Yazar "Orbak, Ali Yurdun" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın DENEYSEL TASARIM İLE SULU ÇÖZELTİLERDEN METAL AYRIŞIMINA ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN OPTİMİZASYONU(2015) Orbak, İlkün; Orbak, Ali Yurdun; Gençosman, Burcu ÇağlarDeneysel tasarım endüstri ve kimya sanayisini de kapsayan çok çeşitli alanlarda kullanılmaktadır. Bu çalışmada deneysel tasarım ve cevap yüzeyi metodu sulu çözeltilerden kadmiyum iyonlarının ayrıştırılmasını etkileyen faktörlerin incelenmesinde kullanılmıştır. Kadmiyum iyonlarının ayrıştırılmasını etkileyen faktörler pH, başlangıç metal konsantrasyonu ve çözelti sıcaklığı olarak belirlenmiştir. Deneylerde kullanılan aktive edilmiş karbonlar, kimyasal ve fiziksel aktivasyon metotlarıyla Tunçbilek linyitinden elde edilmiştir. Deneysel tasarım ile faktörler analiz edilmiş ve önem seviyeleri belirlenmiştir. Ele alınan faktörlerin etkileri ve birbirleriyle etkileşimleri varyans analizi yöntemiyle ortaya çıkarılmıştır. Regresyon analiziyle birlikte cevap yüzeyi metodundan da yararlanarak deney limitleri içinde en iyi kadmiyum ayrışımını sağlayacak optimum koşullar belirlenmiştir.Yayın Effective Factor Analysis for Chromium(VI) Removal from Aqueous Solutions and Its Application to Tuncbilek Lignite Using Design of Experiments(HINDAWI LTD, 2019) Orbak, Ali Yurdun; Orbak, IlkunPoisonous heavy metals in air, water, and soil produce global environmental problems that are considerable threats to humankind. To meet the local and international guidelines for heavy metal release, companies often use different approaches, such as chemical precipitation, chelating agents, or activated carbon produced by adsorption. One of these heavy and toxic metals is chromium(VI). Chromium(VI) is commonly used in many applications, such as dye fixation in the textile industry or as an anticorrosive agent in paints. The aim of this paper is to explore the factors affecting the removal of one of these deadly heavy metals, chromium(VI), from aqueous solutions. For this purpose, activated carbon from Turkish Tuncbilek lignite is prepared with both chemical and physical activation methods to investigate the adsorption behavior of chromium(VI). The effects of initial chromium(VI) concentration, adsorption temperature, and pH on adsorption are studied using a design of experiments method with a full 2(4) factorial design with center points. The Freundlich and Langmuir adsorption isotherms that are commonly used in chemical engineering are also applied both for predicting the amount of chromium(VI) adsorbed and confirming the validity and advantages of the obtained regression model. The results indicate that the design of experiments and regression can explain and support the design of new materials by using linear and physically meaningful equations instead of local nonlinear and empirical models that are usually insufficient. Additionally, three experiments were carried out in the liquid phase to test the activated carbon samples: chromium, chromium and sucrose, and chromium-sucrose-ion. A change in adsorption capacities of the activated carbon samples was observed. Sucrose was chosen for the experiments because it contains six carbon atoms in a slightly soluble structure. The results indicated that Tuncbilek lignite exhibits good adsorption capability.Yayın Havayolu Şirketleri Uçuş Planları Ve Rotaları Simülasyonu İle Optimum Yolun Bulunması(2020) Orbak, Ali Yurdun; Orbak, İlkünGünümüzde zaman ile yarış önemli olmaktadır. En hızlı ulaşım aracı olarak havayolu birinci sırayı almaktadır. Son zamanlarda yeni birçok havayolu şirketinin kurulmakta olduğu ve mevcut olan havayolu şirketlerinin de kapasitelerini filolarına yeni uçak katarak arttırdığı görülmektedir. Bununla birlikte artan pilot sayısı, uçuş mürettebat sayısı, yer personeli sayısı vb. maliyetleri de oldukça artırmaktadır. Uçak filo ağlarının firmalar tarafından dikkatlice planlanması ve çizelgelenmesi ile maliyetlerin azaltılması bir çözüm olarak düşünülmektedir. Bunun için gelişmiş bilgisayar destekli programlar kullanmaktadır. Kullanılan değişik yöntemler ile işletmeler arasında rekabet artmıştır. Havayolu işletmesi sektöründe düzensiz olayların yönetimi, ekip çizelgeleme, uçak çizelgeleme ve uçuş çizelgeleme temel operasyonel planlama ve çizelgeleme problemini oluşturmaktadır. Rotalama problemi olarak da adlandırılan uçuş çizelgeleme problemi en temel problemdir. Burada, rota planlama ile en uygun maliyetli güzergâh optimize edilir. Bu çalışmada, incelenen havayolu firmasının 2 uçuş rotasının filo çizelgeleme ve mürettebat çizelgeleme kavramları simülasyon yardımıyla incelenmiş ve yapılan çalışmalar üzerinde durulmuştur. İncelenen rotalar üzerinde uçuş sayısında artış sağlanmıştır.