Yazar "Yavuz, İlyas" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Yeşim Ustaoğlu filmlerinde şeffaflık toplumu eleştirisi(Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022) Yavuz, İlyas; Aytekin, HakanTez çalışmasında çektiği filmler “politik film” olarak değerlendirilen Yeşim Ustaoğlu’nun Güneşe Yolculuk ve Bulutları Beklerken filmleri Byung Chul Han’ın “Şeffaflık Toplumu Eleştirisi” kavramı çerçevesinde ele alınmıştır. İktidar ve Şeffaflığın birbirinden ayrı düşünülemeyecek olmasından dolayı, tezin ilk bölümünde iktidar kavramının tartışılması amaçlanmıştır. İktidar kavramı başlığı altında ele alınan diğer kavramların yanında Han’ın şeffaflık toplumu kavramı da incelenmiştir. İktidarın kullandığı bir araç olarak değerlendirildiğinden şeffaflık toplumunun nasıl ortaya çıktığı tartışılmıştır. Şeffaflık Toplumu kavramının politik bir kavramı ifade etmesi “Politik Sinema” başlığı altında incelediğimiz ikinci bölümü oluşturmaktadır. Politik filmle ilgili şimdiye kadar yapılmış tanımlar karşılaştırılmıştır. Kavramla ilgili ortaya atılan farklı düşünceler incelenmiştir ve politik filmin ne olduğu tartışılmıştır. Üçüncü bölümde Ustaoğlu’nun Güneşe Yolculuk ve Bulutları Beklerken filmleri tartışılan kavramlar çerçevesinde ele alınarak Şeffaflık Toplumu Eleştirisi bağlamında çözümlenmeye çalışılmıştır. İktidarın kendinden olmayanı ve kendinden kabul ettiğini güveni öne sürerek uyguladığı şeffaflıkla nasıl hizaya getirdiği, filmlerdeki sahneler ve bu sahnelerdeki diyaloglar yardımıyla değerlendirilerek Han’ın dokuz başlık altında sınıflandırdığı “Şeffaflık Toplumu Eleştirisi” bağlamında çözümlenmesi yapılmıştır. Çözümlemenin söylem analizi kullanılarak yapılması çalışmanın anlamaya yönelik bir çaba olmasından kaynaklanmaktadır. Söylem analizi bir okuma olarak değerlendirilmekte ve bu okuma anlama dayandırılmaktadır. Söylem analizi, retorik, sinema, sosyoloji, sosyal psikoloji, antropoloji, edebiyat, dilbilim ve göstergebilimle ile metin ve konuşmanın yapılarını ele alır ve anlamlarını sorgular. Politik sinemanın, toplumun gerçekleri üzerinden iktidara getirdiği eleştiri, iktidarın amaçları doğrultusunda kullandığı şeffaflığa göndermede bulunur. Bu yüzden politik sinemanın şeffaflık toplumu eleştirisi yaptığı söylenebilir. Yeşim Ustaoğlu’nun çalışma kapsamında ele alınan iki filminde bu eleştirinin yapıldığı görülmektedir.