Havacılık işletmelerinin halkla ilişkiler ve sponsorluk uygulamaları üzerine stratejik bir değerlendirme: Türk Hava Yolları örneği
Citation
Yılmaz, M.K. (2020). Havacılık işletmelerinin halkla ilişkiler ve sponsorluk uygulamaları üzerine stratejik bir değerlendirme: Türk Hava Yolları örneği / A strategic evaluation on public relations and sponsorship practices of aviation enterprises: a sample of Turkish Airlines. Havacılık Araştırmaları Dergisi, Maltepe Üniversitesi. 2(2), s. 142-167.Abstract
Günümüzde havacılık işletmeleri müşterilerinin taleplerini karşılamak ve kusursuz bir hizmet anlayışıyla
hareket etmek durumundadırlar. Küreselleşmeyle birlikte rekabetin artması, havayolu şirketlerinin
varlıklarını devam ettirebilmeleri için her zamankinden daha fazla hedef kitleye ulaşmalarını gerekli
kılmaktadır. Dolayısıyla, havacılık işletmelerinin geniş kitlelere ulaşabilmesi ancak iyi bir pazarlama iletişimi
ile mümkündür.
Gelişen ve değişen dünya şartları işletmelerin yalnızca müşterilerin taleplerini karşılamakla kalmayarak,
toplum yararının gözetilmesi, insanlarla iyi ilişkiler kurulması ve sosyal sorumluluklar gibi yeni faaliyetlerin
işletmelerin pazarlama iletişimi karmasına eklenmesini gerekli kılmaktadır. Nitekim, işletmeler bu
faaliyetleri gerçekleştirebilmek için halkla ilişkilere ihtiyaç duymakta, faaliyetler gerçekleştirilirken halkla
ilişkilerin bir uygulama alanı olan sponsorluğun etkileri de işletmeler için büyük önem taşımaktadır.
Havayolu şirketleri hizmet ağırlıklı bir sektörde faaliyet gösterdikleri için müşterileriyle çoğu alanda
doğrudan iletişim halinde olmaları gerekmektedir. Halkla ilişkiler ve sponsorluk faaliyetleri alanları itibariyle
daha çok müşteriye ulaşmak, iyi bir imaj oluşturmak, markayı tanıtmak için daha çok ön plana çıkmakta,
havacılık işletmeleri ise diğer işletmelerden farklılaşan bazı özellikleri sebebiyle bu uygulama alanlarını daha
etkin ve daha yoğun bir şekilde kullanmak zorunda kalmaktadırlar.
Çalışma kapsamında pazarlama iletişimi elemanlarından biri olan halkla ilişkiler ve halkla ilişkilerin
uygulama alanı olan sponsorluk çalışmaları havacılık işletmeleri özelinde incelenmiş, Türk Hava Yolları’nın
son 10 yıllık süreçte yaptığı sponsorluk çalışmaları stratejik açıdan ele alınarak irdelenmiş ve sponsorluk
faaliyetlerinin Türk Hava Yolları’nın prestijine, kurumsal imajına ve marka değerine olan katkıları
değerlendirilmiştir. Çalışmanın alanı itibariyle halkla ilişkiler ve sponsorluk uygulamalarına havacılık
işletmeleri özelinde katkı sağlaması beklenmektedir. Nowadays, aviation enterprises must meet the demands of their customers and act with a flawless service
understanding. Increasing competition with globalization requires airlines to reach more target population than ever before to survive. Therefore, it is possible for aviation enterprises to reach the major population
only with a good marketing communication.
Developing and changing world conditions require that enterprises not only meet the demands of customers,
but also add new activities to the marketing communication mix of enterprises, such as social benefit, good
relations with people and social responsibilities. As a matter of fact, enterprises need public relations to carry
out these activities, and the effects of sponsorship, which is an area of public relations practices, are also very
important for enterprises.
Airlines, which operate in a service-oriented sector, need to be in direct contact with their customers in most
areas. Public relations and sponsorship activities come to the forefront in order to reach more customers,
create a good image, promote the brand, and aviation enterprises have to use these application areas more
effectively and intensely due to some features that differ from other enterprises.
Within the scope of the study, public relations, which is one of the marketing communication elements, and
sponsorship studies, which are the field of application of public relations, were examined in aviation
companies. The sponsorship studies carried out by Turkish Airlines in the last 10 years have been examined
strategically. Contribution of sponsorship activities to Turkish Airlines' prestige, corporate image and brand
value was evaluated. By field of study, it is expected to contribute to public relations and sponsorship
practices in aviation enterprises.
Source
Havacılık Araştırmaları DergisiVolume
2Issue
2Collections
- Makale Koleksiyonu [99]