Yazar "Kopuz, Hatice" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Öğretmen duygu düzenleme ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi(Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022) Kopuz, Hatice; Tanacıoğlu Aydın, BetülBu çalışmanın amacı, Buric ve arkadaşlarının (2016) öğretmenlerin duygu düzenleme stratejilerini ölçmek için geliştirdikleri Öğretmen Duygu Düzenleme Ölçeği’ni Türkçeye uyarlamaktır. Bu amaçla ilk olarak Öğretmen Duygu Düzenleme Ölçeği’nin çevirisi için birbirinden bağımsız beş İngilizce öğretmeni tarafından ölçeğin Türkçe ’ye çevirisi yapılmıştır. Oluşturulan çeviriler için bir anket formu oluşturulmuş, 31 İngilizce öğretmeni tarafından yapılan beş çeviri içerisinden en iyi çeviriler belirlenmiş ve ölçeğin asıl formu oluşturulmuştur. Bu form İngilizce Öğretmenliği bölümünde öğretim üyesi olarak çalışan iki uzman tarafından gözden geçirilmiş ve verilen dönütler doğrultusunda ölçeğin son hali oluşturulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinde 2021-22 eğitim-öğretim döneminde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmaya 21-65 yaş aralığında tüm kademelerde görev yapan ilkokul, ortaokul ve lisede çalışan 392 öğretmen katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Öğretmen Duygu Düzenleme Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilmiş demografik bilgilerin olduğu kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Veri analizinde demografik değişkenlere göre dağılım ve duygu düzenleme ölçeği ile alt boyutlarına göre betimsel istatistiklere yer verilmiştir. İstatiksel analizler için karşılaştırmada ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA), bağımsız gruplar t-testi ve LSD (Least Significant Difference) çoklu karşılaştırma yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen Duygu Düzenleme Ölçeği’nin yapı geçerliliğini analiz etmek amacıyla Doğrulayıcı Faktör Analizinden (DFA) faydalanılmıştır. DFA bulguları iv ölçek yapısının bu çalışmada, ölçeğin geliştirildiği çalışmayla paralel olacak şekilde beş ayrı boyutta olduğunu doğrulamıştır. Araştırmanın sonucuna göre cinsiyete göre öğretmenlerin, ölçeğin bastırma alt boyutundan elde edilen puanlar arasında anlamlı fark bulunmuş olup, erkek öğretmenlerin bastırma alt boyutunda anlamlı şekilde daha yüksek puan aldıkları tespit edilmiştir. Çalışılan süreye göre öğretmenlerin bastırma, yeniden değerlendirme ve gerilimi azaltma alt boyutlarına ait puanlar arasında anlamlı fark bulunmuştur. Öğretmen Duygu Düzenleme Ölçeği’nin ön test-son test güvenirlik çalışmalarına ise merkezi üç okuldan gönüllü olarak toplam 48 öğretmen katılmıştır. Dört hafta arayla yapılan test-tekrar test güvenirliğine göre güvenirlik katsayısı 0.70 olarak elde edilmiştir. Bulgular literatürde yapılan araştırmalar dikkate alınarak tartışılmıştır. Öğretmen Duygu Düzenleme Ölçeği Türkçe formunun öğretmenler için kullanılabilir olduğu tespit edilmiştir.