Maltepe Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@Maltepe, Maltepe Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
Hemşirelikte yeni bir sorumluluk alanı: Tamamlayıcı terapi / A new responsibility in nursing: Complementary therapy
(T.C. Maltepe Üniversitesi, 2010) Turan, Nuray; Öztürk, Aylin; Kaya, Nurten
Günümüzde birçok sağlıklı/hasta birey, sağlığı geliştirmek, hastalıkları önlemek, hastalık durumlarında bakım ve tedaviyi desteklemek amacı ile tamamlayıcı terapileri kullanmaktadır. Toplumu oluşturan bireylerin tamamlayıcı terapilere yönelik ilgisindeki artış sonucu, hizmet amacı toplumun sağlık gereksinimlerini karşılamak olan sağlık bakım profesyonellerinin ve sağlık ekibi üyesi olarak hemşirelerin, tamamlayıcı terapilerde rol alması bir zorunluluk haline gelmiştir. Dolayısı ile tamamlayıcı terapilerin, kuramsal bilgiye ve bilimsel sorun çözme becerisine sahip, profesyonel hemşirelerin bağımsız hemşirelik rolleri kapsamında olduğu düşünülebilir. Bu nedenlerle tamamlayıcı terapiler ve kullanımına ilişkin bilgiler, hemşirelik müfredatına konmalı, ayrıca hizmet içi eğitim programları kapsamında, tamamlayıcı terapiler konusunda hemşirelerin bilgi birikimleri güncellenmelidir.
Hemşirelik öğrencilerinin eğitimleriyle ilgili memnuniyet düzeylerinin saptanması / Determination of satisfaction level of nursing students about their education
(T.C. Maltepe Üniversitesi, 2010) Ulusoy, Hatice; Arslan, Çiğdem; Öztürk, Nezaket; Bekar, Mine
Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin eğitimleri ile ilgili memnuniyet düzeylerini saptamaktır. Yöntem: Tanımlayıcı olarak planlanan bu çalışmada veri toplama aracı olarak, Türe ve ark. (1998) tarafından ülkemizde geliştirilen, Baykal ve ark (2002) tarafından geçerlik güvenirlik çalışması yapılan, 11 alt boyuttan oluşan “Öğrenci Memnuniyet Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada veriler 930 Nisan 2007 tarihleri arasında toplanmıştır. Çalışmamızda ölçeğin Cronbach alpha katsayısı .98 olarak hesaplanmıştır. Çalışmada evrenin tamamına (N=359) ulaşılması hedeflenmiş ancak toplam 223 öğrenci (%62) ölçeği eksiksiz olarak doldurmuştur. Bulgular: Çalışmada öğrencilerin yaş ortalaması 21,3 olarak saptanmıştır. Öğrencilerin %52'si mesleği istemeden seçtiğini ancak şu anda %76’sı hemşireliği sevdiğini ifade etmiştir. Katılımcıların, "Öğrenci Memnuniyet Ölçeği"nden aldıkları toplam puan ortalaması 202 olup, 2. sınıf hariç, sınıf arttıkça öğrenci memnuniyeti azalmaktadır. Çalışmada 2. sınıfların en yüksek (x=235) memnuniyet düzeyine, 4.sınıfların en düşük (x=164) memnuniyet düzeyine sahip oldukları saptanmıştır. Yapılan istatistiksel analiz sonuçlarına göre ölçeğin bir alt boyutu hariç tüm alt boyutları ile sınıflar arasında istatistiksel olarak ileri derecede anlamlı fark vardır. Sonuç: Öğrencilerin genel memnuniyet düzeyi „orta' olarak değerlendirilebilir. Buna göre ölçekte tanımlanan alt boyutlara ilişkin öğrenci memnuniyetini iyileştirici önlemlerin alınması, özellikle 4. sınıfların memnuniyetinin düşük olmasının nedenlerinin araştırılması önerilmiştir.
Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları / Department of senior nursing students' attitudes toward environmental problems
(T.C. Maltepe Üniversitesi, 2010) Çınar, Nursan; Akduran, Funda; Dede, Cemile; Altınkaynak, Sevin
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışmaya Sakarya Üniversitesi Etik Kurulundan onay alındıktan sonra başlanmıştır. Çalışmanın evrenini 2010 yılı Bahar Yarıyılında Sakarya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümünün son sınıfında öğrenim gören öğrencilerin tamamı (N:75), örneklemini ise verilerin toplandığı tarihte okulda bulunan ve çalışmaya katılmaya gönüllü öğrenciler (N:55) oluşturmuştur. Tanımlayıcı olarak yapılan bu çalışmada veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla Berberoğlu ve Tosunoğlu (1995) tarafından üniversite öğrencilerinin çevresel tutumlarını belirlemek amacıyla geliştirilmiş 21 maddeli “Çevresel Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Formlar öğrencilere araştırmacıların gözetiminde, anketin amacı ve gereklerini belirten bir ön bilgilendirme yapıldıktan sonra uygulanmıştır. Veriler, SPSS programında, Cronbach Alpha, yüzdelik, ortalama, standart sapma, Mann Whıtney U, Kruskal Wallis analizleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin; % 63,6'sı kız (n:35), % 36,4'ü erkek (n:20) idi. Bu çalışma da ölçeğin Cronbach alfa değeri 0.65 bulundu. Öğrencilerin “Çevresel Tutum Ölçeği” puan ortalaması 83.18 ± 7,47 olarak saptandı. Öğrencilerin ölçek maddelerinden en yüksek puanı “Ozon tabakasındaki incelme tüm insanları tehdit etmektedir” maddesinden aldıkları (4,51), en düşük puanı ise “Ülkelerin, kendi doğal kaynaklarını istedikleri gibi kullanmalarına Birleşmiş Milletler dahil, hiç bir kurum yada kuruluş karışmamalıdır” maddesinden aldıkları (2,64) belirlendi. Öğrencilerin tanıtıcı özellikleri ile “Çevresel Tutum Ölçeği” puan ortalamaları karşılaştırıldığında; cinsiyet, anne baba eğitimi, yaşadığı yer ve ekonomik durum ile ölçek puanları arasında anlamlı bir ilişki saptanmadı (p>0,05). Sonuç: Çalışmada hemşirelik öğrencilerinin birçok konuda çevre sorunlarına yönelik tutumlarının istenilen düzeye yakın olmasının yanı sıra çevresel risk olarak kabul edilen bazı konuların öğrenciler tarafından yeterince riskli olarak algılanmadığı belirlendi. Farklı birçok faktörün etkileyebileceği çevresel risk algısının gelişmesi ve ileride toplumda önemli bir danışma ve bilgi kaynağı olacak hemşirelerin eğitiminde çevresel risklere ve olası sonuçlarına yönelik programların arttırılması yararlı olacaktır.
Hastanede yatan riskli gebelerde hastane stresörlerinin ve bakım gereksinimlerinin belirlenmesi / Determination of hospital stresses and nursing care for risky pregnant staying at hospital
(T.C. Maltepe Üniversitesi, 2009) Pamuk, Sevil; Arslan, Hediye
Amaç: Çalışmamız, hastanede kesin yatak istirahatı alan riskli gebelerin, yatak istirahatına bağlı gelişen hastane stresörlerini ve hemşirelik bakımını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak planlanmıştır. Yöntem: Çalışmamızın evrenini 10.gebelik haftasını doldurmuş, en az 5 gündür hastanede kesin yatak istirahatı alan, çalışmaya katılmayı kabul eden 61 yüksek riskli gebe oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Hasta Tanılama Formu, geçerlik-güvenirlik çalışmaları yapılmış ‘Antepartum Semptom Kontrol Listesi' ve ‘Antepartum Hastane Stresörleri Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Cronbach 's a güvenirlik katsayısı hesaplaması, yüzdelik, ortalama ve ki-kare testi kullanılmıştır. Bulgular: Gebeler, hastanede kesin yatak istirahatına bağlı olarak orta / şiddetli düzeyde ‘hazımsızlık, kasık-kalça-sırt-pelvis-baş ağrısı, uyku değişikliği ve ödem' şikâyetlerini yaşamışlardır. En çok stres yaşatan konular, ‘Bebeğimin sağlığını düşünme, daha ne kadar hastanede kalacağımı merak etme, doğumu düşünme, yatmaktan bıkma, anne olma konusunda endişelenme, sıkıntılı hissetme, test sonuçlarını düşünme, başkalarına bağımlı olma, yabancı bir yatakta uyuma, boş durmaktan sıkılma' olarak bulunmuştur. Sonuç: Hastanede kesin yatak istirahatındaki riskli gebelerin, fiziksel veya psikolojik sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Fiziksel ve psikolojik yakınmaların birbirleri ile ilişkili olduğu ve hastanın demografik, obstetrik özellikleri ve sosyal destek kaynaklarıyla bağlantılı olarak arttığı ya da azaldığı saptanmıştır. Bu yakınmaların azaltılmasında perinatoloji alanında hizmet veren sağlık profesyonelleri ve özellikle hemşirelerin etkili rol oynadıkları belirlenmiştir.
Hastaların ameliyat öncesi döneme ait bilgi gereksinimlerinin belirlenmesi / Determination of patient's knowledge requirements belonging to preoperative period
(T.C. Maltepe Üniversitesi, 2010) Dolgun, Eda; Candan Dönmez, Yelda
Amaç: Çalışmada hastaların ameliyat öncesi döneme ait bilgi gereksinimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan araştırma verileri; bir devlet hastanesinde cerrahi kliniklerinde ameliyat olan hastalarla (n=69) yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Veri toplama formunda; hastaların sosyo demografik özelliklerini (6 soru) ve ameliyat öncesine ilişkin bilgilendirilme durumlarını saptamaya yönelik (26 soru) toplam 32 soru yer almaktadır. Veriler sayı ve yüzde analizleri ile değerlendirilmiştir. Bulgular ve Sonuç: Hastaların yaş ortalaması 57.10 ± 16.73 olarak bulunmuştur. Hastaların % 84.1'ine doktorun ve % 47.8'ine hemşirenin kendisini tanıttığı, % 66.7'sine ameliyatı hakkında bilgi verildiği, % 42.0'ının verilen bilgileri hem doktor hem de hemşireden aldığı ve % 52.2'sinin verilen eğitimi yeterli bulduğu saptanmıştır. Hastaların ameliyat öncesi döneme ait bilgi gereksinimlerine göre eğitimin planlanması ve uygun eğitim materyalleri ile desteklenerek bilgi verilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.