Maltepe University Institutional Repository

DSpace@Maltepe digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Maltepe University at international standards, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.

 

Recent Submissions

Publication
Halk eğitimi merkezi yöneticilerinin yaşam boyu öğrenme yeterlik algıları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
(Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Kırtay, Seyfullah; Nuhoğlu, Hasret
Yaşam boyu öğrenme, değişimin sürekli ve hızlı yaşandığı günümüz koşullarında ihtiyaç duyulan becerilerden birisi halini almıştır. Bu çalışmanın amacı Halk Eğitimi Merkezi yöneticilerinin yaşam boyu öğrenme algıları ile iş doyumu algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya İstanbul ilindeki 46 Halk Eğitimi Merkezi’nden 206 Halk Eğitimi Merkezi yöneticisi katılım göstermiştir, yöneticiler gönüllülük esası ile seçilmiştir. Hızlı ve sürekli değişimlerin yaşandığı bir dünyada yaşam boyu öğrenme yeteneklerine ihtiyaç duyulduğu çalışmanın sonuçlarından birisidir. Aynı zamanda rekabetin giderek arttığı bir ortamda işletmelerin iş doyumu yüksek çalışanlara ihtiyacı olduğu belirtilmiştir. Yaşam boyu öğrenme ve iş doyumunun yaşam kalitesi ile ilişkili olması, bu iki kavram arasındaki ilişkiyi önemli hale getirmektedir ve araştırmada bu husus üzerinde durulmuştur. Araştırmada yaşam boyu öğrenme ve iş doyumu ilişkisinin hayatının farklı alanlarında görüldüğü vurgulanmıştır. Araştırmada yaşam boyu öğrenme ve iş doyumunun birey, işletme, toplum düzeyinde yararları olduğu ortaya koyulmuştur. Araştırma verilerinden elde edilen sonuçlar, Halk Eğitimi Merkezi yöneticilerinin yaşam boyu öğrenme algıları ile iş doyumu algıları arasında pozitif yönlü bir ilişkinin olduğunu göstermektedir.
Publication
Reklamlarda kadınlık sunumunun toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında incelenmesi: Femvertising
(Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Karababa, Büşra Dilara; Özlü, Özden
Tarih boyunca reklam filmlerinde kadınlar, belirli toplumsal cinsiyet kalıpları içerisinde temsil edilmiştir. Bu bağlamda feminist kuram, kamusal ve özel alan ayrımına dikkat ederek kadının hem toplumdaki hem de medyadaki konumunu titizlikle incelemiştir. Özellikle kamusal alandan dışlanan kadınlar, reklam filmlerinde bile özel alanda sunulup ev hanımı, anne, eş ve cinsel obje olarak gösterilmiştir. Ancak son dönemlerde markalar tarafından popüler hale gelen femvertising, geleneksel temsillerin aksine kadınların reklamlarda daha güçlü ve özgür rollerde görünmelerine öncülük etmektedir. Bununla beraber, bazen markaların femvertising temalı reklam filmlerine karşı ön yargılar da oluşmuştur. Bu kapsamda çalışmada ele alınacak reklam filmleri, “toplumsal cinsiyet eşitliği” kategorisinden ödül alanlar ile sınırlandırılmıştır. Bu sınırlama ile seçilen reklam filmleri ise olasılıksız örnekleme yöntemi arasında yer alan, amaçlı örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Ayrıca örnekleme dahil edilen reklam filmleri, göstergebilimsel analiz ve söylem analizi yöntemleri kullanılarak incelenmiştir. Araştırmaya seçilen reklam filmleri incelendiğinde, femvertising stratejisi içeren reklam filmlerinin, kadınların toplumsal hayattaki klişeleşmiş rollerinin önüne geçebildiği ve kadın temsillerinin daha özgür, kalıpların dışında gösterildiği görülmüştür. Ancak reklam filmlerine yerleştirilen ürün ve çağrışımlar, markaların kurumsal kimliğini ve itibarını artırmaya yönelik çabalarını göstermektedir.
Publication
Okul öncesi eğitimde öğretmenlerin ve okul yönetiminin aile katılımında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerilerinin incelenmesi
(Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022) Akgün, Zeynep; Katmer Bayraklı, Vildan
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin okul öncesi eğitimde aile katılım çalışmaları uygulama sürecinde yaşadıkları deneyimleri ve karşı karşıya kaldıkları sorunları açığa çıkarmak ve bu sorunların çözümüne ilişkin önerilerini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarının belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda araştırmanın katılımcılarını İstanbul İli Sultanbeyli İlçesi Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan ve aile katılımı çalışmalarında deneyimi olan 10 öğretmen ve 7 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler nitel veri analiz yöntemlerinden içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçları öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin aile katılımı çalışmaları ile ilgili farkındalıklarının olduğunu ve aile katılımı çalışmaları sürecinde çeşitli sorunlarla karşılaştıklarını ortaya koymuştur. Buna göre öğretmenlerin; sosyo-kültürel, çevresel, aileden kaynaklı ve okul yönetiminden kaynaklı sorunlarla; okul yöneticilerinin ise sosyo-kültürel, çevresel, aileden kaynaklı ve öğretmenlerden kaynaklı sorunlarla karşılaştıkları belirlenmiştir. Ayrıca araştırma sonuçları her ne kadar okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin aile katılımı çalışmaları sürecinde her ne kadar farklı sorunlarla karşılaşmış olsalar da bu sorunların çözümüne yönelik benzer stratejiler geliştirdikleri görülmüştür. Buna göre katılımcı okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin söz konusu sorunların çözümüne yönelik velileri bilgilendirme, velileri teşvik etme ve eğitimci-yönetici iş birliği ve desteği sağlama konusunda ortak görüş bildirdikleri tespit edilmiştir.
Publication
Modern dünya sistemi kuramı perspektifinden sosyal değişme ve kırsal yoksulluk: "Sakarya ili örneği"
(Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022) Diktaş Yerli, Gülbaşak; Oktik, Nurgün
Bu tezin amacı kırsal yoksulluğun boyutlarını, sosyal değişimin olup olmadığını, değişim gerçekleşmişse sebeplerini Modern Dünya-Sistemi Kuramı perspektifinde inceleyerek, kırsal yoksullukla mücadelede uygulanması gereken politikaların tespitinde bulunmak, sorunun aşılabilmesine yönelik çözüm önerileri sunmaktır. Araştırma, Sakarya'nın tarımsal faaliyetlerin yapıldığı dört alt kırsal bölgesinde yer alan Hendek Akarca Köyü, Pamukova Mekece Köyü, Adapazarı Karapınar Köyü, Kaynarca Ortaköy'ünde yürütülmüştür. Her köyde 12 şer kişiden oluşan kadın ve erkeklerle ayrı gerçekleştirilen, toplam 96 kişiyle yapılan odak grup görüşmeleri, her köyde 8 kadın ve 8 erkek olmak üzere toplam 64 kişiyle de derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Tezde elde edilen bulgulara göre kırsal kesimin başlıca sorunlarınına bakıldığında köylünün yokluk ve borç içinde olduğu, pahalılığın sürekli arttığı, toprağının mirasla, imarla, istimlak edilerek ya da orman alanları kapsamına alınarak küçüldüğü, toprağın tapusunun olmaması nedeniyle desteklerden yararlanılamadığı, meraların azaldığı ya da yok olduğu, eğitim düzeylerinin düşük olduğu, devletce verilen desteklerin azlığı, tarımsal faaliyetlerin girdi fiyatlarındaki büyük artışlardan dolayı köylülerin kendilerini güvensiz hissettikleri, tarımsal faaliyetten çekilmek zorunda kaldıkları ve bu yüzden kente göç ettiklerine ilişkin değerlendirmelerde bulundukları tespit edilmiştir. Bu doğrultuda tarımsal alanın tamamını kapsayacak tarım politikalarının yapılmasının, tarımsal faaliyetlerin plan ve program dahilinde, gerçekleştirilmesinin önemi ortaya çıkmaktadır.
Publication
Liman bölgesi ve endüstriyel alanların dönüşüm sürecinde bölgesel verilerin mimari tasarım biçimlenişine etkisi; HafenCity örneği
(Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022) Tezgah, Samed; Uzun, Türkan
Bu çalışmada, liman bölgesi ve endüstriyel alanların işlevlerinin değişmesiyle beraber gerekli olan dönüşümlerin sağlanması esnasında göz önünde bulundurulan verilerin bölge bazında incelenmesiyle elde edilen; coğrafi topoğrafik ve iklimsel değişkenlerin tasarım kriterlerinin, biçimlenişine etkisi, HafenCity - Hamburg örneği üzerinden incelenmiştir. Bölgesel verilerin bu alan üzerindeki etkileri, kentsel dönüşüm projelerinin bu bağlamda değerlendirilerek çözümlenmesi ve bölgenin coğrafi şartlarının yapılara olan etkisi gibi konulara odaklanılmıştır. HafenCity bölgesinin konumu itibariyle bölgenin maruz kaldığı metcezir (gelgit) ile sel baskınlarına karşı aldığı önlemlerin kentsel dönüşüm projelerinin tasarımında da büyük önem taşımaktadır. Doğal afet bölgesi olarak konumlanan bu bölgedeki yatırımlar ve projelerde coğrafi şartların ne derece etkili olduğu araştırılmış olup, bu araştırmanın ülkemizde yapılacak olan kentsel dönüşüm projeleri için de yol gösterici olması hedeflenmiştir. Bu bağlamda HafenCity Projesi'nin kentin ihtiyaçlarına karşın çözümlerinin ve bölgenin mimari tasarımına etkisi açıklanmaya çalışılmıştır. HafenCity Bölgesinin, coğrafi şartlarının kentsel dönüşüm sürecindeki önemi ve etkisi anlatılarak tez tamamlanmıştır.