Yazar "Ulubay, Seval" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Meme kanserli hastaların sosyo-ekonomik ve kültürel düzeylerinin tanı ve tedavi üzerine etkisi(Maltepe Üniversitesi,Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2017) Ulubay, Seval; Baltacı Göktaş, SonayÇalışmamız, Samsun İlinde yaşayan meme kanserli kadın hastaların sosyo-ekonomik ve kültürel düzeylerinin tanı ve tedavisine etki eden faktörleri değerlendirmek amacıyla kesitsel ve tanımlayıcı olarak gerçekleştirildi. Çalışma için gerekli izinler alındı. Samsun Eğitim ve Araştırma Hastanesine, Samsun Gazi Devlet Hastanesine Mart 2016-Ekim 2016 tarihleri arasında tanı ve tedavi amacıyla başvuran 20-70 yaş arasında meme kanseri tanısı konulan, araştırmaya alınma kriterlerini karşılayan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 308 kadın hasta oluşturdu. Verilerin toplanmasında, bireylerin demografik (yaş, boy, kilo, öğrenim gibi) özelliklerini değerlendirmede ‘‘ Kadınların Bireysel Özelliklere İlişkin Form ”; genetik, üreme, yaşam şekli ve çevresel faktörlerini değerlendirmede ‘‘Meme Kanserinde Risk Değerlendirme Formu’’; meme kanseri, erken tanı yöntemlerine ilişkin özellikleri değerlendirmede ‘‘Hastalığa İlişkin Form’’; meme kanserli hastaların tanı ve tedavisine etki eden sosyal, kültürel, ekonomik faktörleri değerlendirmek için ‘‘Tutum ve Davranışlara Yönelik Form ’’ kullanıldı. Kadınların eğitim durumları ile KKMM’ sini (kendi kendine meme muayenesi) duymaları, hangi hekime başvurdukları ve alternatif tedavi yöntemlerini uygulamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu belirlendi. Hastaların ikamet yerleri ile hastalık evreleri ve ilk hangi hekime gittikleri karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu görüldü. Bireylerin gelir durumları ile hastalık evreleri ve alternatif tedavi kullanma durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptandı. Sağlık çalışanlarının meme kanseri belirtileri ve erken tanı uygulamaları yönünden kadınları bilgilendirmeli ve periyodik aralıklarla bu uygulamaları devam ettirmeleri ve yapılan eğitimlerde, uygulamalarda hemşirelerin aktif görev almaları sağlanmalıdır.