Hava trafik kontrol hizmetlerinde emniyet yönetim sistemi uygulamaları
Citation
Tunç, İ. (2021). Hava trafik kontrol hizmetlerinde emniyet yönetim sistemi uygulamaları / Safety management system applications in the aie traffic control services. Havacılık Araştırmaları Dergisi, Maltepe Üniversitesi. 3(1), s. 81-105.Abstract
Temel amacı sivil havacılık ATM/ATC birimlerindeki EYS uygulama ve süreçlerine pozitif emniyet
kültürünün etki ve katkısını tespit ederek, pro-aktivite ile pozitif emniyet kültürünü önceleyen bir EYS modeli
önermek olan bu araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini
Atatürk Havalimanı, Esenboğa Havalimanı, Türkiye Hava Trafik Kontrol Merkezi/Ankara ve DHMİ Genel
Müdürlüğünde Hava Trafik Kontrolörü olarak çalışan 484 kişiden oluşmaktadır. Anket aracılığıyla toplanan
veriler SPSS 25.0 ve AMOS 18 programlarında analiz edilerek ulaşılan bulgular literatür çerçevesinde toplanan
bilgiler ışığında değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda pozitif emniyet kültürünün algısal ve davranışsal
boyutunun EYS yönetim süreçlerinin organizasyonel, prosedürel ve davranışsal boyutlarıyla bu sistemin tümü
üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Emniyet kültürünün
negatif alt boyutunu oluşturan “suçlama kültürü” ise ATM/ATC sistemlerindeki EYS uygulamaları üzerinde
her üç boyutta da zayıf ancak negatif yönde etkileşime neden olduğu tespit edilmiştir. Qualitative and quantitative research methods have been used in this research, which proposes an EYS model
that predicts the positive safety culture with pro-activity by determining the impact and contribution of positive
safety cultures to the EMS practices and processes in the basic purpose of civil aviation ATM / ATC units. The
research population is composed of 484 people and are working as Air Traffic Controller at Ataturk Airport,
Esenboğa Airport, Turkey Air Traffic Control Center / Ankara General Directorate of State Airports Authority.
The data collected through the questionnaire were analyzed in SPSS 25.0 and AMOS 18 programs and the
findings were evaluated in the light of the information gathered in the literature. At the end of the research, it
was determined that the perceptual and behavioral dimension of the positive safety culture was statistically
significant and has positive effect on the overall system with the organizational, procedural and behavioral
dimensions of the EMS management processes. The “accusatory culture”, which constitutes the negative subdimension
of safety culture, has been found to have a weak but negative effect on the EMS practices in ATM
/ ATC systems in all three dimensions.
Source
Havacılık Araştırmaları DergisiVolume
3Issue
1Collections
- Makale Koleksiyonu [99]