Maltepe Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@Maltepe, Maltepe Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
Görme engelli ergenlerle yürütülen yapılandırılmış bir grup eğitiminin etkinliği / The efficiency of a structured grup education that barrowing with blind adolescents
(T.C. Maltepe Üniversitesi, 2010) Karaca, Semra; Özaltın, Gülten
Amaç: Bu çalışma, görme engelli ergenlerin iletişim becerileri, ergenlik döneminde değişim ve cinsel gelişim, sorun çözme, stresle baş etme yöntemlerine ilişkin belirlenen gereksinimlerine yönelik yapılandırılmış grup eğitiminin bilişsel ve davranışsal alanlarda etkinliğini değerlendirmek amacıyla öntest/sontest deney ve kontrol gruplu model kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yöntem: Çalışmanın evrenini bir görme engelliler ilköğretim okulunun 6.,7.,8., sınıfına devam eden öğrenciler (n=113), örneklemini “basit rastgele örnekleme yöntemi” ile seçilen öğrenciler (20 kişi deney, 20 kişi kontrol) oluşturmuştur. Araştırmada veriler «Bilgi Formu», «Ön test/Son test» ve “Gözlem Listesi” ile toplanmıştır. Yapılandırılmış eğitim programı deney grubuna 8 oturumluk grup çalışması biçiminde uygulanmıştır. Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre, deney grubundaki ergenlere uygulanan eğitimin etkinliğine bakıldığında, ön test ile son test (z=-3.93, p=0.000), ön test ile bir ay sonraki kontroller arasındaki farkın ileri derecede anlamlı (z=-3.92, p=0.001) olduğu, son test ile bir ay sonraki kontroller arasında anlamlı fark olmadığı (z=-0.97, p=0.329) belirlenmiştir. Grup çalışması gözlem listesindeki davranışlar üzerinde olumlu biçimde etkili olmuş, eğitim öncesi ile eğitim sonrası ve kontrollerden alınan puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı (x-=5.97, p=0.001) farklılık olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Yapılandırılmış grup eğitiminin ergenlerin amaçlanan alanlarda bilgi düzeyleri ve davranışları üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir.
Göç ve kadın sağlığı / Migration and women’s health
(T.C. Maltepe Üniversitesi, 2010) Aksu, Hilmiye; Sevil, Ümran
Göç her zaman önemli bir toplumsal değişim nedenidir. Ülke içinde kırsal alandan kentsel alana göç, daha iyi iş bulma ve ekonomik koşullarını iyileştirme için yapılır. Aynı şekilde düşük gelir düzeyine sahip ülkelerden, geliri daha iyi ülkelere de dış göç olabilmektedir. Bireylerin iç göç ve dış göç yaşamalarında birçok neden ileri sürülmektedir. Kadınlara özgü göç nedenleri arasında sıklıkla ailenin göç etmesi yer almaktadır. Kadını göçe zorlayan bir diğer önemli neden de evliliktir. Göçün kadın sağlığına etkileri çeşitli olabilmektedir. Çoğunlukla göç, kadınların sağlığını olumsuz etkilemektedir. Pek çok dünya ülkesinde göç eden kadınların statüsü düşüktür ve göç kadının statüsünü erkeğe göre iki kat daha olumsuz yapabilmektedir. Göçmen kadınlar hem kadın oldukları, hem de göçmen oldukları için cinsel taciz, tecavüz ve şiddet benzeri sorunlarla karşılaşabilmektedirler. Göçmen kadınların karşılaştıkları bir diğer sorun da fuhşa zorlanmalarıdır. Bu durum aynı zamanda kadınları cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve HIV enfeksiyonu açısından da risk grubuna sokmaktadır. Göçmen kadınların sağlığının korunması ve geliştirilmesinde sağlık personelinin ve özellikle hemşirelerin görev ve sorumlulukları vardır. Sağlık bakımı sunanların bölgelerinde yaşayan göçmenlerin özelliklerini bilmeleri, kadınların sağlık gereksinimlerini belirlemede ve bakım hizmetini sunmada kolaylık sağlayacaktır. Bu makalede, göç çeşitleri, nedenleri, göçün kadın sağlığı üzerine etkileri ve kadın sağlığının iyileştirilmesinde sağlık çalışanlarının rolü ele alınmıştır.
Gebelikte psikososyal sağlığı değerlendirme ölçeği geliştirme çalışması / Development study of the pregnancy psychosocial health assessment scale
(T.C. Maltepe Üniversitesi, 2011) Yıldız, Hatice
Amaç: Bu çalışmanın amacı gebelikte psikososyal sağlığın değerlendirilmesinde kullanmak amacı ile bir ölçme aracı geliştirmektir. Yöntem: Bu ölçek, maddelerin oluşturulması, geliştirilmesi ve uzman görüşünün alınması, oluşturulan ölçeğin uygulanması, yapı geçerliliği ve güvenilirlik analizlerin yapıldığı 4 ana aşamada geliştirildi. Çalışmanın örneklemini; Mart-Ağustos 2010 tarihleri arasında İstanbuldaki 3 sağlık ocağına gebe izlem için başvuran ve çalışmayı kabul eden toplam 192 gebe kadın oluşturdu. Elde edilen veriler SPSS 15.0 paket programında analiz edildi. Bulgular: Gebelikte Psikososyal Sağlığı Değerlendirme Ölçeği (GPSDÖ) nin güvenilirliğinde, madde puanlarının Cronbach Alpha değeri 0.938 olarak bulundu. Yapı geçerliliği için yapılan faktör analizinde, maddelerin faktör yüklerinin .37 ile .83 arasında değişim gösterdiği ve 6 faktörde toplandığı belirlendi. 6 faktörün kendi içindeki maddelerin Cronbach Alpha değerleri .76 ile .92 arasında değişim gösterdi. Altılı faktörün toplam varyansı açıklama yüzdesi 58.75 olarak bulundu. Sonuç: Sonuçlarımız geliştirilen GPSDÖ'nin gebelerin psikososyal sağlıklarının değerlendirilmesinde kullanılması açısından uygun ve oldukça güvenilir bir ölçek olduğunu gösterdi.
Florence Nightingale'den günümüze hemşirelik eğitiminde neler değişti? Avrupa ve Türkiye'de modern hemşirelik eğitimi / What are the changes ın nursing education since Florence Nightingale? Modern nursing education in Europe and Turkey
(T.C. Maltepe Üniversitesi, 2010) Topuksak, Bilge; Kublay, Gülümser
Giriş: Hemşirelikte modern eğitim, sadece bilgi ve klinik deneyimi değil temel hemşirelik becerilerinin, tekniklerinin ve uygulamalarının da geliştirilmesini amaçlamaktadır. Modern hemşirelik eğitiminde derinlik ve genişlik, nitelik, esneklik, uygunluk ve yeterlik günümüzde temel kavramlar olarak karşımızdadır. Bu bağlamda modern hemşireliğin kurucusu Florence Nightingale'den günümüze hemşirelik eğitiminin teorileri ile uygulamaları kronolojik olarak incelenerek hemşirelik eğitimindeki gelişmeler çalışmada ortaya konulmuştur. Çalışmada modern hemşirelik eğitiminin felsefesi ve çağdaş özellikleri de tartışılmaktadır. Amaç: Çalışmanın amacı, Florence Nightingale'den günümüze kadar Avrupa ülkeleri ve Türkiye de hemşirelik eğitiminde yaşanan değişim ve gelişmeleri değerlendirmektir. Yöntem: Hemşirelik eğitiminin değişim ve gelişimi Avrupa ve Türkiye kapsamında irdelenmiş bu bağlamda, hemşirelik eğitim programları üniversitelerin sitelerinden ve literatürden taranarak oluşturulmuştur. Geçmişe yönelik hemşirelik eğitimi bilgileri ise İtalya'daki Universita Degli Studi Di Frenze'nin kütüphane kaynaklarından sağlanmıştır. Son olarak, hemşireliğin mevcut yapısı, Avrupa ve Türkiye'de hemşire eğitimleri incelenerek farklı ülkelerde hemşirelik eğitiminde gelinen nokta irdelenmiştir. Bulgular: Avrupa da hemşirelik eğitimi, genellikle temelini European Commission (EC) ve Advisory Committee on Training in Nursing (ACTN) den almaktadır. Hemşireler için ilk bilinen üniversite temelli eğitim programın 1929'lerde Yeni Zelanda'da olduğu ve hızla yaygınlaştığı literatürde görülmektedir. Avrupa hemşirelik eğitimi ise kısmen daha yavaş gelişmiştir. Avrupa'da ve Türkiye'de AB direktifleri doğrultusunda, birleştirilmiş hemşirelik programının yaratılmasına çalışılmakta, tüm hemşirelik programlarının yüksek eğitim sistemine entegre edilmesi için çaba gösterilmektedir. Bu bağlamda Erasmus Mundus adı altında birçok farklı ülke üniversitesinin de yer aldığı bir hemşirelik yüksek eğitim programı yakın bir tarihte AB tarafından yürürlüğe sokulmuştur. Sonuç: Hemşirelik müfredatının teorik ve klinik içerik ve yapısının güçlendirilmesi, teori ve uygulamadaki boşlukların kapatılması ve mevcut içeriklere uyum sağlanması için daha fazla çaba harcanmalıdır. Öneriler: Avrupa'da ve Türkiye'de de AB direktifleri ve DSÖ önerileri dikkate alınarak, hemşirelik eğitiminin daha iyiye ulaştırılması sağlanmalıdır. Hemşirelik mesleğinin güçlendirilmesinde eğitimin nitelik ve düzeyinin yükseltilmesi üniversitelerin görevidir ve önceliklidir.
Ergenlerde öfke ifade tarzı ve ilişkili faktörler / Anger expression and related factors ın adolescents
(T.C. Maltepe Üniversitesi, 2009) Albayrak, Banu; Kutlu, Yasemin
Çalışmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı, 16-18 yaş arası ergenlerin öfke ifade tarzını ve ergenin bireysel/ailesel özellikleri ile öfke ifade tarzı arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Yöntem: Çalışma, tanımlayıcı ve ilişki arayıcı olarak planlanmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul ilinde 4 lisede, eğitim ve öğretim yılına devam eden (N: 905) lise son sınıf öğrencisi; örneklemini ise bu evrenden olasılıksız örnekleme yöntemiyle seçilen, yaşları 16-18 arasında olan 158'i kız, 118'i erkek toplam 276 lise son sınıf öğrencisi oluşturmuştur.Çalışmanın verilerini toplamak için, Demografik Bilgi Formu ve Sürekli Öfke/Öfke İfade Tarzı Ölçeği (SÖÖTÖ) kullanılmıştır. Ayrıca ergenlerin Beden Kitle İndekslerini belirlemek için ölçülen kilo ve boy ölçümleri bilgi formuna kaydedilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin, sürekli öfke puanlarının 23.24 ± 5.72; öfke içe vurum puanlarının 15.42 ±3.78; öfke dışa vurum puanlarının 17.70 ± 4.55; öfke kontrol puanlarının ise 19.39 ± 4.53 olduğu bulunmuştur. Ayrıca, öğrencilerin sağlık sorunlarından etkilenmeleri ve Beden Kitle İndeks'leri arttıkça öfke içe vurumunun arttığı belirlenmiştir. Sonuç: Öfke, her yaşta olduğu gibi ergenlerde de görülen önemli duygusal tepkilerden biridir. Çalışmada, ergenlerin öfke kontrolleri daha yüksek bulunmuştur. Bu nedenle, okul sağlığı çalışanlarının, öfkenin ifade edilmesine yönelik girişimleri planlaması önemlidir.