Havacılıkta insan faktörleri eğitimi sorunsallarının tespiti ve buna yönelik geliştirilmiş eğitim modeli ve iyileştirme önerileri
Citation
Önen, V. (2022). Havacılıkta insan faktörleri eğitimi sorunsallarının tespiti ve buna yönelik geliştirilmiş eğitim modeli ve iyileştirme önerileri / Identification of the problematics of human factors training in aviation and for these developed training model and improvement proposals. Havacılık Araştırmaları Dergisi, Maltepe Üniversitesi. 4(1), s. 25-56.Abstract
Ticari havacılığın ortaya çıktığı ilk yıllardan buyana gerek uçak imalat sistemlerinde, bilgi işlem
teknolojilerinde, elektronik cihazlar ve otomasyon gibi birçok alanda oldukça önemli ilerlemeler sağlanmıştır.
Tüm bu gelişmelere rağmen havacılık olay ve kazalarında insan faktörleri unsuru elimine edilememiş olup
halen önemini aynı şekilde korumaktadır. Çünkü havacılıkta meydana gelen ölümcül kazaların büyük
çoğunluğunun hâlen insan faktörlerinden kaynaklandığı belirtilmektedir. Bu sebeple havacılıkta insan
faktörleri sorunsallarından biri olan “İnsan Faktörleri Eğitimi” sorunsalının ele alınması, bu alanda ortaya çıkan
temel eksikliklerin ortaya çıkarılması, bu çerçevede geliştirilmiş insan faktörleri eğitim modeli önerisinin ve
yapılacak iyileştirme fırsatları alanlarının belirlenmesi bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Çalışma
nitel analiz yöntemine dayalı olarak iki ayrı içerik analiziyle gerçekleştirilmiştir. İlk çalışmada ön lisans ve
lisans kapsamında aynı programları yürüten havacılık okullarının insan faktörleri eğitimi kapsamında web
sitelerinde yayınladıkları ders programları kolayda örnekleme yöntemiyle incelenmiş ve bu konuda yayınlanan
kurallara yönelik dokuman içerik analizi yapılmıştır. İkinci çalışmada ise havacılık sektörü uzmanlarının
katılımıyla gerçekleşen “Havacılıkta İnsan Faktörleri” panel katılımcı görüşleri analiz edilerek
gerçekleştirilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda, gerek havacılık okulları bölümlerinde gerekse de havacılık
kuruluşlarında insan faktörleri eğitimlerinin yetersiz yapıldığı veya yapılmadığı, verilen eğitimlerin ICAO’nun
öngördüğü kapsamı karşılamadığı görülmüştür. Ayrıca, insan faktörleri eğitim sorunsalı teması altında; üst
yönetimin insan faktörleri eğitimini samimi bir şekilde desteklememesi, eğitimlerin “mış” gibi yapılıyor
olması, eğitimlerin davranış değişikliği yaratmaması, havacılık kuruluşlarında yeralan tüm birimlerin temel
insan faktörleri eğitimi almaması başlıklarının ana kategori olarak belirlenerek ülkemizde bunların bu alandaki
en önemli eksiklikler olduğu tespit edilmiştir. Yapılan her iki analizin birlikte değerlendirilmesiyle de; gerek
havacılık okullarına gerekse havacılık kuruluşlarına yönelik geliştirilmiş “İnsan Faktörleri Eğitim” modeli
önerisi ve ayrıca bu alanda yapılacak iyileştirmelere yönelik on adet öneri sunulmuştur. Since the beginning of the commercial aviation has come out, there have been very important numerous
developments in civil aviation fields as such aircraft manufacturing system, information technology,
electronics equipments and otomation. Even though such developments have continued, human factors have
not been eliminated and still it has been maintained as a significant matter. Inasmuch as, so far, it has put
forward that the great majority of aviation accidents has resulted from human factors. The reason why that,
dealing with human factors training problem which is one of the troubles of the aviation human factors, within
this outline, determination of basic deficiencies in this cotext and developed training model and presenting
improvement proposals are the main purpose of this study. The research has been performed by two different content analysis, which are based on qualitative methods. At the first study, aviation colleges and universities
in which are applying similar programs regard as aviation human factors training, their web sites course
programs have examined by convenience sampling, also national and international aviation regulations have
reviewed by document content analysis. At the second study has succeded by analysis of panel participants’
opinons, who are aviation experts of “Aviation Human Factor Panel”. As a result of study, it was found that
human factors training either not performing or performed insufficently in both academic instutions and
aviation companies also it was seen that conducting trainings do not meet ICAO requirements. In addition,
under the framework human factors training problematic, there have been 4 main categories which are, “human
factors trainings do not support by top management”, “tranings are doings as pretending”, “tranings do not
create a behavioural change”, “all sections of aviation companies do not take human factors training”, and
these are determined as the most crucial flaws of Turkey in this context. By means of assessing of two content
analysis together, it was presented ten improvement proposals and developed human factors training model for
aviation schools as well as aviation organizations.
Source
Havacılık Araştırmaları DergisiVolume
4Issue
1Collections
- Makale Koleksiyonu [99]