Yazar "Erkol, Ecem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Klinik psikoloji eğitiminde toplum temelli uygulamaların öğrencilerin bakış açılarıyla ve nitel araştırma yöntemiyle ele alınması: SOYAÇ Örneği(Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021) Erkol, Ecem; Bademci, H. ÖzdenKlinik psikoloji alanındaki bir uzmanın tanı, müdahale, araştırma ve danışma yetkinliklerine sahip olması beklenmektedir. Lisansüstü klinik psikoloji eğitimleri bu yetkinlikleri sağlamak için kuram ve uygulamayı birleştirmeye hizmet eden staj ve süpervizyon derslerini sağlamaktadır. Günümüzde klinik-toplum psikolojisi alt alanının değerleriyle yola çıkan toplum temelli çalışmaların lisansüstü psikoloji eğitimleriyle bütünleştirildiği görülmektedir. Türkiye’de ise Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Araştırma ve Uygulama Merkezi (SOYAÇ) klinik psikoloji yüksek lisans eğitimine toplum temelli çalışmaları klinik-toplum psikolojisi anlayışıyla dahil eden bir merkez olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu araştırmada SOYAÇ’taki toplum temelli projelere klinik psikoloji eğitimleri kapsamında dahil olan öğrencilerin bu deneyimlerinden elde ettikleri kazanımların araştırılması hedeflenmiştir. SOYAÇ’taki çalışmalara katılan 5 klinik psikoloji yüksek lisans öğrencisi, 5 mezununun deneyimlerini ortaya koymak adına derinlemesine görüşmeler yapılmış ve elde edilen veriler tematik ve yorumlayıcı fenomenolojik analiz yöntemleriyle analiz edilmiştir. Analizler sonucunda katılımcıların mesleki, kişisel ve kişilerarası becerilerini geliştirdikleri görülmüştür. Mesleki gelişim kapsamı altında kuram ve uygulamayı birleştirmeye, sistem yaklaşımına, terapötik ilişki kurulmasına, farklı gruplarla ve disiplinlerarası ekiple çalışmaya dair deneyim edindikleri görülürken kişisel gelişim kapsamında öz farkındalık, esneklik ve kişilerarası iletişim becerilerini geliştirdikleri ortaya çıkmıştır. Katılımcıların SOYAÇ çalışmalarında ekip çalışmasından grup desteği aldıkları görülmüş ve toplumda gönüllü çalışmanın getirdiği motivasyon ve üniversite temelli bir projede yer almanın okul ile ilişkilere etkileri incelenmiştir. Klinik-toplum psikolojisi değerleriyle hayata geçen SOYAÇ projelerinde klinik psikologların toplumun refahını artırmak veya sorunlarını önlemek için sosyal sistemleri geliştirmeye veya sosyal ortamlar oluşturmaya yardımcı oldukları görülmektedir. Öğrenciler sosyal değişime aracılık ettikleri bu roller içerisinde aktif ve deneyimsel öğrenme modelleri çerçevesinde çeşitli mesleki, medeni, akademik, kişisel ve kişilerarası kazanımlar edinmişlerdir. Bu bilgiler ışığında Yükseköğretim Kurulu öğrencilerin ve toplumun refahı adına klinik-toplum psikolojisi çalışmalarını değerlendirmeye davet edilmektedir. Ayrıca Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, kaymakamlıklar, belediyeler, sivil toplum kuruluşları ve diğer topluma hitap eden kurumlara üniversiteler ile iş birliğine açık olmaları; ve son olarak üniversitelere ve öğretim üyelerine programlarına ve müfredatlarına toplum temelli uygulamaları bütünleştirmeleri önerilmektedir.Yayın Toplum temelli klinik psikoloji eğitiminde dayanışma ve ilişkisel öğrenme: SOYAÇ örneği(T.C.Maltepe Üniversitesi, Eylül 2023) Erkol, EcemGünümüzde klinik-toplum psikolojisi alt alanının değerleriyle yola çıkan toplum temelli çalışmaların lisansüstü psikoloji eğitimleri ile bütünleştirilmesi oldukça seyrek rastlanan bir uygulamadır. Türkiye’de Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ) klinik psikoloji yüksek lisans eğitimine toplum temelli çalışmaları klinik-toplum psikolojisi anlayışıyla dahil eden bilinen tek merkezdir. Bu özelliği sayesinde SOYAÇ, toplumun gerçekleri ile öğrenciyi disiplinler arası ve deneyimsel öğrenme fırsatı sunan uygulamalı bir eğitim kapsamında buluşturmaktadır. Klinik psikoloji uygulama ve eğitiminde çağın ihtiyacı ve gidişatı toplum temelli yaklaşımlara yönelik görünmektedir (Akhurst, 2017; Frankish, 1999). Bu ihtiyaca cevap veren SOYAÇ, psikoloji mezunları tarafından lisansüstü klinik psikoloji eğitimine Maltepe Üniversitesinde devam etmeyi tercih etme açısından büyük bir rol oynamıştır. Benim gibi birçok mezun SOYAÇ’la tanıştığından beri yıllarca gönüllü katılımını ve kurumla olan bağlarını sürdürmektedir. Klinik-toplum psikologları toplumla çalışırken kişilerin kolektif eylemde bulunmalarını ve ruh sağlıklarına katkı sağlamayı hedefler ve toplum içindeki organik gruplar ile çalışırlar (Iscoe vd, 1977; Orford, 1998). Çalışmalarında zayıflıklara değil güçlü yanlara odaklanırlar, birlik olan bir topluluk oluşturmayı hedeflerler (Orford, 1998). Dayanışma ruhunu ana odağına alan bu yaklaşım sayesinde projede yer alan her kesim, yani hem toplum hem de uzmanlar, bir arada olmanın getirdiği dayanıklılığı deneyimleme fırsatına sahip olmaktadır. Toplumda çalışırken zor bir deneyimden geçen uzman, ekip arkadaşlarının dayanışmasına sahip olduğunu bilmektedir. Ekip ruhuyla sahaya çıkan SOYAÇ grubu, önce kendileri birlik olmakta, ardından bu topluluk ruhuyla toplumu kapsamaya adım atmaktadır. Dayanışmanın verdiği dayanıklılıktan güç alarak sahaya çıkan klinik psikoloji stajyerleri için bu deneyim cesaretlendirici, eğitici ve öğretici bir yapıya sahip olmaktadır (Erkol vd, 2023). Okul atmosferinde ve ekip arkadaşlarıyla güven ilişkisi içerisinde yer almak SOYAÇ’ın temel aldığı ilişkisel kuramın da işaret ettiği üzere öğrenme deneyimine alan açmaktadır (Hasateş vd., 2021; Youell, 2015). Terapistin kapsama ve tutma işlevleri bu güvenli ortamı sağlamak için temel gerekliliklerdendir (Winnicott, 1965; Bion, 1962). SOYAÇ’ta ise kapsayıcı güvenli ortam sırasıyla birbirini kapsar şekilde Üniversite çatısı, üniversitedeki öğretim üyeleri ve süpervizörler, lisansüstü stajyer öğrenciler ve toplum olarak ilerleyerek geniş bir kapsama alanından ilişkisel öğrenmeye ve psikolojik iyileşmeye alan açmaktadır. SOYAÇ projelerindeki kapsayıcı yapıyı yansıtan üniversite-toplum iş birliği anlayışının önemi birçok araştırma tarafından ortaya konmuştur (Bademci vd. 2015; Kardaş vd., 2022; Warfa vd., 2022). Klinik-toplum psikolojisi değerleriyle yola çıkan bir projede ilgili kuramlar çerçevesinde klinik psikolog olarak yer almanın kişisel, kişilerarası ve profesyonel anlamda katkıları uygulamadan örneklerle açıklanmaktadır.