Human factors in air cargo operations: An analysis using HFACS
Citation
Kılıç, B. ve Gündoğdu, S. (2020). Human factors in air cargo operations: An analysis using HFACS / Hava kargo operasyonlarında insan faktörleri: HFACS ile bir analiz. Havacılık Araştırmaları Dergisi, Maltepe Üniversitesi. 2(2), s. 101-114.Abstract
Human factors are the primary causal factor of freight-aircraft accidents. Despite dramatic improvements in
flight safety, the number of accidents in air cargo transportation remains stubbornly high. The present paper
aimed to classify the causal factors of freight-aircraft accidents. In this study, we examined investigation reports
of 15 freight-aircraft accidents that occurred over the past decade. For the analysis of causal factors, HFACS
(Human Factors Analysing and Classification System) was used as a comprehensive human error framework.
To the best of our knowledge, this is first the work that examined the causal factors of freight-aircraft accidents
by using HFACS. Based on the results, skill-based errors were the primary contributing factors, followed by
inadequate supervision and the technological environment as the second and third most significant contributing
factors. The results presented here may provide important insights into the causality of freight-aircraft accidents
and help organizations (e.g., airlines and air-cargo operators) and individuals (e.g., pilots, loadmasters, and
ground handling staff) to prevent similar occurrences in the future. İnsan faktörleri kargo uçağı kazalarına sebep olan başlıca faktörlerdendir. Uçuş emniyetindeki çarpıcı
gelişmelerine rağmen, hava kargo taşımacılığında meydana gelen kazaların sayısı yüksek seviyededir. Bu
makalenin amacı kargo uçağı kazalarına sebep veren faktörleri sınıflandırmaktır. Bu çalışmada, son 10 yıl
içinde meydana gelen 15 kargo uçağı kazası incelenmiştir. Kazalara sebep olan faktörlerin analizi için kapsamlı
bir insan faktörleri analiz aracı olan HFACS kullanılmıştır. Bu çalışma bildiğimiz kadarıyla kargo uçakları
kazalarını HFACS ile inceleyen ilk çalışma özelliğini taşımaktadır. Elde edilen sonuçlara göre kazalara sebep
veren faktörler arasında birincil faktör olarak yetenek hataları bulunmuştur. Yetersiz yönetim ve teknolojik
çevre ise ikinci ve üçüncü en yüksek oranlara sahip faktörlerdir. Burada sunulan bulgular kargo uçaklarının
kazalarına sebep veren faktörlerin iç yüzünün anlaşılmasını sağlayabilir ve şirketlerin (örn. havayolları ve hava
kargo şirketleri) ve kişilerin (örn. pilotlar, kargo yükleme uzmanları ve yer hizmetleri görevlileri) benzer
kazaları önlemelerine yardımcı olabilir.
Source
Havacılık Araştırmaları DergisiVolume
2Issue
2Collections
- Makale Koleksiyonu [99]