke in the Dark” while also searching for
the efforts of the foundation of Turkey’s first labor union in the movie business, Sine-İş.
Another outcome of this research will be a documentary/film called “Cinema of Labor :
Those Awoke in the Dark” bringing the witnesses of that period to the spotlight and to
the movie.
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: