Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Araştırmacılar
  • Projeler
  • Birimler
  • Analiz
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Efe, Ahmet Esat" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Yayın
    Ergenlerde kimlik gelişimi ile algılanan anne- baba psikolojik kontrolü ve akran baskısı arasındaki ilişkinin incelenmesi / Examining the relationship between identity development in adolescent and percived parental psychological control and peer pressure
    (Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024) Efe, Ahmet Esat; Süslü, Demet Pekşen
    Bu araştırmada ergenlerde kimlik gelişimi ile algılanan anne-baba psikolojik kontrolü ve akran baskısı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca kimlik gelişimi alt boyutları, anne-baba psikolojik kontrolü, akran baskısı toplam ve alt boyutları puanlarında; cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba eğitim düzeyi ve doğum sırası açısından anlamlı fark olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmada kimlik gelişimi, psikolojik kontrol ve akran baskısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi için ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul iline bağlı Maltepe ilçesinde öğrenimine devam eden 503 lise öğrencisi (313 kadın, 190 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaşları 13-18 arasında değişmektedir (Ort= 15.28, S= 1.35). Araştırmada katılımcılara; “Kişisel Bilgi Formu”, “Kimlik Gelişiminin Boyutları Ölçeği”, “Psikolojik Kontrol Ölçeği” ve “Akran Baskısı Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmada veriler normal dağılım koşullarını sağlamadığından dolayı puanların farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için Mann Whitney-U, Mann Whitney-U Post-Hoc ve Krushkal Wallis-H testi uygulanmıştır. Değişkenler ve alt boyutları arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise Spearman Sıra Farkları Korelasyon testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre kimlik gelişimi alt boyutlarında; cinsiyet, sınıf düzeyi ve anne eğitim düzeyine göre farklılaşmalar bulunmuştur. Kadın ergenlerin seçeneklerin saplantılı araştırılması ve seçeneklerin derinlemesine araştırılması puanları erkeklere kıyasla daha yüksek bulunmuştur. Lise4 sınıf düzeyindeki ergenlerin içsel yatırımda bulunma puanları diğer sınıf düzeylerine göre anlamlı düzeyde daha yüksek saptanmıştır. Baba psikolojik kontrolü ise cinsiyet ve sınıf düzeyine göre farklılaşmaktadır. Erkek ergenlerin baba psikolojik kontrol puanları kadınlara göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. Akran baskısı toplam ve alt boyutları ise cinsiyet, sınıf düzeyi ve baba eğitim düzeyine göre farklılaştığı saptanmıştır. Akran baskısı toplam ve alt boyut puanları erkek ergenlerde anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Araştırmada kimlik gelişimi “içsel yatırımda bulunma”, “seçeneklerin genişlemesine araştırılması” ve “içsel yatırımla özdeşleşme” alt boyutları ile anne psikolojik kontrolü arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken “seçeneklerin saplantılı araştırılması” alt boyutu ile anne psikolojik kontrolü arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Kimlik gelişimi “içsel yatırımda bulunma” ve “içsel yatırımla özdeşleşme” alt boyutu ile baba psikolojik kontrolü arasında negatif, “seçeneklerin saplantılı araştırılması” alt boyutu ile baba psikolojik kontrolü arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Kimlik gelişiminin “içsel yatırımda bulunma”, “seçeneklerin genişlemesine araştırılması” ve “içsel yatırımla özdeşleşme” alt boyutları ile akran baskısı toplam ve dolaylı akran baskısı alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken “seçeneklerin saplantılı araştırılması” alt boyutu ile akran baskısı toplam ve dolaylı akran baskısı alt boyutu arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Kimlik gelişiminin “seçeneklerin saplantılı araştırılması” alt boyutu ile direkt akran baskısı arasında pozitif yönde “içsel yatırımla özdeşleşme” alt boyutu ile direkt akran baskısı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Anne-baba psikolojik kontrolü ile akran baskısı toplam ve alt boyutları arasında ise pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır.

| Maltepe Üniversitesi | Kütüphane | Açık Bilim Politikası | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Maltepe Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, İstanbul, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim