Yazar "Ünal, Ezgi" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Üniversite öğrencilerinde alkol kullanımı ile içmeme nedenleri ve ebeveynlerinin alkol kullanımına ilişkin tutum ve davranışları arasındaki ilişkilerin incelenmesi(Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015) Ünal, Ezgi; Arcan, KuntayAlkolün insanlığın varoluşundan bu yana keyif verici, uyuşturucu ve ilaç olarak kullanılması nedeniyle; alkol kullanım bozuklukları, insanlığın varoluşundan bu yana karşılaşılan ve her yönüyle incelenmesi gereken biyopsikososyal sorunlardan biridir. Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin alkol kullanımı ile içmeme nedenlerini, ebeveynlerinin alkol kullanımına ilişkin tutum ve davranışları çerçevesinde inceleyerek aralarındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Ayrıca, bu çalışma kapsamında içmeme Nedenleri Ölçeği?nin Türkçe?ye uyarlamasını gerçekleştirmek de amaçlanmaktadır. Çalışmaya 184?ü kadın, 224?ü erkek 408 üniversite öğrencisi katılmıştır. Veri toplamak amacıyla, katılımcılara Kişisel Bilgi Formu, Alkol Kullanım Bozuklukları Tanıma Testi (AKBTT), İçmeme Nedenleri Ölçeği (?NÖ), Ebeveyn Alkol Kullanı Formu (EAKF) ve Ebeveyn Alkole İlişkin Tutum Formu (EA?TF) uygulanmıştır. Adaptasyon çalışmasından elde edilen verilerin analiz sonuçları, İNÖ?nün Türkçe formunun, kabul edilebilir seviyede geçerlilik göstergeleri bulunan ve yeterli güvenilirlik katsayılarına sahip bir ölçek olduğunu göstermiştir. Hipotezlerin test edilmesi ve araştırma sorularının yanıtlanması amacıyla çeşitli grup karşılaştırmaları için gerçekleştirilen bağımsız gruplar için t test analizlerinin sonuçları, ilk olarak, ebeveynlerinin alkole ilişkin tutumları onaylayan nitelikte olan öğrencilerin, ebeveynlerinin alkole ilişkin tutumları onaylamayan nitelikte olan öğrencilerden İNÖ?de anlamlı düzeyde daha düşük puan aldıklarını göstermiştir. Ebeveynlerinin alkole ilişkin tutumları onaylayan nitelikte olan öğrencilerin, ebeveynlerinin alkole ilişkin tutumları onaylamayan nitelikte olan öğrencilerden alkol kullanım sıklığı ve miktarı sorularından anlamlı düzeyde daha yüksek puan aldıkları görülmüştür. İNÖ?de ebeveynleri alkol kullanmayan öğrencilerin, ebeveynleri alkol kullanan öğrencilerden anlamlı düzeyde daha yüksek puan aldıkları görülmüştür. Cinsiyet değişkenine ilişkin t test sonuçları, AKBTT?de erkeklerin kadınlardan anlamlı düzeyde daha yüksek puan aldıklarını, İNÖ?de ise kadınların erkeklerden anlamlı düzeyde daha yüksek puan aldıklarını göstermiştir. Son olarak yapılan regresyon analizi sonucunda; İNÖ?nün ailevi kısıtlamalar, dini kısıtlamalar ve alkole karşı ilgisizlik alt boyutlarının alkol kullanım sıklığını negatif yönde yordadığı görülürken alkol kullanım miktarını ise alkole karşı ilgisizlik alt boyutunun negatif yönde yordadığı belirlenmiştir. Çalışmanın sonuçları literatürdeki ilgili bulgular bağlamında tartışılmıştır.