Yazar "Albayram, Eda" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Göçmen öğrencilerin rehberlik ve psikolojik danışma ihtiyaçlarının öğretmen ve göçmen öğrenci görüşüne göre incelenmesi(T.C. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023) Albayram, Eda; Bedel, AhmetBu çalışmada okullarda bulunan göçmen öğrencilerin ve derse giren branş öğretmenlerinin “Rehberlik İhtiyaç Analizlerinin” incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında eğitim gören İstanbul ilinde Maltepe ilçesinde bulunan orta okullarda okuyan göçmen 5, 6, 7 ve 8. sınıf kız ve erkek öğrencilerinden ve aynı okulda ders veren branş dersine giren öğretmenlerden oluşmaktadır. Çalışmaya toplam 402 göçmen öğrenci [238 Kız (%59.2), 164 erkek (%40.8)] ile farklı branşlardan toplam 74 öğretmen dahil edilmiştir. Çalışmamızda nicel araştırma yöntemlerinden tarama araştırma modeli kullanıldı. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Rehberlik İhtiyaçları Belirleme Anketi (RİBA) öğrenci ve öğretmen formları kullanılmıştır. Çalışmamızdan elde edilen veriler SPSS 21.0 Programı kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan istatistiksel analizler neticesinde göçmen öğrencilere göre en fazla ihtiyaç duyulan rehberlik ihtiyacı mesleki rehberlik iken en az ihtiyaç rehberlik ihtiyacı ise kişisel sosyal rehberlik alanıdır. Kız göçmen öğrencilerin mesleki rehberlik alanı ihtiyaçlarının erkek göçmen öğrencilerden anlamlı şekilde fazla olduğu görülmüştür. 8. sınıfta bulunan göçmen öğrencilerin 5, 6 ve 7. sınıftaki göçmen öğrencilere kıyasla kişisel ve sosyal rehberlik ihtiyacının daha düşük, 5. sınıftaki göçmen öğrencilerin kişisel ve sosyal rehberlik ihtiyacının 6, 7 ve 8. sınıftakilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Yine çalışmamız sonucunda 5. Sınıfta bulunan göçmen öğrencilerin eğitsel rehberlik ihtiyacının diğer sınıflara göre daha fazla, 8. sınıftakilerin ise diğer sınıflara göre daha az olduğu saptanmıştır. Annesi ya da babası vefat etmiş olan göçmen öğrencilerin kişisel sosyal rehberlik alanı ihtiyacının anne-babası ayrı, anne-babası boşanmış, anne-babası ayrı olup ayrı şehirde yaşayanlara göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmenlere göre göçmen öğrenciler en fazla kişisel sosyal rehberlik alanına, en az ise eğitsel rehberlik alanına ihtiyaç duymaktadır. Bununla birlikte genel olarak bakıldığında öğretmenlere göre göçmen öğrencilerin kişisel sosyal rehberlik alanı, mesleki rehberlik alanı ve eğitsel rehberlik alanı ihtiyacının yüksek olduğu görülmüştür. Çalışmamız sonucunda 16-21 yıldır öğretmenlik mesleğini yapan öğretmenler 1-5 yıl, 6-10 yıl, 11-15 yıl ve 21 yıl ve daha uzun süredir öğretmenlik yapanlara göre göçmen öğrencilerin mesleki ve eğitsel rehberlik ihtiyacının anlamlı şekilde daha az olduğunu düşündükleri görülmüştür. Öğretmenlere göre göçmen öğrencilerin kişisel ve sosyal rehberlik ihtiyaçlarının, mesleki rehberlik ve eğitsel rehberlik ihtiyaçları öğrencilerin görüşlerine kıyasla daha fazla olduğu görülmüştür.