Popüler kültür retoriği: sahiplik içinde yokluk, rağbette olma ve sağduyu bilgisi
Küçük Resim Yok
Tarih
2001
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Doğu Batı Yayınları
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
John Hinckley, 1981 yılının Mart ayında, ABD Başkanı Reagan'a silahlı saldırısını, Jodie Foster'ı etkilemek için gerçekleştirmişti. 1 1976 yılında Taksi Şoforü filmini seyrettikten sonra, Hinckley mektuplar ve telefonlarla Foster'a ulaşmaya çabalar; sadece bir keresinde telefonda Doğu Batı konuşma fırsatı bulurken, bir keresinde de, Yale Üniversitesi'nde öğrenci olmasından dolayı kampüs çevresinde, gizlice Foster'ı görme imkanı bulur.2 Hepsi bu!. .. Amerikan gazetelerinde, televizyon ve dergilerinde Hinckley'in suikast teşebbüsüne sebep olan patolojik hali -antisosyal, içe kapanık, obsesif kişilik yaklaşık 20 yıldır tedavi görmekte olduğu hastane günleri dahil olmak üzere incelemeye alınır. Hiçbir şekilde siyasi olmayan, kitle kültürünün içinden çıkan bir film starına duyulan hayranlıkla gerçekleşen suikast eylemi, popüler kültür ve siyaset arasındaki birbirinden ayrılması pek de mümkün olmayan bir bağı ortaya çıkanr.3 Patolojik halini hariç tutmasak da, Hinckley'in eylemi, bir kültürel anlama ve bir kültürel yorumlamayla bütünleşir: Sahiplik duyumu. Pasifize edilmiş durumundan yola çıkarak aktif şiddet eylemine geçişte Hinckley gizli aşkını/sahiplik duyumunu kitlelere beyan etme yolunu seçer; çünkü kendisi olarak Foster'a ulaşamayacağını bilir. Zira, sessizlikten, kaba ritimlere geçerek dans ettiği zeminde aşkını ne anlatacak ne de anlayacak biri/leri var; yokluğa karşı, sahiplik duyumundan kaynaklanan iyi ya da kötü, meşru ya da gayri meşru, ahlaki ya da gayri ahlaki eylemiyle Hinckley, yüzlerce insanı ilgilendiren popüler söylemin bir nesnesi haline gelir/getirilir. İnsanlar gazetelerden veya televizyondan şiddet haberini okuyup seyrettiklerinde, Hinckley'in kitle kültürüyle beslenen aşkı, yoruma açık hale gelmiştir. Yorumlanan (aşk) kaba, vulgar ve barbar bir biçimde de olsa, öznel ya da nesnel konumda olanla, yani rağbette olanla örtüşür ve artık o popülaritenin nesnesidir.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kaynak
Doğu-Batı Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
4
Sayı
15
Künye
Sözen, E. (2001). Popüler kültür retoriği: sahiplik içinde yokluk, rağbette olma ve sağduyu bilgisi. Doğu-Batı Dergisi, Doğu Batı Yayınları. 4(15), s. 55-66.