Popüler kültür retoriği: sahiplik içinde yokluk, rağbette olma ve sağduyu bilgisi

Küçük Resim Yok

Tarih

2001

Yazarlar

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Doğu Batı Yayınları

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

John Hinckley, 1981 yılının Mart ayında, ABD Başkanı Reagan'a silahlı saldırısını, Jodie Foster'ı etkilemek için gerçekleştirmişti. 1 1976 yılında Taksi Şoforü filmini seyrettikten sonra, Hinckley mektuplar ve telefonlarla Foster'a ulaşmaya çabalar; sadece bir keresinde telefonda Doğu Batı konuşma fırsatı bulurken, bir keresinde de, Yale Üniversitesi'nde öğrenci olmasından dolayı kampüs çevresinde, gizlice Foster'ı görme imkanı bulur.2 Hepsi bu!. .. Amerikan gazetelerinde, televizyon ve dergilerinde Hinckley'in suikast teşebbüsüne sebep olan patolojik hali -antisosyal, içe kapanık, obsesif kişilik­ yaklaşık 20 yıldır tedavi görmekte olduğu hastane günleri dahil olmak üzere incelemeye alınır. Hiçbir şekilde siyasi olmayan, kitle kültürünün için­den çıkan bir film starına duyulan hayranlıkla gerçekleşen suikast eylemi, popüler kültür ve siyaset arasındaki birbirinden ayrılması pek de mümkün olmayan bir bağı ortaya çıkanr.3 Patolojik halini hariç tutmasak da, Hinckley'in eylemi, bir kültürel an­lama ve bir kültürel yorumlamayla bütünleşir: Sahiplik duyumu. Pasifize edilmiş durumundan yola çıkarak aktif şiddet eylemine geçişte Hinckley gizli aşkını/sahiplik duyumunu kitlelere beyan etme yolunu seçer; çünkü kendisi olarak Foster'a ulaşamayacağını bilir. Zira, sessizlikten, kaba ritimlere geçe­rek dans ettiği zeminde aşkını ne anlatacak ne de anlayacak biri/leri var; yokluğa karşı, sahiplik duyumundan kaynaklanan iyi ya da kötü, meşru ya da gayri meşru, ahlaki ya da gayri ahlaki eylemiyle Hinckley, yüzlerce insanı ilgilendiren popüler söylemin bir nesnesi haline gelir/getirilir. İnsanlar gazetelerden veya televizyondan şiddet haberini okuyup seyret­tiklerinde, Hinckley'in kitle kültürüyle beslenen aşkı, yoruma açık hale gel­miştir. Yorumlanan (aşk) kaba, vulgar ve barbar bir biçimde de olsa, öznel ya da nesnel konumda olanla, yani rağbette olanla örtüşür ve artık o popülarite­nin nesnesidir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Kaynak

Doğu-Batı Dergisi

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

4

Sayı

15

Künye

Sözen, E. (2001). Popüler kültür retoriği: sahiplik içinde yokluk, rağbette olma ve sağduyu bilgisi. Doğu-Batı Dergisi, Doğu Batı Yayınları. 4(15), s. 55-66.