Yazar "Kara, Aysun" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Küreselleşme sürecine eleştirel bir bakış: Mesleki gelenekten iş etiğine, atasözlerinden reklam sloganlarına(Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012) Kara, Aysun; Oğuzhan, ÖzlemBu çalışmada, aynı coğrafya üzerinde farklı dönemlerde var olan iki toplumsal yapının ticari anlamda değişen düşünceleri ve bu düşüncelerin dile olan yansımaları incelenmektedir. Sadece yapısal değil tarihsel bir bütünlük taşıyan bu çalışmada XI. ve XV. yüzyıllar arası Anadolu topraklarında sosyal ve ticari anlamda etkili olan, topluma yön veren Ahilik geleneği ile Weber'in ifadesiyle XV. yüzyıl Reform hareketlerinden sonra oluşan ve tüm dünyayı saran kapitalist sistemin kuralları açıklanmaktadır. Daha sonra birbirini takip eden süreçlerde aynı topraklarda var olan sistemlerde vurgulanan değerler kıyaslanmaktadır. Yapılan kıyaslamalar, iki farklı dönemin yapısal olarak benzer fakat içerik olarak birbirinden tamamen farklı söylemleri olan ?atasözleri? ve ?sloganlar? üzerinden yapılmaktadır. Gövdesi iki ana bölümden oluşan bu çalışmanın ikinci bölümünde kâr odaklı, sosyal eşitsizliğe dayanan bir sistem olan kapitalist sistemin özellikleri açıklanmakta ve bu sistemdeki değerler üzerinden sosyal ve ekonomik dönüşüm tartışılmaktadır. Bu sistemin bireyler ve toplumlar üzerindeki etkisi, olumlu ve olumsuz özellikleri Bauman ve Friedman'ın görüşleri temel alınarak açıklanmaktadır. Daha sonra XII. yüzyıl Türk meslek yaşamında etkili, temeli İslâm tasavvufuna, Türk örf ve âdetlerine dayanan, kendine has değerler sistemi bulunan Ahilik geleneğinin ticari anlamda uyguladığı kurallar tespit edilmektedir. Bu bölümde Türk meslek yaşamında vurgulanan değerleri açıklamak için Kaşgarlı Mahmut tarafından yazılmış olan Dîvânü Lûgat'it Türk (1072-1074) adlı eserden de faydalanılmıştır. Bu eserden ticari anlamda öğütler veren atasözleri seçilerek XII. yüzyıl Türk meslek yaşamında kabul edilen kurallar belirlenmektedir. Son bölümde ise her iki dönemin söylemsel pratikleri olan atasözleri ve sloganlar insanlara ilettikleri mesajlar bağlamında kıyaslanmaktadır. Yapılan bu kıyaslamalar dürüstlük, iyilik, paylaşma, tutumluluk, bireysellik, sadakat, güven, emek, misafirperverlik ve sabır başlıkları altında yapılmaktadır. Bu kavramlar, Ahiliğin insani değerlerini yansıtan kavramlar olduğu için seçilmiştir. Bu kavramların seçilmesinin bir diğer nedeni bu kavramların markalar tarafından zamanla nasıl değiştirildiğini, farklı anlamlar yüklenerek kullanıldığını göstermektir. Burada yapılan açıklamalar ya da kıyaslamalarla amaçlanan Ahiliğin bugün için uygulanabilir bir sistem olduğunu iddia etmek değildir. Sadece kapitalist sistemde her geçen gün yok olan insani değerlere vurgu yapmaktır.