Yazar "Keyif, Zeynep" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Metacognitive strategies and critical reading(Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021) Keyif, Zeynep; Doğan, GürkanEleştirel beceriler 21. yüzyıl okur-yazarlık türleri arasında sayılmakta ve böylece yüksek öğrenimin temel amaçlarından biri olarak düşünülmektedir. Bu anlamda, akademik başarı ve demokratik bir 21. Yüzyıl vatandaşı olmak için gerekli olan eleştirel düşünme ve eleştirel okumayı destekleyen birtakım stratejiler geliştirmek için bir çok araştırma yapılmıştır. Eleştirel okuma yüksek öğrenimde ve üniversite hazırlık bölümlerindeki akademik amaçlı İngilizce okuma derslerinde uzun zaman ihmal edilen bir alan olmuştur. Literatürde üst-bilişsel strateji kullanımının eleştirel düşünme ve okuma-anlama üzerindeki olumlu etkilerine dayanan birçok çalışma bulunmasına karşın, eleştirel okumaya odaklanan çalışmalar yaygın olmayıp bu alana özel sınırlı çalışmalar da farklı sonuçlar ortaya koymaktadırlar. Bu çalışma, eleştirel okuma ve üst-bilişsel stratejiler arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını araştırmaktadır. Bu çalışma karma yöntem tasarımını benimsemiştir ve bu kapsamda Türkiye’deki bir vakıf üniversitesinin hazırlık bölümünü bitirmiş 35 üniversite öğrencisiyle yürütülmüştür. Çalışmanın nitel kısmında, bu öğrencilerden 10’u ile birebir görüşmeler yapılmıştır. Öncelikle Zhang ve Seepho’nun (2013) Üst-Bilişsel Strateji Anketi uygulanmış ve sonrasında araştırmacı tarafından hazırlanan, eleştirel okuma becerilerini hem bütünsel hem de teker teker (Gerçekler ve Fikirler; Amaç; Geçerli/Geçersiz Savlar, Tutarlılık; Otorite, Kanıt Sunma; Metinlerarasılık; Zayıf ve Güçlü Noktalar, Fikir Sunma) inceleyen bir eleştirel okuma testi yapılmıştır. Anket ve eleştirel okuma testinin arasındaki korrelasyon analizi sonucunda normallik varsayımı p değeri 0,04 (p<0,05) olarak bulunmuş ve bağımlı değişkenler için normallik varsayımını karşılamadığı görülmüştür. Anlamlılık düzeyinde bakıldığında, p değeri 0.68 (p<0,05) ile üst-bilişsel strateji kullanımı ve eleştirel okuma arasında bütünsel olarak anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. İkinci aşamada ise, her bir eleştirel okuma kategorisiyle üst-bilişsel okuma stratejilerinin arasındaki ilişkiye bakıldığında, sadece ‘metinlerarasılık’ p değeri 0,016 (p>0,05) ile anlamlı bir bağıntı ortaya koymuştur. Aralarındaki ilişki istatistiksel olarak orta düzeyde olarak saptandığından bu analiz metinlerarasılık ile üst-bilişsel strateji kullanımının arasında anlamlı bir ilişki ortaya koymuştur. 10 kişi ile yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmeler ise eleştirel okuma/metinlerarasılık algısı ve strateji kullanma biçimleriyle ilgili fikir vermektedir.