Toplumsal klinik psikoloji: yükseköğretimde toplum temelli eğitim uygulamaları

Küçük Resim Yok

Tarih

2022

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

SOYAÇ, risk altındaki çocuk ve gençleri odak noktasına alarak, çocuğun çevresindeki tüm birey ve sistemleri kapsayarak travma bilgisine dayanan disiplinlerarası bir yaklaşım ile toplum merkezli çalışmalar yürütmektedir. Söz konusu çalışmalarda toplumsal klinik psikoloji alanının temelleri çerçevesinde kurulmuş olan SOYAÇ Modeli benimsenmektedir. Toplumsal klinik psikoloji, klinik psikolojinin bir alt dalı olup, bireylerin yaşadıkları toplumdan ayrı değerlendirilemeyeceğini öne sürer ve bireyin davranış ile duygularını bir sistem içinde bütüncül olarak ele alınması gerektiğini savunur. Bu temel prensipten yola çıkarak, bireyi ve içinde bulunduğu sistemleri kapsamlı ve sürdürülebilir olarak destekleyebilmek için disiplinlerarası işbirliklerinin vurgulandığı, sosyo-kültürel hassasiyetin içselleştirildiği, bireylerin güçlü yanlarına odaklanılarak aktif rol aldıkları çalışmaların yapıldığı ve sosyal adaletin gözetildiği bir birlikteliğin oluşturulmasını hedefler. Söz konusu hedeflerin gerçekleştirilebilmesi için ise, psikososyal destek vermeyi amaçlayan uzmanların da kuşkusuz alanda aktif olarak toplumla birlikte yer alması gerekmektedir. Toplumsal klinik psikoloji prensipleri ile yürütülmekte olan tüm SOYAÇ çalışmalarında hâlihazırda alanda çalışan uzman ve akademisyenlerin yanı sıra, geleceğin uzmanları olacak olan üniversite öğrencilerinin toplum temelli çalışmalara aktif katılımları özellikle teşvik edilmektedir. Çalışmalar boyunca öğrencilerin deneyimsel ve aktif eğitim modellerine bağlı olarak, pasif öğrenen bir alıcı konumunda değil, edindikleri teorik bilgiyi uygulamaya aktarabilen, araştıran ve keşfeden birer paydaş olmaları desteklenmektedir. Örneğin, “Okuldayız: Üsküdar” Projesi’nde, bir sınıf öğretmeni ve farklı disiplinlerde eğitim görmekte olan öğrencilerden oluşan sınıf ve aile ekiplerinde her bir öğrenci, kendi özgün katkısını sunarak ekibin temel bir bileşeni olarak görev almıştır. Öğrencilerin eğitimleri boyunca edindikleri teorik bilgileri uygulayabilme alanı sağlanmasının yanı sıra, farklı disiplinleri ve kurumları tanıyarak etkileşim halinde olmaları sağlanmıştır. Bu sayede öğrenciler, dinamik bir yapının içerisinde esneklik, yaratıcılık ve ekip çalışması ile nasıl sistemi harekete geçirerek toplumun yüksek yararına katkı sunabileceklerini deneyimlemişlerdir. Söz konusu çalışmaların bir çıktısı olarak, sadece birey için destek sunan değil, bireyin ve içinde bulunduğu toplumun ihtiyaçlarını gözeterek, onlarla birlikte çalışan, farkındalığı ve empati duygusu yüksek, yetkin uzmanların yetiştirilmesine alan açılması hedeflenmiştir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Toplumsal klinik psikoloji, Üniversite-toplum işbirliği, Toplum temelli eğitim

Kaynak

Okuldayız Üsküdar: Travma Bilgisine Dayalı Okul Temelli Toplum Çalışmaları SOYAÇ Modeli Sempozyumu ''Bildiri Özetleri''

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Arslan, M. B. (2022). Toplumsal klinik psikoloji: yükseköğretimde toplum temelli eğitim uygulamaları. Okuldayız Üsküdar: Travma Bilgisine Dayalı Okul Temelli Toplum Çalışmaları SOYAÇ Modeli Sempozyumu ''Bildiri Özetleri'' içinde (11-11 ss.). İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları.