Ortaokullarda teknoloji kültürü ve etik
Küçük Resim Yok
Tarih
2016
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Dokuz Eylül Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin teknoloji kültürü ile etik konusuna yönelik bakış açıları ve tutumları araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Ataşehir Ali İhsan Hayırlıoğlu Ortaokulu’nda 7. ve 8. Sınıflardan60 öğrenci, toplamda 120 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğrencilere uygulanan “Teknoloji Kültürü ve Etik” anketi kullanılmıştır. Veriler yüz yüze anket yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde nitel araştırma tekniklerinden içerik analizi, nicel araştırma tekniklerinden bağımsız gruplar için t testi ve ANOVAkullanılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgular, sonuçlar yorumlar ve öneriler paylaşılmıştır.
In this study, middle school students’ perspectives and attitude stowards technology culture and ethics were investigated. The study group consists of students who are studying in 7th and 8th grades of Ataşehir Ali İhsan Hayırlıoğlu Middle School located in Istanbul, Turkey during the spring of 2015-2016 academic year. There are consecutively 60 students studying in each grade making a total of 120 students for this study. As a data collection tool "Technology culture and ethics" survey was applied to students. Data were collected through face to face interviews. Then, this data was analyze during content analysis techniques and quantitative research methods including the t-test for independent groups and ANOVA. At the end of the study, the results were shared with our comments and suggestions.
In this study, middle school students’ perspectives and attitude stowards technology culture and ethics were investigated. The study group consists of students who are studying in 7th and 8th grades of Ataşehir Ali İhsan Hayırlıoğlu Middle School located in Istanbul, Turkey during the spring of 2015-2016 academic year. There are consecutively 60 students studying in each grade making a total of 120 students for this study. As a data collection tool "Technology culture and ethics" survey was applied to students. Data were collected through face to face interviews. Then, this data was analyze during content analysis techniques and quantitative research methods including the t-test for independent groups and ANOVA. At the end of the study, the results were shared with our comments and suggestions.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Teknoloji, Etik, Cep telefonu, Bilgisayar, Toechnology, Ethics, Mobile phone, Computer
Kaynak
3. Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri Konferansı Bildiriler Kitabı
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Çubukçu, C., Atiker, B. (2016). Ortaokullarda teknoloji kültürü ve etik. 3. Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri Konferansı Bildiriler Kitabı. s. 15-24.